Blogarchívum

2008. november 10., hétfő

Ki is az a Mikulás?

Miklós püspök egykor régen,Segített a szegény népen.
Őt dicsérte koldus, árva
Emlékezzünk jóságára!



A szent püspök, aki bőkezű felebaráti szeretetével a Karácsony misztériumának is előhírnöke lett.
Gondoltad volna, hogy a "Mikulás" név az ugyanaz, mint a Miklós? Pedig igen, a Mikulást eredetileg Miklósnak hívják, Szent Miklósnak, azaz Nikolasznak, merthogy görög földön született. Ki is ő, és miért emlékezünk rá a mai napig? Ismerkedj meg Szent Miklós történetével! Miklós, Patara városának polgára, gazdag és szent életű szülőktől származott. Apját Epiphanesnak, anyját pedig Johannának hívták. Mintegy 1800 évvel ezelőtt 272 táján a gyermek rögtön világra jöttét követően, az első fürösztés közben egyenesen megállt a mosdóteknőben; ráadásul szerdánként és péntekente csak egyszer szopott. Fölserdülvén a templom küszöbét koptatta. A fiúcska szépen cseperedett, ám még kisgyermek korában nagy csapás érte: Patara városában járvány tört ki, és elveszítette a szüleit, árvaságra jutott. Nagybátyja, a patarai püspök vette hát magához, így nem csoda, hogy a kis Nikolaosz is csakhamar papnak állt, és kolostorba vonult. Pedig megtehette volna, hogy fényűző, nagyvilági életet éljen, hiszen szülei után óriási vagyont örökölt. Ő azonban úgy döntött, egész másra fogja használni ezt a rengeteg pénzt. Amikor Myra városában meghalt az addigi püspök, az egyházatyák összegyűltek, hogy gondoskodjanak az utódlásról Volt közöttük egy nagy tekintélynek örvendő püspök, aki arra intette társait, hogy kitartóan böjtöljenek és imádkozzanak, hogy az Úr kinyilatkozza az utód nevét. Egyik éjjel hangot hallott:
"Virradatkor figyeld a templom kapuját - akit először látsz belépni a templomba, s akinek a neve Miklós, az legyen püspökké szentelve!"

A jelenést föltárta a többiek előtt, akik továbbra is állhatatosan imádkoztak. Csodálatos módon virradatkor, isteni indíttatásra mindenki előtt ott sietett Miklós. A püspök megragadta és azt kérdezte tőle: "Mi a neved?" Ő pedig, a galamb szelídségű ifjú meghajtott fővel válaszolt: "Miklós, szentséged szolgája." Erre a templomba vezették, s bár igen erősen ellenkezett, beleültették a püspöki székbe, ahol ugyanazt az alázatosságot és komoly erkölcsöt követte, mint azelőtt. Az éjszakákat imádságban virrasztotta át, az asszonyok társaságától távol tartotta magát, alázatos volt az emberek szolgálatában, serény a buzdításban, és szigorú a dorgálásban. Az ő példája szerint ki kell tágítani szívünket, hogy legyen abban hely Istennek, a hitnek, és embertársainknak. Tanítása szerint meg kell tanulnunk szembenézni az igazsággal, korunk minden követelményével, csakúgy, ahogyan azt az egyenes lelkű, nyílt, őszinte magatartású Szent Miklós tette. Figyelemreméltó, hogy legendáiban sokszor felbukkan a hármas szám. Egy ízben például, úgy magyarázta meg hallgatóságának a Szentháromság titkát, hogy felkapott egy téglát és azt mondta:

"Miképpen három elem - föld, víz és tűz - alkotja a téglát, úgy van három személy egy istenségben."

Szent Miklóst Orion apónak is nevezik, ami új, jelképes megvilágításba helyezi attribútumát, a három aranygolyót. Az Orion egy sorban ragyogó három csillaga a téli égbolt legfeltűnőbb csillagképe, amit a magyar népi legendákban Három királyoknak is neveznek. A keleti bölcsek kultusza az ősi Mithrasz-misztériumból került át az evangéliumokba, akik az Orionnal nyáron egyesülő betlehemi csillagban a feltámadó Napistent imádták. Ilyen értelemben a Háromkirályok nem is úton vannak Krisztushoz, hanem Krisztusban megérkezettek!

Esedezve folyamodunk irgalmasságodhoz, Urunk, és kérünk, őrizz meg bennünket az élet veszedelmei között Szent Miklós püspök közbenjárására, hogy az üdvösség útját mindig biztonságban járjuk. Ámen.

Miklós később is segített, akinek csak tudott. Ő maga a kolostorban szegényesen, szűkölködve élt, de másokkal mindig bőkezű volt. Különösen a gyermekeket szerette, s úton-útfélen megajándékozta őket. Jótéteményei miatt az emberek hamar megszerették.Mikor elérkezett a keresztényüldözések szörnyű ideje, Miklóst is elfogták, ám ő csodával határos módon kiszabadult. Hosszú életében még sok csodás esemény történt vele, maga a "halála" is igen különös volt: angyalok ragadták el magukkal az égbe ezt a csodálatos, nagylelkű adakozót, aki az óta is a mi Mikulásunk, és Egyházunkat róla neveztük el, Őt tekintjük névadónknak.Myrai Szent Miklós a keleti egyház egyik fő szentje, a gyermekek Mikulása. Ma minden bizonnyal ő a legnépszerűbb, legismertebb szent az egész világon. Kultusza a bizánci, majd a kopt egyházban bontakozott ki a VI. században. A Miklós név a nicos, azaz "a nép győzelme, ragyogása" szóból ered. Mindaz megvolt ugyanis őbenne, ami ragyogást és tisztaságot ad, hiszen amint azt Szent Ambrus egyházatya is állította: "Megtisztít az Isten szava, megtisztít az igazi bűnvallás, megtisztít a szent gondolkodás, megtisztít a jóban" Az írástudatlan tömeg azonban a Biblia Pauperum mintájára csupán különböző képsorozatokról ismerhette meg kedves szentjének híres cselekedeteit és csodás tetteit. Ilyen képsorozatok voltak a magyarországi elterjedtségükhöz képest csekély számban fennmaradt szárnyas oltárok, melyek közül több a szent csodáit ábrázolja.
1. A kép kontaminációval két csodás eseményt foglal egybe. Az egyik a viharba került hajósok megmentése, melynek köszönhetően Szent Miklós a hajósok védőszentje lett, a másik Diana istennő kultuszának üldözése és szent fájának kivágása miatti bosszújának lelepleződése, az égő-robbanó olaj tengerbe öntése. 2. A kép, Miklós püspök ökumenikus voltát szimbolizálva, egy zsidótól korábban pénzt kölcsönző keresztény hamis esküjét és a botjába rejtett aranyak csodáját ábrázolja.
az angyalok 1087-ig vigyáztak nyugalmára. Amikor is olasz kereskedők rablókkal szövetkezve egy hajnalon sírját feltörték, kirabolták! Maradványai egyrészét ma Bariban őrzik, de lelke szülőföldjén Myrában maradt, ahol az embereknek még ma is vigaszt, reményt és boldogságot ad. Sírjánál egy forrás ered, és ebből a forrásból áradó szeretete küldi ma is hozzánk december 5-én este a
Mikulást !
     1. 2.





Szent Miklós élete, legendái, csodatételei

Életét az emberiségnek és a gyerekek tanítására szentelte. Bárki kérte, mindig segített. Emberszeretete, segítőkészségének híre messze földre eljutott. Az emberek kezdték imáikba foglalni a nevét. 270-ben a Jeruzsálembe tartó zarándokúton történtek miatt a tengerészek védőszentjévé vált! Egy lezüllött, eretnekké vált egyházmegye élére került, melyet nagy gonddal és erős hittel igazgatott. Mindenkivel jótékony volt, szerette és segítette az embereket. Egy legenda szerint püspöksége idején Lyciában hatalmas éhínség tombolt. Szicíliában (ahol viszont bőséges volt a termés) ekkor egy kereskedő olyan álmot látott, hogy menjen Myrába, s adja el ott terményeit. Mikor felébredt, rádöbbent, hogy mindez nemcsak álom volt, hiszen tenyerében három aranyat talált előlegként. Elhajózott tehát Myrába, ahol a város jótékony püspöke felvásárolta tőle rakományát, s szétosztotta a szegények között. Szent Miklós alakjában a fennmaradt legendakincs (elsősorban a Legenda Aurea = Arany Legenda) és a keleti (görög és orosz) egyház hagyományai alapján valószínűleg több szentéletű férfiú alakja keveredik össze. 52 évig volt püspök. Az évek alatt a szeretete, a gyerekekkel, emberekkel való törődése miatt annyira megszerették, hogy nem csak püspöküknek, de még vezetőjüknek is tartottak. Vagyonát a gyerekek és az emberek, megsegítésére fordította. Egyszerű emberként élt a nép között, miközben tanított és szeretetet hirdetett. Éhínség idején a teljes egyházi vagyont a nép étkeztetésére fordította, amiért szembe került az egyházzal, halála után ezért az engedetlenségért egy időre ki is tagadták az Egyházból! Minden este órákig sétált a városka utcáin, beszélgetett az emberekkel, figyelt a gondjaikra. Így történt a legendáját alkotó eset is: A kolostor szomszédságában élt egy elszegényedett nemes ember, aki úgy elnyomorodott, hogy betevő falatra is alig jutott. Három férjhez menés előtt álló lánya azon vitatkozott egy este, hogy melyikük adja el magát rabszolgának, hogy tudjon segíteni a családon, és hogy a másik férjhez tudjon menni. Ekkor ért a nyitott ablak alá Miklós püspök, és meghallotta az alkut. Visszasietett a templomba, egy marék aranyat kötött keszkenőjébe, és bedobta az ablakon. A lányok azt hitték csoda történt. Majd egy év múlva ugyanebben az időben még egy keszkenő aranyat dobott be a második lánynak. Kisiettek, mert lépteket hallottak az ablak alól, s akkor látták, hogy egy piros ruhás öregember siet el a sötétben. Harmadik évben ezen a napon nagyon hideg volt, és zárva találta az ablakot. Ekkor felmászott a sziklaoldalban épült ház tetejére, és a nyitott tűzhely kéményén dobta be az aranyat. A legkisebb lány éppen ekkor tette harisnyáját a kandallószerű tűzhelybe száradni, és az pont bele esett. Az ismeretlen jótevőről kezdték azt hinni - mivel mindig ilyenkor télen történtek ezek a csodák -, hogy maga a Télapó jön el ezekkel, az ajándékokkal. Az idő folyamán mégis kitudódott a titok, hogy a jótevő maga Miklós püspök. Ugyanis a legkisebb lánynak bedobott aranyban volt egy olyan darab, amit a helyi aranykereskedő előzőleg adományozott Miklós püspöknek egy szerencsés üzletet követően. Ezt felismerve, már mindenki tudta, hogy ki a titokzatos segítő! De kiderült ez abból is, hogy december 5-én a névnapja előestéjén a hideg idő beköszöntével rendszeresen megajándékozta a gyerekeket mindenféle édességgel. Ezért az adakozásaiért a nép elnevezte " Noel Baba" -nak, ami azt jelenti " Ajándékozó Apa". Tisztelete a bizánci, majd a kopt egyházban bontakozott ki a hatodik században - azóta ülik temetése emléknapját december 6-án -, majd átterjedt Itáliába is. Ereklyéinek az olasz Bari városába vitele után, 1087-ben vált valóban egyetemes szentté. Szent Miklós volt tehát a Mikulás-figura atyja, akinek nevében szerte a világon megajándékozzák a gyermekeket.
*

Egy szegény embernek három lánya volt, akiket megfelelő hozomány hiányában nem tudott férjhez adni. Így az a sors várt rájuk, hogy hajadonok maradnak, és prostitúcióra kényszerülnek. Miklós elhatározta, hogy segít rajtuk, de szemérmességből vagy szerénységből ezt titokban tette. Az éj leple alatt egy-egy arannyal telt erszényt tett a szegény ember ablakába. Egyes változatok szerint ezt, három egymást követő éjjelen tette, mások szerint három egymást követő évben. Mindkét esetben azonban az apa a harmadik alkalommal megleste az adakozót, hogy megköszönje neki az ajándékot, de Miklós azt mondta, hogy egyedül Istennek tartoznak köszönettel. A viharba keveredett hajósok vészhelyzetben Szent Miklóshoz fohászkodtak. Ekkor megjelent egy csodatevő erőkkel felruházott férfi, átvette a kormányzást, egyenesbe állította a vitorlákat és lecsendesítette a vihart. Ezután ismét eltűnt a tengerben. Amikor a hajósok a myrai templomban hálaimát mondtak megmenekülésükért, megismerték Miklóst és megköszönték neki a segítséget. Nagy éhínség idején a püspök megtudta, hogy a kikötőben horgonyoz egy hajó, amely a bizánci császárnak visz gabonát. Megkérte tehát a hajósokat, hogy rakják ki a gabona egy részét a szükség enyhítésére. A hajósok először nem akarták teljesíteni a kérést, mivel a rakományt a császárnak kellett szállítaniuk. Amikor Miklós megígérte nekik, hogy nem lesz bántódásuk, akkor átadták a gabona egy részét. Megérkezve Bizáncba, csodálkozva látták, hogy a gabona mennyisége nem csökkent. Egy ember elindult Miklóshoz, hogy áldását kérje, hogy végre gyermeke szülessen. Amikor odaért, a püspök már halott volt, így a holttestet takaró vászonból ereklyeként magával vitt egy darabot. A következő év december 6-án a házaspárnak fia született. A gyermeket a hetedik születésnapján arab rablók vitték magukkal. Egy év múlva, ismét pont december 6-án, amikor a házaspár a Miklós-templomban imádkozott a gyermekük megszabadulásáért, egy forgószél kerekedett, amely felkapta a fiút és éppen a templom előtt tette le. Myra városa (Dembre), abban az időben Anatólia fővárosa. Ahogy már az előzőekben írtuk, az egész földrész eredetileg a kalózok Mekkája volt. Az összerabolt kincsek, jó gazdasági alapokat teremtettek az utókornak is. Mediterrán éghajlata kedvezett valamennyi déligyümölcsnek, kertészeteknek. Így a kereskedelem, narancs és olajültetvények gazdagságot biztosítottak a lakosságnak. Myra városában a püspöki kar elanyagiasodott, és korrumpálódott. Ezért a püspökök, rendszeresen váltogatták egymást volt, aki csak néhány hónapig töltötte be ezt a szerepet, de volt, aki kihúzta másfél évig is. Miklós püspök, amellett hogy egyházi vezetője volt a népnek, a szüleitől örökölt jó üzleti érzékkel is rendelkezett.
Búzatöbbszöröző csodája egyszerűen a következő: több éves aszályos esztendőt követően teljesen kifogytak a gabonatartalékok, még a vetőmagokat is megették az emberek. Egyiptomból, Olaszországból hoztak be búzát. Egy alkalommal a myrai kereskedelmi flotta, majdnem teljes egészben odaveszett egy viharban. Így már több hónapja nem volt kenyere a népnek. Ekkor kötött ki egy olasz kereskedelmi flotta vizet felvenni a kikötőbe. Ez tudomására jutott Szt. Miklósnak, és azonnal odasietett. Alkudni kezdett a kereskedőkkel, de azok nem engedtek a gazdájuk utasításából, és tovább akartak állni rakományukkal. Ekkor Miklós azt mondta, " ha partra teszik a búzát, akkor bár néhány héttel később, de kiköthettek a búzátokkal az eredeti célállomáson, s a most kapott búza ára is megmarad, és a hajótok ismét tele lesz búzával!" Erre belementek az alkuba, amikor Miklós a helyi kereskedők tudta nélkül dupla áron kifizette a gabonát. A hajósok visszasiettek Görögországba, ismét megrakodtak búzával, és elszállították azt eredeti helyére. Közben újraépült a myrai flotta, de arra beköszöntött a tél, és a viharos évszak. Ezért a tengerészek nem mertek útnak indulni. Így maga Miklós püspök szállt fel a vezér hajójára, és sikeresen megtették többször az oda - vissza utat tele rakománnyal. Ezekben az aszályos években, Szt. Miklós majdnem a teljes vagyonát a nép étkeztetésére fordította. Hallatlan embersége, bölcsessége olyan hatalommal ruházta fel, hogy Myra város helytartója, vezetősége minden fontos ügyben kikérte véleményét. Hallotta egyszer Miklós püspök, hogy ki akarnak végezni városában három ártatlan embert, ugyanis a helytartó szemet vetett vagyonukra. Miklós futva hagyta magukra a császár éppen nála levő küldötteit, erőszakkal akadályozta meg a kivégzést. Helytartót ezért a cselekedetéért a nép meg akarta kövezni. Miklós püspök nem engedte, hanem felszólította a város elhagyására, és minden vagyonától megfosztotta, azt szétosztotta a szegények között. Amikor a küldöttek dolgukat kiválóan elvégezték, és visszatértek a császárhoz, jó munkájukat a császár hálásan megjutalmazta. Az udvari intrika azonban nem nézte jó szemmel sikerüket, hamis vádakkal börtönbe juttatták őket, sőt már kivégzésüket is kitűzették. A császári küldöttek ekkor, visszaemlékezve Miklós püspök hősies segítőkészségére, reménytelenségükben szentünkhöz fohászkodtak. A segítség ekkor sem maradt el. Szent Miklós megjelent álmában Konstantin császárnak és ráparancsolt, hogy a három küldöttet még az éjjel bocsássa szabadon. Konstantin személyesen nem ismerte Miklós püspököt, nem is akart az álomnak engedelmeskedni. Mivel nem tudott már tovább aludni, felkelt, és még az éjjel elment a császár az ítéletet hozó bíróhoz. Meglepetésükre a bíró ugyanazt a látomást álmodta. Nekiláttak ezért, gyorsan újravizsgálták az ügyet, és kiderült, hogy a három hivatalnok ártatlan. Hálás szívvel mentek Miklós püspökhöz köszönetet mondani. Egy másik történet a szent okosságát mutatja, aki egymaga játszva szembeszállt a felbőszült Diána vélt bosszújával. Történt ugyanis, hogy Miklós püspök kivágatott egy szent fát, amelyet a nép Diána istennő tulajdonának tartott. A bosszúért lihegő Diána robbanó keveréket készített, és az utazókra bízta, hogy vigyék el Myrába, s mint áldozati adományt ajánlják föl Miklós püspök jelenlétében a templomban. Miközben azok a tengeren voltak, Miklós megjelent nekik, és fölszólította a zarándokokat, hogy a veszedelmes folyadékot tartalmazó korsót, vessék a tengerbe. Megtették, s mikor a korsó a vízbe került, tartalma fölrobbant, és lobogva égni kezdett a vízen. Ezzel kinyilvánult a tervezett merénylet.

De Szent Miklós ,,ökumenikus'' szent is, amennyiben segített az akkoriban nem kedvelt zsidókon is, amikor keresztények hazug módon vádolták őket. Így esett meg egyszer, hogy egy keresztény adósa volt egy zsidónak, de nem akarta megadni tartozását, sőt tanúk előtt vallotta, hogy már régen visszaadott mindent. Amikor bírósági tárgyalásra került a sor, a hazug keresztény megjelent egy vándorbottal a kezében, amelynek belsejét előzőleg kifúrta, és arannyal töltötte meg. Amikor esküt kellett tennie, átadta a botot a zsidó hitelezőnek, és megesküdött rá, hogy sokkal többet adott hitelezőjének saját kezébe, mint amennyivel tartozott. Utána pedig visszavette a botját. Miután a csel bevált, és megnyerte a pert, mint aki jól végezte dolgát, elindult hazafelé. Útközben azonban elálmosodott, ezért lefeküdt az út szélére, és elaludt. Egy arra haladó kocsi azonban átment rajta: elgázolta a csalót, és a kocsi kereke alatt eltörött a bot és előkerült a beléje rejtett arany. A zsidó hitelező visszakapta pénzét, de arra kérte Miklóst, gyógyítsa meg az elgázolt embert. Egy gyermektelen házaspár azért imádkozott a szenthez, hogy gyermekük lehessen. Mikor fiúk született és már fölcseperedett, atyja tengerre szállt vele, hogy hálából elvigyen a myrai Szent Miklós-templomba egy díszes fogadalmi kelyhet. Útjuk közben a gyermek éppen ezzel a kehellyel akart vizet meríteni a tengerből, beleesett a vízbe, és megfulladt. Az apa bár vigasztalhatatlan volt, a fogadalmát teljesíteni akarta, de a megígértnél sokkal egyszerűbb kelyhet tett az oltárra. Egy láthatatlan kéz azonban visszautasította a kelyhet, és lesöpörte az oltárról. Egyszer csak látja ez az ember, hogy a halottnak vélt kisfia  beszalad a templomba, és elmeséli, hogy amikor beleesett a vízbe, Szent Miklós püspök vette az ölébe, és megmentette. Most már az igazi hálaajándékot tették le az oltárra. A gyerekek szent fogadalmat tesznek, hogy ezen az éjszakán nem alszanak el, amíg meg nem lesik a Mikulást. A szülők alig várják, hogy az apróságok mély álomba szenderüljenek, és megtölthessék az ablakba kirakott, fényes csizmácskákat. De vajon tudjuk-e, miért éppen Miklós-napon, miért éppen csizma, miért az ajándék? Amilyen kevés hitelesnek tekinthető történeti adat birtokában vagyunk, olyan sok mozgalmas történetet ismerünk a szent püspökről, akiről a hagyomány olyan tisztelettel beszél, hogy népszerűségben, bensőséges tiszteletben és életszerűségben alig találjuk párját a szentek között. A jelen körülmények között - félretéve az összes történeti problémát - Myra szent püspökének történeti arca alig ismerhető föl sűrű szakálla mögött. A hívő ember számára azonban akkor is a szent alakja ragyog tiszteletében, ha sokak számára Szent Miklós ma csak egy Télapó. A bizánci és a kopt rítusban temetése napját, december 6-át ülik ünnepként. Nyugaton a 10. század óta tartják ezt a napot.Miklós nevéhez számtalan legenda fűződik. Már születésekor csodás képességekről tett tanúbizonyságot, s egész élete a csodák és a jótékonykodás jegyében telt. A hagyomány szerint karácsony előtt, névnapja környékén titkos ajándékokat hordott szét a rászorulóknak, akik azt tartották, "Tél Apó" jött el hozzájuk az éj leple alatt. A közös gyökerekből aztán minden nép kialakította a maga szokásait. A mediterrán országokban a Mikulás igazából csak az utóbbi évtizedekben indult hódító útjára, a mai 40-50 évesek még vízkereszt napján (január 6-án) kaptak csak ajándékot, egy jóságos boszorkány képébe öltözött vénasszonytól.A skandináv országokban - érthető módon - régebbre nyúlnak vissza a Mikulás-hagyományok.A finn Joulupukki, az "igazi Mikulás" egy kis faluban (a Korvatonturin, azaz a Fül-hegyen található Napapiiriben) lakik, Lappföldön, de a finn gyerekek már december elejétől találkozhatnak vele Helsinkiben, ahogy rénszarvasok vontatta szánján, járja az utcákat. Nisse, a norvég Mikulás krampuszok helyett manócskákkal vette körül magát, s nem bújik az éj leple alá ajándékaival, hanem a gyerekek tányérjaira vagy a karácsonyfa alá készíti azokat. Amolyan csendes, magának való kobold ő, aki csak karácsony éjjelén bújik elő otthonából. Az amerikai Father Christmas és az angol Santa Claus valódi száguldó Mikulás; mindenhol ott van, bemászik a kéményen, s karácsonykor ő hozza a meglepetéseket a kandallópárkányra akasztott zoknikba. Kedvenc rénszarvasa Rudolf, aki nélkül soha nem indulna óriási körútjára. Az orosz Télapó ("Gyed Maróz") újévkor érkezik, Hópelyhecske kíséretében. Kucsmás, vándorbotos, hosszú kabátos, még hosszabb szakállas öregúr, aki zsákban hozza ajándékait. Orosz szánon (trojkán) közlekedik, és lényegesen soványabb európai társainál. Az ortodox egyház december 6-án, Miklós tiszteletére a szlávát ünnepli; a családok ünnepélyesen gyertyát gyújtanak a püspök emlékére, a családfő ilyenkor töri meg a boldogságot és békét jelképező ünnepi kenyeret. Görögországban, Szerbiában és Oroszország egyes vidékein látványos körmeneteket rendeznek Miklós tiszteletére. Akárhogy ünnepeljük is, kicsiknek és nagyoknak örömteli napokat hoz a mikulás. Patrónusa lett mindenféle hajósoknak és hajóépítőknek, nőknek és gyerekeknek, utazóknak, molnároknak és mészárosoknak, ügyvédeknek, jegyzőknek, kádároknak, bor- és gabonakereskedőknek, ártatlanul bebörtönzötteknek és gyermekre váró asszonyoknak, de még a tolvajok és koldusok is hozzá fohászkodnak. Myrában temették el, de 1087-ben sírját feldúlják, kifosztják. Egyes források szerint olasz kereskedők, akik rablókkal szövetkeztek a sírrablásra, más források szerint egy török támadás következménye, s a keresztesek Myra felszabadításakor találták meg a csontjait - egy biztos, maradványainak egy része ma a dél-olasz Bari városában pihen, nagy tisztelettől övezve. Nem meglepő hát, hogy Szent Miklós kultusza a XVIII. század fordulóján éppen Dél-Olaszországban éledt újjá, s lett egyre népszerűbb szokás a gyermekek megajándékozása névnapjának éjjelén. A kultusz gyorsan terjedt szerte Európában, keveredve természetesen a helyi hagyományokkal, szokásokkal. Mivel ebben az időben a karácsony még tisztán egyházi ünnep volt, Miklós volt az egyetlen "ajándékhozó". A gyerekek kikészítették cipőjüket, hogy reggelre ajándékkal teljen meg, s mellé egy edényben zabot, szénát tettek Szent Miklós lovának. Hosszú - és nem mindig zökkenőmentes - út vezetett azonban a minden házba ellátogató "nagyszakállú Télapó" jóságos nagypapa-figurájáig. Sokan nem is tudják már, honnan ered a Mikulás-hagyomány. Felnőtt fejjel már csak arra emlékszünk ma, milyen érzés volt várni rá, majd örömmel meglesni, mit tett az olyan nagy gonddal kifényesített csizmába, cipőbe. Mostanság könnyen rossz irányba visz bennünket, hogy jóformán csak a Lappföldi Mikulásról (joulupukki ) hallunk. Jómagam is jártam Rovaniemiben, s a sarkkör mellett természetesen meglátogattuk a kései utódot. Valahogy hozzám közelebb áll a régebbi, és sokkal délebbi hagyomány. Ez vallási eredetű és Szent Miklósról, és a köré szőtt hagyományról, legendáról szól, mely az elmúlt évezred elejére visz vissza bennünket. Olvasva a történeteket, azok sokféleségét, ez megalapozottabbnak látszik, mint az egyszerűen a szánra és rénszarvasra épült későbbi történet. Szent Miklós püspök volt, aki egy igazi szakállas öregember volt, aki életét a jócselekedeteknek szánta. Sok száz évvel ezelőtt élt. Nem a szokásos fehérprémes bundában, mint az akkori vallási nagyságok, hanem vörös palástban járta csendben a várost, s adakozott a szegényeknek, kinek mire volt szüksége. Aztán oly sok mozgalmas történetet ismerünk a szent püspökről, akiről a hagyomány olyan tisztelettel beszél, hogy népszerűségben, bensőséges tiszteletben és életszerűségben alig találjuk párját a szentek között. Most is várjuk a Mikulást. Kik azért, mert az apró gyerekeknek hatalmas élmény az ajándék, míg nekünk felnőtteknek az Ő örömük a legnagyobb ajándék. Ezért pucoljuk csak csillogóra azokat a csizmákat gyermekeinkkel, unokáinkkal, hogy arcuk és a mi arcunk is virulhasson december 6-án. Hagyományaink és szokásaink egy része abban a régmúltban gyökerezik, ahol az egyházi liturgia és a pogány ünneplő szokások szerves egységet alkotnak. Minden primitív közösségben a vallásnak az élet rendezésében komoly szerepe van. Az ünnepekhez kötődő szabályok betartása nem csupán ünneplést, a szürke hétköznapokból való kilépést jelentett, hanem komoly életszabályozó rendszert, s gyakran az égiekkel való kommunikálás egy formáját. Ezeken a napokon sok metafizikus elemen próbáltak úrrá lenni jóslás, mágikus varázslás ... stb. útján. Az egyház erős befolyása miatt az ünnepek fölött is “uralkodni akart”, így bizonyos szokásokat megszentelt, vagyis egyházi ünneppé emelt, - hogy ezzel is magához édesgesse a híveket -, bizonyosakat pedig eltűrt; a folyamat azonban fordítva is működött: bizonyos egyházi szokásokat idővel az egyház kivetett, de megmaradt a nép hagyományaiban.
Mit jelentett, s jelent ma is az ünnep? Az ünnep a szent, a hétköznapok pedig a profán. A szent kezdetekben olyan tárgyakat, helyeket jelölt, amelyeket féltve óvtak az evilági hatásoktól. Ilyen értelemben az ünnepnapok is szentek (és ez most független a szent főnév katolikus használatától), amelyeket a profántól, azaz a hétköznapitól, a közönségestől kellett védeni. Miben nyilvánult meg mindez? Az ünnepi öltözetben, az adott napon a munka elhagyásában, ünnepi ételek fogyasztásába stb. A következőkben néhány olyan népi vallásos szokást említünk fel - abban a reményben, hogy nem botránkoztatunk meg senkit -, amelyek inkább ismertek és kedvesek, mintsem "boszorkányosak". Ádvent kezdetét a budai ciszterci templomban éjféli harangszóval jelezték. A révkomáromi szabók céhregulája szerint a hajnali misék előtt a céh legifjabb mestere köteles meggyújtani a templomi gyertyákat.Erdély bizonyos vidékein a gyerekeknek hajnali harangszókor kellett kelniük, hogy egy előre megbeszélt helyen gyülekezzenek, majd csoportosan bejárják a falu házait és csengőszóval, énekkel ébresszék föl a felnőtteket, hogy el ne késsenek roráte-miséről. Ádvent végén, néhány nappal Karácsony előtt ezért a kitartó szolgálatukért ajándékokat kaptak a házaknál. Ezeket az apróságokat azután igazságosan kellett egymás között elosztaniuk. Német nyelvterületen a korai misére beosztott ministráns és orgonafújtató fiúk az iskolában aludtak, hogy nehogy elkéssenek a szolgálatból a korai kelés miatt. Palócvidéken és a Galga-mentén adventon Szentcsaládot jártak. Az ünnep előtt kilenc nappal kilenc család összeállt és minden este más-más családnál tartottak énekes, imádságos áhítatot. A Szent Család képét vagy szoboralakjait vitték magukkal, s ezek mindig az áhítatnak helyet adó családnál háltak - a régiek hite szerint áldást adva a ház népének és minden jószágának.
Az ádventi várakozás hangulata hatással volt a házasodás előtt álló fiatalokra, de főképpen az eladó sorban levő lányokra. Ezért az alföldi lány mézet evett vagy mézet tett a nyelvére mielőtt elindult volna a hajnali misére, hogy előbb-utóbb férjet "édesgessen" magához. Szép szokás Ádventben a búzacsíráztatás: december elején kis edényekben elültetnek búzamagokat, amelyek Karácsonyra kihajtanak, és 3-5 centisre megnőnek. Ezeket aztán el szokás vinni „a kis Jézus” jászolához, amely a fölállított betlehemi barlang makettjében található. Szokás még vízbe helyezet ágak rügyeztetése is. Számos jól ismert népszokás tartozik jeles napunkhoz, Miklós december 6-i ünnepéhez. A kisázsiai Myrában élő Miklós püspök a keleti egyház legtiszteltebb szentjei közé tartozik. A görög katolikusoknál emléknapja még ma is kötelező ünnep, míg a római egyház a 16.sz. végén eltörölte annak kötelező jellegét. Miklós püspök jótéteményeiről vált nevezetessé, s ő lett a halászok, révészek, vízimolnárok ill. a folyók mellé települt magyarországi bencés apátságok védőszentje. A Mikulás szó a Miklós név szlovák megfelelője, csak a XIX. században került be a köznyelvbe. Ma kétarcú Mikulás él a hagyományokban ill. a kétféle elem legtöbb helyen összeolvadt: egyik a szent püspök legendájával összefüggő, éjjel titokban ajándékot osztogató jóságos öregember; a másik a számonkérő, felelősségre vonó, bírói szerepet magára öltő alak. Dunántúlon a közelmúltig élt a szokás, hogy Miklós napján a legények, sőt nős férfiak is bekormozott arccal, kifordított bundában láncot csörgetve ijesztgették a gyerekeket és nagyobb lányokat. Csákányban a Miklós-járásban már két alakoskodó vett részt. Az egyik Szent Miklósnak, a másik ördögnek (vagyis krampusznak) öltözött. Miklós hosszú bundát viselt, kenderszakállat ragasztott, derekát lánccal kötötte körbe, botot vitt a kezében; az ördög rossz ruhába öltözött, néha szalmából púpot is készítettek a hátára. Az ördög vesszőkorbáccsal fenyegette a gyerekeket, nagyobb lányokra rá is vert. A Miklós-napi bírói szerepnek egy másik megnyilvánulása (amely valószínűleg a középkori diákhagyományból ered), amikor a püspököt megszemélyesítő figura kíséretével együtt felkereste a házakat, a gyerekeket vizsgáztatta, imádkoztatta, majd büntette és jutalmazta. A lányoknak, menyecskéknek sorban kellett meggyónniuk, hogy ki a szeretőjük, aludtak-e vele stb. Gyimesbe még a hetvenes években is élt a szokás, s a Mikulást alakító legény a következő versikét mondogatta:

Jani, Mari, PiroskaTudjátok - e mi van ma?Hoz az öreg minden jót,Piros almát, sok diót.Hát még mit, hát még mit?Frissen vágott suhogót.
Az ajándékozó piros Mikulás falvainkban kb. 50 éve terjedt el hazánkban. Bükkön például, ahol néhány évtizede még “láncos Mikulás” járt házról-házra, ma már “ajándékozó-piros” Mikulás kopogtat be az ajtókon. Bukovinában a népi megfigyelések szerint ilyenkor kezdődött az “igazi tél”, vagyis a hóesés. Csodatételei közt emlegetik három ártatlanul halálra ítélt ifjú megmentését, valamint három megölt gyermek feltámasztását, akiket egy mészáros megölt, majd tetemüket egy hordóba rejtette). A keresztényüldözések alatt őt is elfogták, éheztették, kínozták, de kivégezni nem merték. Fogságából végül kiszabadult, hosszú, békés öregkort ért meg. A legenda szerint lelkét (326-ban) angyalok vitték végső nyughelyére, ahol egy tiszta forrás eredt. Ebből a tiszta forrásból áradó szeretettel küldi legendája a mai gyerekekhez utódát, a Mikulást. Demre közepén fekszik a Szt. Miklós templom. Mellette a sírhelye, amely 1956-ban ásatások során került elő. A Myra-folyó teljesen betakarta homokkal, ma 3 méterrel a felszín alatt van. 1087-ben olasz tengerészek a sírt feltörték, és elrabolták Szt. Miklós csontvázát. Sietségükben néhány csontot ott felejtettek, amelyet ma Antalyában őriznek. Már a 4. sz.-ban állt ezen a helyen a templom, de a mai Szt. Miklós templom a 7. sz.-ban épült. A 9. és a 11. sz.-ban megrongálódott a keresztény és arab tengeri háborúban.
A 11. sz. végén helyre lett állítva. A ma látható mozaikok abból az időből származnak. 1860-ban az orosz cár, Anna Galidscha megújította. A Szt. Miklós sírján látható rongálás az olasz tengerészek 1087-es műve, amikor a csontok egy részét és a sírban levő ereklyéket Bariba vitték, ahol ma is őrzik ezeket. A rablás célja az volt, hogy a tengerészek védőszentjének maradványai olasz földre kerüljenek, ezáltal a védőszent nagyobb védelmet biztosít hajózásaik során.
Szent Miklós története nem "legenda", egyszerűen történelem! Ha megkérdeznék Tőled, hogy a Mikulással kapcsolatosan hova utaznál el legszívesebben, úgy valószínű azonnal rávágnád: a Lappföldre, hisz ott lakik a Mikulás! 14 évesen én is ezt válaszoltam volna. Ma már nem. Tudom, mert elutazhattam arra a helyre, ahol született, élt és eltemették Szt. Nicolaus püspököt, aki által ma minden év december 6-én megjelenik a gyerekek várva - várt Mikulása!

Szent Miklós családja



Szent Miklós családja Patara városában élt. Hitüket, vallásosságukat a család leszármazottai magától Pál apostoltól kapták, aki két alkalommal is járt ezen a földön. A család őseire olyan hatással voltak ezek a látogatások, hogy minden generációból a családban kellett lenni egy papnak. Miklós gyermekkorában nagybátyja volt Patara város érseke. Itt már ebben az időben a lakosság fele keresztényként élt. Család is mindennapi hitéletet gyakorolt, miközben 50 hektáros narancs és déligyümölcs ültetvényen gazdálkodott. Több száz ember dolgozott az ültetvényeken, az ő gyermekeiknek is kötelező volt az ingyenes iskola, melyet érsek nagybátyja és Miklós családja tartott fenn. Egyházi ünnepeken minden ültetvényeken dolgozó munkás és gyermekeik, közös ünnepi lakomákon vett részt. Ilyenkor ruhákat osztottak, és a fizetésen kívül pénzadományokat kaptak. A 253-ban egy pestisjárvány tört ki, amelyben szülei odavesztek, s Miklóst több hónapi kezelés után Nagybátyja mentette meg, és vette magához a patarai kolostorban. Patara városában a kolostori életet során, a tanulás és sportoláson kívül más teendője nem volt. Így a mintegy 180 cm magasságú fiatalember, aki napi több órát töltött tornával, egy szikár minden erőpróbát kibíró alkat lett. Kitűnő úszó volt, néha több kilométerre beúszott a tengeren. Így történhetett meg, hogy egy tengeri út alkalmával a bajban bátran vetette magát a habok közé, hogy segítsen másokon. Egy ilyen cselekedete után, amit csodának hittek az emberek, vált a hajózók védőszentjévé

*


SZENT MIKLÓS PÜSPÖK


Amilyen kevés hitelesnek tekinthető történeti adat birtokában vagyunk, olyan sok mozgalmas történetet ismerünk a szent püspökről, akiről a hagyomány olyan tisztelettel beszél, hogy népszerűségben, bensőséges tiszteletben és életszerűségben alig találjuk párját a szentek között. Miklós kiválóan teljesítette püspöki feladatait, s részt vett a niceai zsinaton is. Mikor pedig egy napon viharba került matrózok hívták segítségül, megjelent a hajón, kezébe ragadta a kormányt, és a szükséges manőver után lecsillapítván a vihart is biztonságban hagyta ott őket. Legendája legrégibb rétegéhez tartozik az az elbeszélés, mely szerint megmentett három ártatlanul vádolt katonatisztet. Ezeket koholt vádak alapján bebörtönözték, és halálra ítélték. Miklós azonban Nagy Konstantinnak megjelent álmában, és a katonákat megmentette a hóhértól. Megszámlálhatatlan azoknak a történeteknek a száma, amelyek a segíteni siető Miklósról szólnak, különösen gyermekek esetében, csodatételeiről olvashatunk majd később. E fölismerés birtokában a Szent Miklós-tisztelet alakulását így vázolhatjuk: Keleten, Myra városában és Konstantinápolyban Miklós püspököt a 6. században már tisztelték. Myrából és konstantinápolyi sír-templomából terjedt el tisztelete az egész görög, szláv illetve orosz egyházban. Kappadókia tartományának falusi templomaiban általában más szentek társaságában, mint orvost, de legtöbbször, mint a tengerészek védőszentjét ábrázolják. A régi Oroszországban különleges tiszteletet tanúsítottak iránta: az ország fő patrónusa lett. Az ortodox egyház ma is nagyon tiszteli, az ikonosztázokon mindig megjelenik. A latin egyházban - a dél-itáliai területtől eltekintve - lassan és később terjedt el tisztelete. A 9. században, Rómában, egy bazilikában és három kápolnában tisztelték. Németországba a 10. század végén került a Miklós-kultusz a görög származású Theofanu császárnő révén. Franciaország és Anglia területére a normannok viszik a tiszteletet a 11. század végén. Ereklyéinek 1087-ben Bari városába történt átvitele Európa-szerte fölvirágoztatta a Miklós-tiszteletet. A késő középkor óta Miklós püspököt a tizennégy segítő szent közé sorolják. Számtalan templom, társulat és foglalkozás patrónusa tanulók, gyermekek, leányok, hajósok, foglyok, pékek, kereskedők, gyógyszerészek, jogászok. A 11. században keletkezett a három megölt gyermek története, amit hamarosan dramatizálva is megjelenítettek. Az ártatlan gyermekek napján, december hatodika előestéjén előadott püspökjátékból bontakozott ki a közismert Miklós-est: a gyermekek meglátogatása, kikérdezése és megjutalmazása. 
Ma a Mikulás hagyományának megőrzését és jelképét hazánkban a Myrai Szent Miklós Keresztény Egyház az adakozó szeretet Egyháza” képviseli és jeleníti meg a társadalom felé, illetve teszi azt kézzelfogható valósággá.

2008. november 7., péntek

Jogfenntartás a Nemzetközi Valutaalap Igazgatósága felé



Nemzetközi Valutaalap
Igazgatósága tagjai

szíves figyelmébe
Budapest, 2008. november 05.
A Valutaalap Független Értékelő Irodája útján
feedback@ieo-imf.org
A 2008/11/06-i Igazgatósági ülésre

Excellenciás Hölgyeim és Uraim!
Strauss-Kahn, ügyvezető igazgató úr, 2008. október 28-i, 08/261 számú sajtóközleményben a Magyarországgal megkötni tervezett készenléti keretszerződésre vonatkozóan kiadott nyilatkozatára hivatkozással vagyok kénytelen tájékoztatni Önöket álláspontomról a következők szerint:

Magyarországon folyamatos és mélyülő társadalmi válság van a 2006-os általános választások jól ismert anomáliái, a jelenlegi miniszterelnök és csapata által megelőzően az ország nyilvánosságra hozott gazdasági adataival történő, általa később bevallott manipulációk óta.

A 2008. március 09-i népszavazás megmutatta, hogy a választók a jelenlegi kormány - mellyel a Valutaalap tárgyalásokat folytat - által a korábban a választók felé tett ajánlattal ellentétesen bevezetett intézkedéseket hatálytalanították. A kisebbségi kormány immáron nem bírja az emberek többségének támogatását és csak az alkotmányos garanciák hiánya akadályozza a választókat az Országgyűlés feloszlatásában.

Ebben a kellemetlen helyzetben a feltűnően nagy pénzügyi mentőöv, amelyet a Valutaalap a kormánynak dobni szándékozik nem egyszerűen a nemzeti prosperitás maradékának a megsemmisítését, de tízezrek életének a kifejezett tönkretételét jelenti, amint az a Pénzügyminisztérium weboldalain közzétett rövid közleményből és a 2009. éves költségvetési törvény harmadik verziójának tervezetéből kiderült. Ez ellentétes a Valutaalap létrehozataláról szóló egyezmény I. cikkének (V) bekezdése szerinti célokkal.

Ez a túl nagy segély nem oldja meg az elmulasztott politikai, gazdasági és költségvetési változások problémáját, amely az elmúlt két évtizedben rég esedékessé vált Magyarországon. Ezek a források csak a kisebbségi kormány túlélését tudják szolgálni és feleslegesen túlterhelik a közszolgálatban állókat, a nyugdíjasokat és az adófizetőket.

Bár ez nevetségesen hangzik, jogfenntartással kell élnem; a jogállamhoz méltóan megválasztott új Országgyűlés jóváhagyásának hiányában a magam és nemzetségem részéről nem vállalunk felelősséget semmilyen személyes vagy dologi biztosítékért és nem ismerünk el semmilyen jogátruházást, amelyet a jelen kormány és annak hatóságai vállalnak fel ebben a szerződésben.

Remélem, hogy sikerült Önöket megfelelőképpen tájékoztatnom.

Excellenciás hölgyeim és uraim, kérem, fogadják őszinte nagyrabecsülésem:
Mácsay József

A jelen jogfenntartás az Interneten nyilvánosságra került: www.macsay.hu

2008. november 6., csütörtök

Ismerős Arcok-Nagypénteken holló mossa két fiát (Mojo)




Ismerős Arcok - Szélbe kiáltok




Ismerős Arcok - Fellegajtó nyitogató




Hosszabb dalszövege:
Én vagyok az aki nem jó
A fellegajtó nyitogató
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Nyitogatom a felleget
Sírok alatta eleget
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Ifijúságom így telik el
Azért a szívem hasad el
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Ifjúság gyöngykoszorú
Ki elveszti de szomorú
Áj ná ná ná...

Szabad volnék nem búsúlnék
Vígasságnak helyet adnék
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Szép hazámnak rabja vagyok
Idegenben búslakodok
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Ha még egyszer megláthatnám
Apám házát kopogtatnám
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Nem lesz többé soha ilyen
Belé szakad árva szívem
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Édesanyám rózsafája,
én voltam a legszebb ága.
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Bár sohase nyíltam volna
maradtam volna bimbóba.
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Fényes csillag az udvarom
Mikor megyek azon lakom
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Nyitogatom a felleget
Mikor nyílik elmehetek
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Túloldalról várnak reám
Édesanyám, drága apám
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Édes csókkal köszöntenek
Szép helyemre elvezetnek
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Bolond volnék ha búsulnék
Ha a búnak helyet adnék
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Én a búnak utat adok
Magam pedig vígan járok
Áj ná ná ná ná ná ná ná

"Kérlek, segíts meg minket!" - hírek röviden

Nincs pénz bérre és segélyre a Békés megyei Kisdombegyházán, mert a bank zárolta az önkormányzat számláját. November 5-ig a közalkalmazottak és a köztisztviselők nem kapták meg munkabérüket, és a segélyesek is hiába várták a pénzt - írja a Békés Megyei Hírlap.

A település kasszája üres, csakúgy mint a szomszédos Magyardombegyházáé. Ott kifizették ugyan a béreket, ám az önkormányzat nem utalta át a körjegyzőségért és az egészségügyi társulásért járó 2,7 millió forintot Kisdombegyháznak, ahol éppen ebből a pénzből rendezték volna a béreket és a segélyeket. Kisdombegyháza ezért felbontja a körjegyzőséget a szomszéd településsel.

Most mindkét falu számára az a kérdés, befogadja-e őket valaki. Körjegyzőség nélkül sem az önhibájukon kívül hátrányos helyzetbe került települések támogatására, sem a leghátrányosabb helyzetben lévő települések minisztériumi forrásaira nem pályázhatnak ugyanis - olvasható a lapban.

(FH)


 
Van, aki csak léccel a kezében és tégladarabbal a táskájában mer kimenni az utcára Makó Honvéd nevű városrészében. Éjjel-nappal figyelik egymás házát a szomszédok - írja a Délmagyarország. Az ott élők azt mondták a lapnak, hogy a saját házukban sincsenek biztonságban a bűnözők miatt.

Újra tárgyalják Budaházy perét

Újra tárgyalják Budaházy György büntetőperét, amelyben az alkotmányos rend erőszakos megváltoztatása előkészületével vádolják. A Fővárosi Ítélőtábla csütörtökön hatályon kívül helyezte az idén született elsőfokú ítéletet és a Fővárosi Bíróságot az ügy újra tárgyalására kötelezte.

Tóth Éva a Fővárosi Ítélőtábla büntetőtanácsának elnöke hangsúlyozta: a bíróság sohasem politizál, mindig csak a tényeket vizsgálja, azokból vonja le a jogi következtetéseket.

A Fővárosi Bíróság bűncselekmény hiányában január végén felmentette Budaházyt, de az ítélőtábla szerint a Fővárosi Bíróság nem tárta fel kellően a történteket. Tóth Éva bírónő kiemelte az elsőfokú ítélet indoklása, elvi okfejtése rendkívül színvonalas, ez azonban nem pótolja a tényállás hiányosságait, ami miatt az ítélőtábla csütörtökön nem tudott érdemben dönteni.

(FH)


"Kérlek, segíts meg minket!" - Gyurcsány könyörgött Putyinnak? Lécci, lécci!

Kérlek, segíts meg minket! - ezzel hívta fel két hete Vlagyimir Putyin orosz kormányfőt Gyurcsány Ferenc a HVG szerint. A hetilap a kormányfő környezetéből származó információkra hivatkozva azt állítja, hogy az orosz érdekeltségbe tartozó Malév finanszírozása és a Magyarországot is érintő pénzügyi válság volt a téma.
A kormányszóvivő továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy a két miniszterelnök telefonbeszélgetése a magyar-orosz gazdasági kapcsolatok fejlesztéséről szólt. Budai Bernadett a lap értesüléseit nem kommentálta, azt azonban fontosnak tartotta cáfolni, hogy Gyurcsány Ferenc ezekkel a szavakkal kért volna segítséget orosz kollégájától.

„Meg nem nevezett kormányzati forrásokra nem tudok reagálni. Nem is szeretnék. Hiszen azok vagy igazak, vagy nem igazak. Arról, hogy mi történt ebben a telefonbeszélgetésben, adtunk ki közleményt. Egyébként meg a megszólítás, az első mondat az egészen bizonyosan nem így hangzott” - jelentette ki Budai Bernadett kormányszóvivő.

2008. november 5., szerda

János' szájt - BARANTA HIMNUSZ

Blog Entry BARANTA HIMNUSZ
Link
Köszönet Szathmáry Jánosnak. 

Barackot kaptak...


Ez most jó, vagy rossz? Már megint az az 51%-os arány...

Barack Obama speaks as the first black U.S. president-elect, affirming that "change has come." » Speech highlights


A dunaszerdahelyi szurkolói csoportok köszönőlevele Magyarországra

A dunaszerdahelyi szurkolói csoportok köszönőlevele Magyarországra
2008.11.04.
Az alábbiakban a a dunaszerdahelyi YELLOW BLUE SUPPORTERS FANCLUB és a FELVIDÉKI HARCOSOK szurkolói csoport köszönőlevelét olvashatják, amelyet az anyaországi szurkolóknak címeztek.


KEDVES ANYAORSZÁGI TESTVÉREINK!


Boldogság, öröm, meghatottság és könnyek - ezek a szavak jutnak az eszünkbe, ha a szombati mérkőzésre gondolunk, amelyen egy nemzet, egy nép összefogott sajátjaiért, kiállt a felvidéki magyarokért.
Leírhatatlan érzés volt látni, hogy csonka-Magyarország minden szegletéből jöttek buzditani a felvidéki magyarság bástyáját, jelképét, a dunaszerdahelyi DAC-ot. Megható volt látni azt, ahogy ősi ellenfelek egymás mellett állva, zászlóikat egymás mellé kirakva egységesen szurkoltak és álltak ki a Felvidékért, a magyarságért. Hadd ne említsem névszerint azoknak a csapatoknak a nevét, melyeknek szurkolói eljöttek, félünk ugyanis, hogy véletlenül kifelejtenénk valakit, ezzel mélységesen megbántva őket.

A DAC jelenleg a legnagyobb magyar „színház” a Felvidéken. Minden előadására 6-7000 magyar vált jegyet, s ez az, ami a legjobban szúrja a szlovák politikai elit szemét. Hétről hétre ugyanis magyar zászlók hada küzd a felvidéki magyarság létjogosultságáért.

Engedjétek meg, hogy most ne térjünk ki a mérkőzés alatt történtekre, mert e levél a hála és a köszönet levele. Köszönjük Nektek, hogy eljöttetek, hogy támogattatok és biztattatok minket. Köszönjük az érzést, hogy Veletek együtt szurkolhattunk, mert így még a brutális rendőri attakot is könnyebben viseltük. Külön köszönet az erdélyi szurkolóknak, hogy pénzt és fáradságot nem kímélve utat találtak Dunaszerdahelyre és jelenlétükkel erősítették bennünk a hitet, hogy ha a magyarokról, a magyarságról van szó, össze tudunk fogni!



Köszönjük!!!

a dunaszerdahelyi YELLOW BLUE SUPPORTERS FANCLUB
és a FELVIDÉKI HARCOSOK szurkolói csoport

2008. november 3., hétfő

Ne hagyjuk, hogy megint a rossz győzedelmeskedjen. (BJ)

Bósza Jánosnak elévülhetetlen érdemei vannak abban, hogy szlovákiai nemzeti közösségek autonómiája napi vita tárgya Szlovákiában. Elképesztő, hogy Bószát etnikai uszítással vádolják, míg Slotát és Belousovát nem. Ma egész Európában a legfasisztább ország Szlovákia!
(Rácz-Szabó László, az MVSZ Délvidéki elnökségi tagja, zentai önkormányzati képviselő)

Bósza: Slota és Belousovová feljelentettek
2008.10.30 shp.hu

Slota és Belousovová szerint Dél-Szlovákia elszakítása a célom, ezért mehetek a börtönbe.

A mai napon beidéztek tanúként (egyelőre), az ellenem beadott büntetőjogi feljelentés okánál fogva. A feljelentést Slota és Belousovová közösen adták be, azzal az indoklással, hogy a kisebbségi, faji és etnikai alapú gyűlöletkeltés a célom, valamint a tevékenységemmel az autonómia kikiáltására és az autonómterületek Szlovákiáról történő leválasztására törekszem. Indoklásképpen azt hozták fel, hogy az autonómia-tervezetemmel, amit eljutattam az összes szlovákiai parlamenti képviselőhöz, az a célom, hogy kikiáltsam a felvidéki autonómiát, majd az autonómia területet leválasztani akarom Szlovákiáról. Még azzal indokolták, hogy a Honföldi Autonómia Tartománynak (a tervezetben) határai lennének, és ezeknek a határoknak a mesgyéjén akarom az elszakadást kieszközölni.

Mikor meghallottam ezeket a vádakat, megmosolyogtatott, majd tudomásul kellett vennem a vád komoly és maga az eljárás is. Adatgyűjtés formájában már több mint fél éve tart, így nem maradt számomra semmi más, el kellett fogadnom tényként, hogy büntetőjogi eljárást indítottak ellene az ország szétzilálása címén.

A kihallgatás a Dél-Fölvidéki Önrendelkezésért tanács létrehozásával kapcsolatos témával kezdődött. A DFÖT-t, mint ismeretes, múlt év nyarán Dunamocson szerettük volna létrehozni, majd azt bejegyeztetni a Belügyminisztériumban. A DFÖT fő céljai között az szerepelt, hogy kimenni az emberek közé és elmagyarázni szlováknak, magyarnak egyformán, mi is az az autonómia, az önrendelkezésnek milyen formái vannak, és hogy az autonómia szó nem jelenti az ország szétzilálását. A DFÖT nem lett bejegyezve, a bejegyzési kérelmünket háromszor elutasították azzal az indoklással, hogy veszélyeztetjük Szlovákia területi integritását és függetlenségét, valamint kisebbségi, faji és etnikai alapú gyűlöletkeltés a célunk. Háromszor hasonló kitalált indoklással el lettünk utasítva. Megfellebbezhettünk volna a BM döntéseket, ehhez kértük az MKP segítségét (Gál), mivelhogy nem volt saját jogászunk, nem reagáltak kéréseinkre, így anyagiak és jogász hiányában a fellebbezések elmaradtak, pedig egy alkotmánybíró az Újszónak elmondta, ha fellebbezünk nagy eséllyel azt meg is nyerjük. Ha ez sikerült volna, az autonómia már egy éve nem lenne tabutéma és bátran vitatkozhatnánk, békésen azt követelhetnénk.

A kivizsgálást vezető tiszt azt mondta, hogy Slota és Belousovová bizonyítékképpen az autonómia-tervezetünket hozták fel, hogy a szándékain államellenesek. Megjegyezném a tervezetben sehol nincs leírva az, hogy az országtól történő elszakadásra törekszünk, pont ellenkezőleg többször is az bele van foglalva, hogy Szlovákia határait tiszteletben tartva, csak a diszkrimináció és az asszimiláció megállítása céljából készült ez a tervezet, s mindezt az alkotmányban is megtalálható (12. fej.) jogegyenlőségre épül. "Minden ember jogban és méltóságban egyforma."

Továbbá elmondtam a kihallgatást levezető tisztnek, ha ez alkotmánysértő tevékenység, akkor most mindjárt elvihetnek bilincsbe verve, mert akkor Szlovákia nem jogállam. Válasz az volt: a vádemelés még nem történt meg, még néhány adatot be kell gyűjtenie, majd konzultál a prokurátorral és akkor döntik el, hogy mi legyen.

Ha véletlenül Slota és Belousovová beadványa el lesz utasítva, akkor már az autonómia szó többé megszűnik társadalmi tabunak lenni és legálisan beszélhetünk róla, kérhetjük azt és nem jelenti az ország, Szlovákia szétzilálását. Nem kell önkormányzatiságot emlegetni, hanem bátran kimondhatjuk, igenis jogunk van az autonómára, az alkotmány ezt nem tiltja, a jogegyenlőség szabálya szerint minden polgár azonos jogokkal rendelkezik. A felvidéki magyarság 85% a dolgait saját maga szeretné intézni, vagyis autonómiát akar. Egy fontos feladat továbbra is megmaradt, hogy az embereknek el kell magyarázni, az autonómia szó igazi értelmét. Ebben a fontos munkában az MKP és a Csemadok, valamint önkéntességi alapon a civil szervezetek is ki kell, hogy vegyék a részüket. Főleg itt az MKP-ról van szó, végre már tiszta vizet kell önteniük a pohárba és világosan meg kell mondaniuk, egy, amiről ők is beszélnek az önkormányzatiság az egyenlő autonómiával, másodsorban fel kell, hogy vállalják az autonómiaügy sikeres kikövetelési folyamatát. Az alapszervezetein keresztül el kell magyarázniuk az embereknek, mi is az az autonómia, miért fontos nekünk és hogy annak kérése, békés követelése nem ellentétes a szlovák alkotmánnyal, ahogyan nem is az.

Visszatérve a kihallgatáshoz, arra a kérdésre, hogy "az ország egy bizonyos területének a leválasztására törekedtem-e?", az volt a válaszom, mi az önrendelkezést a jelenlegi határok tiszteletben tartása mellett képzeltük el, egy olyan területi autonómia keretein belül, ahol a polgári elvre épülve minden polgár legyen az magyar szlovák, vagy más etnikumhoz tartozó azonos alkotmányos jogokkal bírna. Az autonómia tervezetünkben is benne van a határok tiszteletben tartása. A két nép a szlovák és a magyar megbékélésére törekedtem és továbbra is erre fogok törekeni, akár az autonómián át, minden alkotmányos eszköz érvényesítésével.
Aki mást állít, az nem mond igazat.

Bósza János

Kedves barátaim szükségem lenne segítségre, főleg jogi segítségre, nincsen saját jogászon, sem pénzem rá, bárki segítségét, pl egy önzetlen jogász segítségét elfogadom, mert a mai kihallgatás alapján, legalábbis nekem úgy tűnik, hogy ez is egy előre lefutott téma, ahol nem az igazság fog győzedelmeskedni, hanem a gazság. Ha nem így lenne, akkor a szlovák ügyészség már réges-rég visszadobta volna az egész ügyet, mert ők is tudják semmi olyasmit nem csináltam, nem is találtak semmit sem 9 hónap alatt, ami a szlovák törvényekbe ütközhetne. Egy dolgot csináltam éltem alkotmányos jogaimmal, és mint polgár a saját és a közügy érdekében véleményt alkottam és a nézeteimet nemcsak szóban, hanem cselekedeteimmel is megtámogattam. Semmi olyasvalamit nem állítottam, nem mondtam, amivel bármilyen törvényt megszegtem volna, ha ez így lenne, akkor réges-rég becsuktak volna. Most hazugságok, hamis állítások és az általam sohasem kimondott szavak alapján megpróbálnak alkotmányellenesen perbe fogni. A DFÖT-öt háromszor alkotmánysértő módon nem jegyezték be, a Nomost egy hét után hamis vádak alapján megszüntették.

Engemet kitalációk alapján, a múlt századbeli ötvenes évekre jellemző konspirációs perbe kényszerítenek. Magam ezt a csatát nem tudom megvívni. Amit eddig a két és fél év alatt letettem az asztalra, önzetlenül a felvidéki magyarságért tettem, emberi hibáimmal együtt. Gyakran éppen a magyarok voltak azok, akik nekem estek, igazságtalanul, bizonyítékok nélkül támadtak. Én megbocsájtok mindenkinek, de most én kérek segítséget, ha én nyerek, a felvidéki magyarság autonómia ügye is nyer, ha veszítek, velem együtt odalesz az igazság is.

Ne hagyjuk, hogy megint a rossz győzedelmeskedjen. (BJ)
(...)

*** www.nemzetihirhalo.hu *************

Lipto oldala - Sinkovits emlékest

Event Sinkovits emlékest Nov 3, '08 11:48 AM
for everyone
Start: Nov 5, '08 6:00p
2008. november 5-én 18 órakor
a Magyarok Házában
Bp. Semmelweis u.1/3.
(Széchenyi terem)
SINKOVITS IMRE EMLÉKEST
Link

2008. november 2., vasárnap

Nagy László - Gyöngyszoknya

 Miért laktál jól, ember, sűrű gabonaszaggal? 
Nem sajtoltál még mustot, miért dicsekedsz azzal?
Együgyű kismadárként fürdesz a tűnő fényben,
s napod sötét felére fordul, akár egy érem.
Árnyéka széjjelterped, mindent beborít barnán,
rajzik a villám, ugrál, meggyűlt fellegek halmán.
Goromba dörgés száll, a kényes föld belereszket,
bajt érezve a búzák mind lefeküsznek.
Ágaskodik a ló, a dombról majdnemhogy felszáll,
füle körül a villám csokra s a szakadt fékszár.
Sörényén, bársony szőrén szikrák sajognak, mintha
árammal volna töltve - száll, mint meteorszikla!
Nyargal a völgybe, a rozs tengerébe robogva,
kéktüzü csillag omlik síró ezüsthabokba.
Fülében zengést hozva, orrát tartva az égnek,
fut a csorda, ropognak száraz porcogók, térdek.
Lenemnyelt fűcsomóval, könnyet fakasztó jussal
jönnek, mint balga szörnyek, lobogó zöld bajusszal.
Nyílnak a rettenettől csatornái a tőgynek,
tejjel eleven kannák öntözik meg a völgyet.
Széles tejútat írva zihálnak mindahányan,
nem győz a kolomp szíve sírni e gyorsaságban.
Ó, az a ballagásra teremtett szaru-bocskor
mit tud ilyenkor! S mintha villám volna az ostor,
hangjára ütést vár a csípő és belerándul --
farkak - békéért esdő zászlók lobognak hátul...
Irgalom nincs a vészben, látod-e hogyan támad?
Elfujja anyád kontyát, kalapját vén apádnak.
Kell, hogy fedetlen fővel remegjenek a földön:
átok jön most, a gyilkos középkor elébük jön.
Megtöretett a földön, uralkodik az égben,
hozza a jég verését bizánci erősségben.
Billeg förtelmes felleg, érc a taréja-fodra,
termő mezőre, ránk a sose várt csapást hozza.
Mint a hercegi hintó, reng a vakparádéra,
éjszínű párnák közt a csupagyöngy céda.
Hatalmas asszony, rajta gyöngybül a szoknya,
tömör kupola, jéghegy, súlya sokezer tonna.
Lóerőt, haj, ki tudja hányat semmivé őröl!
Döggé fáradt a sok-sok vontató csődör.
Íme, megálnak, fújva fejet leszegnek,
bárgyún megpúposodva kénes lugot vizelnek.
S nézd a gyönyörű cédát, ugrik, csördül a szoknya,
most kezdődik a tánc, már viharerővel ropja.
Cintányérral az orkán gyorsan járja körötte,
vaknapot, holdat zordan csattogat össze,
szájából zúgnak-zengenek minden húrok és kürtök,
tücskök vagytok csak hozzá, jó hegedűsök!
Ilyen hangokra, ilyen muzsikaszóra
forog a fehér szoknya s nincs ki lefogja.
Ránca kinyílik mind, a széles égbolt az öble,
kéjjel rázza a gyilkos gyöngyöt a földre.
Ne mondhasd rá, hogy fösvény -- mázsaszám rázza, szórja
fűre, fára, aranyzöld szőlőbogyóra,
zöld gabonára, az élet legközepébe!
A száj belekékül, a táncnak sose lesz vége?
Jég az emberi szívre, jég a virágnak, vadaknak,
zubog a tó és zöld ág roppan és ablak.
Kopog az őzek háta, porhanyós hangyabolyba
becsap s szétrúgja, mint a világvárost a bomba.
Ellene ember mit tud? Nincs tudománya
lángot fújni e pergő jégbelü zsákra.
Él az atom korában, s mintha őskori dárda
döfködné mellbe, -- öklét tehetetlenül rágja.
Segítség itt már nincs és nincs mi a reményt óvja:
az is pocsékká ütve, akár a pzsgás rózsa.

Ím, a vetések csősze rezgő térdire dűlve
búg, mintha már a téboly országhatárán ülne.
Nyelve lefagyva, torka betömött csontkürt,
odaszorult a szíve, ahogy a jég lecsördült.
Szemét a vakság lakja, sárga búza és árpa
tündérvilága zúzik fehér zavarodásba.
Hol van a termés, hol van? Részegen és dadogva
önfejét szétdobatni dőljön a cséplődobba?
Míg a mezőbe jég ver, száraz mellkosarába
vasgolyók esnek -- a kínok nagy sokasága.
Mintha röpülne égig s onnan visszadobódna,
feszítő, nehéz kíntól recseg, ropog a borda.
Fejében örök dörgés, nem is veszi már észre:
gyöngyöt vetni a szoknya utazott más vidékre.
Most vehetné csak számba, micsoda dúlás volt itt --
méregzöld réz az égbolt, inogva békét kondít.

Magas kalászhullámok halottan itt feküsznek.
Idejön, idesüllyed vak hajója a csöndnek.
Itt csak az elme kószál s kérdezi: Ó, mivégre
kell e némaság? Engem megöl a szótlan béke!
Ott az élet, hol zsongás hallik és lárma --
szívek dajkája, ritmus, földig vagy lealázva!
Tél ordított a nyárba, elfújta aranylángját,
a szükség árnyékát is megfenyegető lámpát.
Január jégkarjában dermedt a szelíd környék,
áldott gyümölcse nem lesz, ringatja csak a könnyét.
Kénytelen szerelemnek hervadás lett a vége --
kész a körkép az ember dühére, keservére.
Egyetlen férfi nézi mindenre eltökélten,
mákszemnyi elevenség jár e gigászi képben.
Megkímélte az újabb vízözön, világomlás?
Szál maga maradt magának, s jussa a gond, a bolygás?
Lépdel az egyszál férfi, mezétláb, csörgő jég közt,
jégnél keményebb szemmel kémlel, mint elszánt küldött.
Mérni akar és nem tud, mégis ő látva látja:
sivár az ég mezője, földre zuhant a nyárfa,
hangya meg hanyattfekve ölel jégszínü bábot,
gyolcs-bugyrot öregasszony, akit a szél levágott.
Megdöbben, inal tőle, átvág tengerit, rétet,
barázda-parton kihűlt kölyöknyulakra léphet,
fülükbe marékszámra fehér sörétet kaptak...
itt fekszik kitárt szárnnyal raja a madaraknak...
Ott a fogoly tojása habbá verődött, benne
piciny vércsöpp a csirke, úszik a végtelenbe.
S ez volt a búza, -- édes új kenyér, kalács, zsömle,
szájhoz nem érve visszafordult az anyaföldbe.
S mégis: amiket a szív s ész gyönyörűn eregettek,
ábrándok, tervek sárba lesújtva nem lehetnek!
Áll az ember a tájban, vassá mered a lába,
fönséges fejét a bánat, bitangság fölé vágja --
s látja: az újabb harcok zöld arénája megnyílt,
mellébe levegőt vesz, tartja -- egeket zendit.


(1953)

News - Kopp Verlag

http://info.kopp-verlag.de/news/
Hatha Valaki ERTI ...
Megfigyelések
a helyszínen Jörg H.

Gerhard Wisnewski


Helios, a Napisten fia, Phaeton
kap a palotában, és felismeri, mint egy fiú, aki elkötelezett esküvel,
A fiú, hogy egy ajándék a választása. Phaethónt kér
Nap szabad megengedni, hogy a meghajtó a "V szekér". Phaethon csatolja, mint az éjszaka véget
megy ...
tovább
»

Kedd, október 14, 2008





Cherchez
le kamion! Összeütközött Haider-jármű teherautó?


Gerhard Wisnewski


Most senki sem tudja, még többet: Barátok
Jörg Haider tudják kormányzó már nem egyszer, és VW elismert
nyilvánvalóan a Phaeton javíthatatlan. Egy derül ki a kék
Sky hirtelen, mint Schluckspecht, a másik pedig egy összecsukható
Könnyű jármű. És Haider ...
tovább
»

Szombat, október 18, 2008





Case
Haider: Autó roncs egy üzenet


Gerhard Wisnewski


Masquerade a helyszínen - elemzés
Nagy felbontású képek feltárt rejtélyes részleteket. Emellett az ismert
Kár, hogy a tető és az első, valószínűleg nehéz a
miatt jármű, van még egy sérülés minta:
Sok összetevője az autó ...
tovább
»

Hétfő, október 27, 2008





Ex-terrorista harcosok
kéri: volt Haider halála bombát részt?


Gerhard Wisnewski


A megelőzés a támadások és védelmi
Az emberek a mindennapi kenyeret. Tagjaként az osztrák
Terrorelhárító csapatok WEGA és EBT volt "Mr. S." a felső oktatás a
Wiles gyilkosok és terroristák. Egy interjúban Gerhard Wisnewski
meglepett a ...
tovább
»

Kedd, október 21, 2008





Kacsa
a Phaeton ruha? Media hamisítás esetén Haider


Gerhard Wisnewski


Az osztrák média és a hatóságok a
A "megvilágosodás" a Haider baleset nyilvánvalóan a gyorsított és
viselni, mint állítólag ő kutatási objektumot a grafikonon.
Rossz animációk és nachgeschobene megállapításait a baleset
hogy hihető. A ...
tovább
»

Szerda, október 15, 2008





Haider:
Új animáció RTL


Gerhard Wisnewski


"Érezni a szándék és a dallam" -
ezt mondja, már tudja ezt tőlem. Most úgy érzem, állandóan szándék és
Ennek megfelelően egyenesen időszakban a dallam. Schlage vagyok az újságban vagy a
Én vagyok a tévében, ez betegnek érzem magam. Ez csak nekem?
Legyen ...
tovább
»

Csütörtök, október 16, 2008





Tanúk:
Haider ivott alkoholt nem


Gerhard Wisnewski


Elképzelhető, hogy a miniszterelnök,
az osztrák esetben tartományi kormányzó, teljesen részeg nyilvános
mozog? Az osztrák hatóságok igen - azt állítják, a Kärtner
Kormányzó Jörg Haider volt az ő baleset a baleset éjjel 11
Október 1.8 ...
tovább
»

Csütörtök, október 16, 2008





Az
emberek határozzák meg: Új pályák esetén Haider


Gerhard Wisnewski


Minden nap felkel a postafiókban, száma
E-mail a képekkel, tippeket, ötleteket, gondolatokat. számos ember
kutatás és felajánlja, hogy kutatni értem. Az emberek Karintia
meghatározva. Itt sok hírek és tények jönnek össze, hogy én
nehézségek ...
tovább
»

Csütörtök, október 23, 2008

Haider
nem hamvasztották / Új boncolást?


Gerhard Wisnewski


Ahogy az én jelenlegi termékek már
jelezte, nem nyilván a gyászoló kétségek
hivatalos baleset történt széles. Ezért várták a krematóriumban állítólag
miután hiába a halott. A megbízás hamvasztás
törölték rövid időn belül, azt mondta. ...
tovább
»

Csütörtök, október 23, 2008





Haider:
hamvasztás bizonyítékok megsemmisítésének


Gerhard Wisnewski


Valószínűleg ez nyilvánvaló, hogy a két
Key önállóan vizsgálja ki az ügyet, hogy Haider teste és a
Autóbalesetben vannak. Secret-fix boncolási jegyzőkönyveket és fürge hamvasztás
Holt nem alkalmasak, elvesztette a bizalmát
helyreállítása.
tovább
»

Vasárnap, október 19, 2008

Csibész Alapítvány - Csíksomlyó

A Csíksomlyói plébánia megvalósításai


Templom


Betlehem


Gyógyszertár


Harangláb


Hármashalom


Domokos Pál Péter


A csíksomlyói plébánia


Csíksomlyói Ifjúsági Találkozó

Egy részük a Csibész Alapítvány támogatásával készült.

Templom
1989-ra készült el Csomortánban a templom és 1993-ban a torony.

Betlehem
A plébánia udvarán 1988-ben kezdtük el az ott álló istálló átépítését, amelyet hittanteremmé alakítottunk át, ugyanakkor közösségi házként is működik, ahol a fiataljaink találkozókat, közös ebédeket, táncpróbákat tarthatnak.

Később egy angol segélyszervezet (JOY), az amerikai magyar Balló István, a magyarországi Majoros László és barátai, valamint helyi vállalkozók segítségével lebontottuk a megrongálódott tetőszerkezetet, majd emelettel bővítettük, ahol vendégszobák és szolgálati lakások vannak a "csibészek" számára is.

Gyógyszertár
1987-től külföldi segítséggel gyógyszertár nyílt a plébánián, ahol a rászorulók ingyenes gyógyszerellátásban részesül-nek.
A plébánia adott otthont az első "csibész" csoportnak 1990-ben, azóta is ott lakik egy csoport fiatal a Fülöp háznak nevezett épületrészben.

Harangláb
1994-ben a régi Csíksomlyó bejáratánál egy három nyelvű, helységnévjelző táblát és Szent István haranglábat állítottunk fel, amelynek tetején a magyar korona másolatát helyeztük el.

Hármashalom
1996-ban szenteltük az "Új Rákosmezején" (Nagysomlyó és Kissomlyó közötti nyereg-ben) a "Hármashalom" szabadtéri oltárt, amely a pünkösdi búcsúra érkező többszázezer zarándoknak teremt alkalomhoz illő hangulatot.

Domokos Pál Péter
Szintén 1996-ban avattuk fel a neves csángókutató, Domokos Pál Péter szobrát.

A csíksomlyói plébánia
A plébánia és egy amerikai alapítvány -Alfred L. Toth Foundation- együttműködésével egy Internetes távoktatásos főiskola indul be Kolozsváron és Csíksomlyón, a magyarországi Pázmány Péter Katolikus Egyetem, nemzetközi jog szakra vesz fel diákokat, akik legalább egy idegen nyelvből vizsgát tettek és szerződésben vállalják, hogy tanulmányaik befejeztével nem hagyják el az országot.

Csíksomlyói Ifjúsági Találkozó
1978-ban a nyár végén került sor az első Csíksomlyói Ifjúsági Találkozóra, azóta minden év augusztusának utolsó hétvégén szervezzük a Cs.I.T.-et. Mottója a Jézus felhívása: "Jézus az Út, Igazság, Élet"

1996-ban négy harangot szereltünk fel a csíksomlyói és - csomortáni templomokban.

Szemenyei-Kiss Tamás nevű szélhámosról



Nov 2, '08 6:46 AM
for everyone
2008-06-06. 21:18 Kuruc.info

Szemenyei-Kiss TamásA függetlenség hitelesség. Akkor is, ha nem ért vele mindig egyet az ember. De ahogyan a papír türelmes, a világháló is az. Eljutottunk odáig, midőn a közérdek dolgaiban minden második nyilvánosságra jutó véleményben a betyár kiált csendőr után. "Ne nézd, ki mondta, lényeg, hogy igaz-e!" - szokás mondani. De valóban így van ez?

Ha egy miniszterelnökről kiderült, hogy hazudós, (függetlenül attól, hogy szűk körben maga ismeri el, s csak kiszivárogtatják; vagy másféle módon bizonyosodik be!!!)- lehet-e neki hinni, ha ezek után ő bírál másokat? Tény az is, hogy nem várható a FÚSZ-tól, hogy hozzászólóit "lekáderezze", s ettől tegye függővé, "lemoderálja", vagy sem. Viszont egy jól értesült hozzászóló kötelessége, hogy ha a közvéleményt hiteltelen ember óhajtja befolyásolni, ennek veszélyére ő is felhívja az olvasók figyelmét.

Szemenyei-Kiss Tamás az a politikai kalandor, aki többször váltott ideológiai köpönyeget élete során, mint más alsóneműt. Nem hiszem, hogy ez a tény ne kellene befolyásoljon bárkit, hogy egyetlen mondatát is kétségek nélkül fogadja!

A Kádár-rendszerben ült, de cellatársai vallomása szerint a börtönben Kádárt dicsérte, és spiclivé vált. Ennek ellenére (!) utána a KISZ lapjához került, ám okirat-hamisítás segítségével(!), melyért jogerősen elítélte a bíróság. (Száznapi tétel pénzbüntetés!) A vádiratban sikkasztás is szerepelt. Utána a Jurta színház radikáljobb vezetőségének bizalmába férkőzik. Onnét is menesztik, s érdekes: ott is sikkasztásért jelentik fel! A vezetők szerint közben számukra az is világos lett, hogy a román titkosszolgálatnak (Securitate) kémkedik. E feljelentésből csak azért nem lett bírósági per, mert Kiss Tamás Nyugat-Németországba "menekült". Onnét körlevélben vádolja "antiszemitizmussal" (!) az Antall-kormányt!

Egy sértett szerint Németországban is megsértette mások magántulajdonát, így újra hazafelé "menekül", úgy állítva be a dolgot, hogy őt Göncz Árpád "hívta haza"! Itthon a Kacsa Magazinban rágalmazó hadjáratba kezd Fónay Jenő, a POFOSZ vezetője ellen. Fónay ezügyben sajtópert nyer a Kacsával szemben, az alpereseket EGYMILLIÓ forint pénzbírságra ítélik! A történet most kezd igazán érdekes fordulatot venni, mert Szemenyei egyidejűleg a legkeményebb antiszemita cikkek írásába kezd (Pl. a Szittyakürtben: "Hogyan alakult meg a judeobolsevik SZDSZ?") Közben a kanadai, ultrajobb "Új Hídfő" munkatársa is lesz, s ettől kezdve önmagát bármely megbízatás nélkül egy nem létező "Hungarista Mozgalom Hírszolgálata szóvivőjének" titulálja. Mikor Keller László MSZP-s országgyűlési képviselő egy fideszes képviselőtársa (Demeter Ervin - a szerk.) édesapját, Hajdú Demeter Dénest hungarizmussal rágalmazza, ennek hamis tanúja nem más, mint Szemenyei-Kiss.

Közben ügyészségi eljárás indul annak kapcsán is, hogy Keller Szemenyeinek és élettársának állítólag pénzt is adott hamis tanúzásért. Hajdúék a pert első fokon megnyerik, majd az ügy félbeszakad, mert az öregúr elhalálozik. (Könnyen lehet, hogy az izgalmak siettették halálát. Szemenyei-Kiss Tamás az ügy kapcsán attól sem riad vissza, hogy még dr. Vida József főügyésszel, és dr. Tölgy M. László bíróval szemben is vádaskodjék) A magát továbbra is hungaristaként prezentáló Kiss Tamás ezután "halottgyalázásba" kezd, Wass Albert emlékének támad, azzal rágalmazva az elhunyt írófejedelmet, hogy nyilas, hungarista, antiszemita, és (a hajdani román kommunista népbíróság koncepciós pere, s ítélete alapján) gyilkos volt. Szemenyei mindezt minden fórumon szétkürtöli, azt állítva, hogy neki, mint deklarált hungaristának írásbeli bizonyítékai vannak, melyeket a OSZK-nál helyezett letétbe. E soha nem látott "bizonyítékok"-ra hivatkozva fél tucat balliberális irodalmár szakember rágalmazza Wasst, és igyekszik lejáratni jó hírnevét a közvélemény előtt.

Egy "megegyezéses per" során Turcsány Péterrel szemben Szemenyei maga is beismeri, hogy "dokumentumai" nem tartalmaznak terhelő bizonyítékot Wassal szemben.

Midőn jómagam egy világhálós portál fórumán (Szemenyei úr rendszeres "szakértője" a legszélsőségesebb BALLIBERÁLIS portáloknak) igyekeztem Wass emlékét megvédelmezni Szemenyei rágalmazó ideológiai ámokfutásával szemben, engem is feljelentett, megrágalmazva vele szembeni "veszélyes fenyegetés szabálysértésével". A tárgyaláson meg sem jelent, és a bíró felmentésem után bocsánatot kért tőlem a bíróság nevében, hogy ilyen, minden alapot nélkülöző gyanúsítás nyomán egyáltalán bírósági fázisba kerülhetett ez az ügy.

Mielőtt bárki azt gondolná, hogy személyes "ellenségeskedés" miatt írtam le mindezt, gondoljon bele még egyszer: Mi hasznom származna ezen hozzászólásomból olyan emberek számára, akik egyikünket sem ismernek, s a legkevésbé sem érdekli őket személyünk?!

Itt egészen másról van szó:
Baj, hogy ha senki nem figyelmezteti a világháló naiv olvasóit, hogy "független" oldalakon is olyan zsiványok ítélkezését kell hallania mások anyagi ügyletei felett, akiknek szavahihetősége körülbelül annyit ér, mint Cicciolina szüzessége...

Tarnóczy Szabolcs

Szemenyei-Kiss Tamás nevű román ügynök jelenleg Edit Rath néven egy cyberpress-bp@freemail.hu című postafiókról küldözgeti gyenge írásait abban a reményben, hogy azt valamelyik nemzeti portál majd közlésre méltónak találja.

2008. november 1., szombat

Fények




Nyisztor Tinka - az első doktori címet szerző moldvai magyar


2008-10-30. 17:45

Dr. Nyisztor Tinka<br>(Fénykép: archív)
Dr. Nyisztor Tinka
(Fénykép: archív)
Budapesten az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Múzeum körúti részlegében a moldvai Pusztinában élő Nyisztor Tinka 2008. október 29-én summa cum laude minősítéssel nyilvánosan megvédte doktori disszertációját. Személyében ő az első moldvai csángómagyar, aki ezt a tudományos címet elérte. A moldvai magyarok táplálkozásának etnográfiájával foglalkozó disszertációt a bírálók szakmai szenzációnak nevezték.

A zsúfolásig megtelt egyetemi tanácsteremben – az anyaországi „nemzeti” sajtó képviselőinek szinte

Moldvai magyarok a csíksomlyói búcsún<br>(Fényképek: Mikó Áron)
Moldvai magyarok a csíksomlyói búcsún
(Fényképek: Mikó Áron)
teljes távolmaradása mellett – a hivatalosan felkért, az etnográfia terén elismert bírálók méltatták és elemezték Nyisztor Tinka Hétköznapok és ünnepnapok – A moldvai magyarság táplálkozásának etnográfiája címet viselő disszertációjának egyes fejezeteit és az újdonság erejével ható témaválasztását.

A tudós bírálók egyenesen szakmai szenzációnak nevezték a disszertációt, amelyet szerintük némi módosítás után minél előbb könyv formájában is hozzáférhetővé kellene tenni a nagyközönség és a szakma számára.

Nyisztor Tinka moldvai magyar parasztok gyermekeként született a színmagyar, székely eredetű Pusztina faluban, amelyről disszertációja bevezetőjében a következőt írja: „Pusztina a Keleti-Kárpátok gyimesi átjárójától 70 kilométerre, a Tázló folyócska bal partján fekszik, s a falu lakossága az 1994-es

Itatás a Tázlón Pusztina határában
Itatás a Tázlón Pusztina határában
népszámlálási adatok szerint 700 családot alkotó 2070 fő. Maguk a pusztinaiak azonban ennél jóval többre, mintegy ötezerre becsülik a lélekszámukat, nem téve különbséget az állandóan a faluban lakók és az elszármazottak, a városban élők között”.

A tudósítás keretei nem teszik lehetővé azt, hogy bővebben szóljunk Nyisztor Tinka disszertációs témaválasztásának gazdagságáról. Csak címszavakban említjük meg, hogy a disszertációban többek között olvashatunk a moldvai, s elsősorban az úgynevezett „székelyes” csángók keresztelő ünnepi, lakodalmas és halotti toros étrendjéről, annak kialakulásáról és a hozzájuk fűződő szokásokról.

Pusztinai ház kapuja
Pusztinai ház kapuja

A bírálók és a hallgatóság érdeklődését leginkább felkeltette a moldvai, úgynevezett „székelyes” csángómagyarok jellegzetes, Magyarországon ismeretlen eledele, a galuska. A disszertációból az anyaországiak is megtudhatják, hogy a galuska nem azonos az ő főtt tésztájukkal. A moldvai „székelyes” csángók galuskája ugyanis a böjtösen elkészített töltött káposzta (románul: sarmale), amikor is a húst különféle zöldségekkel, így például paprikával, káposztával, sárgarépával, zellerrel helyettesítik. Ebbe a

A Szent István templom Pusztinában
A Szent István templom Pusztinában
galuskába a szokásosnál több kását (rizst) tesznek, és többnyire nem káposztalevélbe, hanem szőlő-, sóska és egyéb levélbe göngyölik.

Nyisztor Tinka az első moldvai magyar, aki ilyen magas tudományos rangot és címet szerzett. A jelenleg is a Bákó város közelében fekvő Pusztinában élő és számos magyarságmentő társadalmi feladatot is vállaló néprajzkutató az általános iskolai tanulmányait szülőfalujában, a gimnáziumot pedig Mánfalván (románul: Moinesti) végezte. A háromszéki Sepsiszentgyörgyön 1979-től több mint egy évtizedig élt és dolgozott előbb darukezelőként, majd adminisztratív munkakörben. Kenyérkereső munkája mellett néprajzot tanult Kósa-Szánthó Vilmának, a csíkszeredai Csíki Székely Múzeum muzeológusának irányítása mellett.

Budapestre 1990-ben érkezett és egy esztendőn át magyar állami ösztöndíjjal tanult a Nemzetközi Előkészítő Intézetben. Az ELTE néprajz szakát 1991-1996 között végezte, majd több tudományos társaság mellett tagja lett a Magyar Néprajzi Társaságnak és a Magyar Nyelvtudományi Társaságnak.

Az erdélyi és az anyaországi intézményes magyarság szégyenére Nyisztor Tinka diplomával a zsebében a

Szent István felajánlja a Szent<br>Koronát - Benczúr Gyula<br>festményének másolata<br>a pusztinai templom főoltárán
Szent István felajánlja a Szent
Koronát - Benczúr Gyula
festményének másolata
a pusztinai templom főoltárán
képességeinek és tudásának megfelelő munkát valójában máig nem kapott. Pusztinára hazatérve hosszú évekig nagy odaadással ápolta és felgyógyította az agyvérzésben lebénult édesanyját, ami sokáig késleltette a doktori disszertáció megírását és megvédését.

Néprajzkutatói tevékenysége mellett 2001-ben Pusztinában az Erdélyi Magyar Kulturális Egyesület (EMKE) égisze alatt megalakítja a Szent István Egyesületet, amelynek ma is ő az elnöke. A római katolikus egyház janicsárlelkű papjai által is folytatott elrománosítás feltartóztatására Pusztinában tető alá hozta a Magyar Házat. Szervezi a magyar nyelvű miséket és rózsafüzér imádságokat, ami azt is jelenti, hogy szinte mindennap meg kell vívnia küzdelmét az egyháziakkal. De közben Rómába is elment, hogy a Vatikánban próbálja kijárni a moldvai magyarok magyar nyelvű misézésének engedélyezését.

Nyisztor Tinka – mostmár a doktorátusi cím viselőjeként – a közeli napokban Budapestről ismét hazatér a Keleti-Kárpátokon túli Moldvába, ahol tovább folytathatja az Erdélyből nézve is sokszor bizony szélmalomharcnak tűnő küzdelmét a moldvai magyarság anyanyelvének és nemzettudatának megőrzéséért a jászvásári püspökkel, a Bukarestben akkreditált pápai nunciussal és a falujabeli kollaboránsokkal.

Mikó Áron – Kuruc.info

Moldvai magyarok magyar nyelvű misézést követelnek Csíksomlyón
Moldvai magyarok magyar nyelvű misézést követelnek Csíksomlyón

Kapcsolódó:

Egy videó a csángókról

Székelyföldi kérdés: miért fontosabb Erdő Péternek az indiaiak és az irakiak ügye, mint a csángóké?

Nem állt ki a csángók mellett Erdő Péter

Végveszélyben a csángómagyarok

Bérmálkozás vagy magyar nyelv - Klézsén a kettő kizárja egymást, pellengér és megfélemlítés Lujzikalagorban

Tőkés Moldvában: nem sokat tettek a csángókért a katolikusok

Magyar EP-képviselők tiltakoznak a csángók megfélemlítése miatt

Újabb, abszurd trükk: magyar helyett olaszt tanítanak anyanyelvként a csángó gyerekeknek

Tovább zaklatják a magyarul tanuló csángókat

Egy csángó asszony mártírhalált halt magyar imádságáért

Csángóknak magyarul kuss!

Pusztinai csángók magyar miséért a Vatikánban

RMDSZ-es gáncsolja a csángók magyar oktatását