Blogarchívum

2008. november 16., vasárnap

MAGYAR TÁLTOS BARLANG

MAGYAR TÁLTOS BARLANG
Móricz János felfedezése a dél-amerikai, magyarul beszélő indiánokról
2004. november 03. szerda 23:00 NaPút

A Harvard Egyetemnek a Peapody Museum jelentette, hogy a Puebla-ba (Mexikó) kiküldött kutatócsoportjuk, az ott lefolytatott ásatások leletanyagából megállapította, hogy az amerikai ember nem 12-15 000 éve jelent meg Amerikában, hanem több mint negyvenezer éve. Az ásatásoknál emberi csontvázakat, csiszolt kőszerszámokat találtak olyan őslényekkel együtt, amelyek már több mint 40 000 éve kihaltak. Az USA hírügynökségei a hírt világgá röpítették.

Móricz János, magyar testvérünk, akkoriban Ecuadorban, Peruban és az Amazonas vidékén, olyan indián törzseket talált, amelyek tagjaival magyarul(!) tudott beszélgetni. Legendáikban sok ezer éves múltjuknak és a tőlük kirajzott más népekkel való rokoni kapcsolataiknak tudata él.

Móricz felfedezéseit senki nem tudta cáfolni, ellenben a spanyolok részérő, politikai és gazdasági okokból súlyos támadásoknak volt kitéve. Felfedezései igen nagy horderejűek. Annyi bizonyos, hogy a sok évezredes sötétségbe burkolt őstörténetből, a magyarság ősi múltja fényesen fog felragyogni, a világ összes népe előtt. Az 1900-as évek elején a tankönyvekből, napi sajtóból, szakkönyvekből köztudomású volt, hogy az Amazonas őserdeiben olyan fehér indián törzsek élnek, amelyeket még alig tudtak megközelíteni, így ez a vidék sok meglepetéssel kecsegtette a kutatókat. Íme itt a meglepetések egy szelete.

Az 1920-as években több híradás is érkezett, hogy a Dél- és Közép-Amerikában dolgozó magyar mérnökök és munkások, a helyi indián munkásokkal magyarul beszélgetnek. A II. világháború után az itt letelepedett magyar emigránsok egy része ezt komolyan véve, alaposabban utánajárt a dolognak. Ezek egyike volt Móricz János, aki a 60-as években Ecuadorban kezdett kutatni. Itt három indián törzs, a Cahari, a Mochica és a Puruha tagjaival magyarul beszélt. Ezen felbuzdulva régészeti és levéltári kutatásokat végzett, s többek között 10 ezernél is több magyar azonos térképészeti és családnevet gyűjtött össze. Kutatásai eredményeként az egyik argentin egyetem történelmi tanácsosnak nevezte ki. Elsősorban Ecuadorban kutatott, aminek a fővárosa Quito. A város a nevét a régi Quito birodalomról kapta. Ez eredetileg Kitus-nak hangzott. (Kit=Két, Us=Ős, tehát a Két Ős Birodalma). Itt a Kitus birodalomban, a Csendes-óceán partján, az ötezer méternél is magasabb Kordillerák (Andok) hegyei között, az Amazonas medencéjéhez tartozó, őserdőkkel borított lapályok titokzatos és mesebeli tájain laknak azok az indián törzsek, amelyek közül néhányan ma is beszélik ősmagyar nyelvünket. Móricz kutatása alapján quitói Institutio de Antropologia y Geografia megállapította, hogy a spanyol önkény által kiirtott ősnyelv a magyar volt. Ennek nyomai világosan mutatkoznak a családi és földrajzi nevekben, jóllehet a spanyolok erőszakos nyelvcserét hajtottak végre.

A még magyarul beszélő törzsek - köztük a Cayapak, a Salasaca (Zala-szaka, több ősi forrás a szkítákat, szaka-ként nevezi meg. A szerk.) - pl. ezeket a szavakat használják: apa=apa, aya=anya, nap=nap, vin=vén, kit=két, us=ős, cu=kő, pi, bi=víz, fuel=folyó, pille=pille, lepke és még sorolhatnánk. Mutatóba néhány, magyarral megegyező név: Tanay, Damma, Taday, Mór, Momay, Mansy, Pil, Béla, Uray, Zillahi stb. Zuay tartomány egyik ősrégi helysége: Pest. A régi Kitus birodalom területén halomsírok (kurgánok) találhatók, bennük trepanált (lékelt) koponyák. A régészeti leletek között fokosokat találunk, és a magyar koronázási jogar és országalma hasonmását. Móricz szerint is: ez a kettős keresztet hordozó aranyalma, tulajdonképpen a földgolyót jelképezi.

Dél-Amerikában, de főleg Ecuadorban nagy lelkesedéssel fogadták e felfedezéseket. Valósággal ünnepelték, mivel a lakosságban, a spanyol hódítók erőszakos uralma sem tudta teljesen kiirtani a régi múlt emlékeit. A hivatalos körök leellenőrizték Móricz nyelvészeti és régészeti adatait, s azokat megbízhatónak találták. Elhatározták, hogy ebből egy hatalmas nemzetközi "ügyet" csinálnak, sürgetve az amerikai földrész történelmének reverzióját. A tervek szerint az ENSZ-hez akartak fordulni.

A további kutatások során, Móricz, az ecuadori ősrengetegben, az ottani indiánok segítségével felfedezett egy hatalmas barlangrendszert. A barlangok egyikében valóságos múzeumra bukkant. Aranylemezekre vésett, rovásos könyvtárat, szobrokat, kulturális emlékeket talált itt. Ezt a barlangot, Táltosok Barlangjának nevezte el. Szerinte az őslakók idehordták össze, mintegy óvóhelyre, a spanyol hódítók által veszélyeztetett kincseket. Móricz állítja, hogy az Andok hegység keresztül-kasul át van szőve barlangokkal és járatokkal. Ezeken közlekedhettek az őslakosok. Az argentin elnök és az ecuadori vezérkar meg akarta őt bízni egy kutató expedíció vezetésével, anyagi, technikai eszközöket ajánlva neki. Ez azonban csak terv maradt.

Időközben a nagy befolyású mormon egyház vezetői is bekapcsolódtak az ügybe. Ez az egyház roppant vagyonnal rendelkezik, aktív terjeszkedési programmal lép fel az amerikai államokban. Az egyház vezetői elmondták, hogy minden olyan kutatást támogatnak, amely az emberiség és a vallás eredetének tisztázását segíti elő. "Önzetlen" támogatást helyeztek kilátásba, csak azt kérték, hogy az aranylemezek tartalmát ők fejthessék meg.

Ezután 1967. szeptember 7-én, Móricz János egy nagy sajtókonferencián, a lapok, rádió és televízió riportereinek ismertette eredményeit. A több órán át tartó konferencia rendkívül lelkes hangulatú volt. Úgy látszott, hogy egy világraszóló szenzáció indul útjára, de ehelyett néma csend és mellőzés követte a konferenciát. Egyetlen hír sem jelent meg róla. Ellenben a mormon egyház főemberei továbbra sem hagyták békén Móriczot, folyamatosan unszolva, hogy árulja el nekik a barlang helyét. Az agresszív viselkedésből kiderült, hogy nem egy hívő egyházról van szó, hanem egy világhatalomra törő szervezet áll mögöttük. Kincskeresés és egyéb célok ösztönzik őket. Móricz ekkor elhatározta, hogy a barlang titkát nem adja ki. Meggyőződött arról, hogy a barlangok feltárásának még nem jött el ideje, ezért előbb az amerikai földrészre került magyar nyelvű törzsek odaérkezésének rejtélyét akarta feltárni, illetve a tényt gyakorlati módszerrel bizonyítani.

1970. május 28-án az ecuadori óceánpartról vízre szállt, a Móricz elképzelései szerint készült, balsafa tutaj, rajta négy fiatalember. Móricz a partról rádió adó-vevő irányította őket. A tutaj 159 nap múlva október 4-én megérkezett Ausztráliába, Sydneytől nem messze. Itt bevontatták a nagy szenzációt keltő világjáró balsafa tutajt (lásd: Magyar Ifjúság 1970. 50. szám).

Móricz feltételezése az, hogy a magyar nyelvű törzsek nyugatról érkeztek, vízi úton Dél-Amerikába. Ezt bizonyítják különben a csendes-óceáni és kelet-ázsiai földrajzi nevek is. Vámos Tóth Bátor, Hawaii-n élő emigrált földrajzszakos tanár a Hawaii-szigeteken 50 magyaros földrajzi nevet írt össze. A szigetvilágban pedig olyan neveket talált, mint pl. a Balaton menti Aliga, Kiliti, Lelle stb. Térképekkel igazolta, hogy Indonéziában minden negyedik, az Indus völgyében pedig minden harmadik földrajzi név magyar.

Az amerikai őslakosság hovatartozósága ill. bevándorlása kérdésében fontos adatokat szolgáltatnak az ún. Kland-tekercsek. 1967-ben Mexico City térségében húsz méter vastag lávatakaró alatt, kőládában lévő sértetlen írott tekercseket talált egy USA támogatást élvező régészcsoport. A C14-es vizsgálat 21 000 évben állapította meg a tekercsek korát. Azóta megfejtették ezeket, s kiderült, hogy azok a sok ezer évvel ezelőtt elsüllyedt MU történetét, műveltségét, viszonyait írják le. Az egyik munkatárs, Tony Earl, megírta az ásatások lefolyását és eredményeit a "Mu Revealed" c. könyvében. A nagy érdeklődést kiváltó mű, ma már valószínűleg nem kapható.

A fenti szöveget adatok és kéziratok nyomán összeállította:
Hary Györgyné (1977)

*** www.nemzetihirhalo.hu *************

2008. november 12., szerda

GYÜMÖLCS, GYÜMÖLCSLÉ, ZÖLDSÉG, MARHAHÚS A TERMELŐKTŐL!

Kedves Barátunk!

Piaci termékajánlónk előtt egy felhívásunk!

Kóla helyett almalé kerüljön a kosárba!

A Magyarországi almatermesztés válságba került az idei évben.
A gazdák termelési önköltsége 25 Ft/kg, a felvásárló ennek kevesebb mint feléért, 11 Ft/kg áron veszik meg a gyümlöcsöt. Az idei évben termett alma 20-30%-a a fák alatt fog maradni. Hazai feldolgozók már-már alig vannak, főleg olyanok, amelyek tulajdosai vidéken is élnek, így érdekük a vidék fejlesztése lenne.
Mi fogyasztók azzal segíthetünk a gazdálkodókon, ha ragaszkodunk az ízletes, hazai gyümölcshöz, és az abból készült, hazai előállítású termékekhez. A gazdának akkor érdemes termelni, tervezni, ha van piaci kereslet!
A Szövetség az Élő Tiszáért Egyesület ezért kampányt indított az alma és a hazai termelés-feldolgozás népszerűsítésére. 100%-os gyümölcstartalmú, tartósítószer nélkül készült, közvetlenül almából vagy meggyből préselt hazai termékeket és léfeldolgozókat vontunk be az akcióba.

Egy 5 literes doboz ára 1200 Ft, azaz 1 litert 240 Ft-ért kap. Egész télen vitamin!

Almalé és meggylé kapható 2008 november 15-től:  
  • Budapesten, a Komjádi uszoda előtti piacon (II. ker., Árpád fejedelem útja
  • 8.) szombatonként reggel 06-13 óráig (előrendelést info@elotisza.hu címen felveszünk).
  • A Magyar Pálinka Házában (1088 Budapest Rákóczi u. 17.) Tel: 06-1-338-4219.
  • Szövetség az Élő Tiszáért (SZÖVET) iroda, (5065 Nagykörű, Május 1 út 1.)
  • Kékszilva Szilvotéka, (Nyíregyháza, Tavasz u. 8.) Tel.: 30/9 582-696
  • Zöldséges (Debrecen, Nagyerdei körút 48.) Tel:. 20/5 535-761
  • Bereg Kincsei Tájbolt (Tarpa, Kölcsey u. 14.) Tel.: 45/488-025
  • Törökszentmiklósi piac (szerdán és szombaton 07-12 óráig).
  • Kecskeméti piac (hétfőn és csütörtökön 8-11 óráig)

Nagyvárosokban élő szimpatizánsok segítségét várjuk, az almalét árusító boltok vagy elosztó pontok működtetésére, az akció ideje alatt!
Intézmények, cégek igényeit is kiszolgáljuk, amíg a készlet tart!
Az akcióban résztvevő termékeken megtalálja a Szövetség az Élő Tiszáért emblémáját.
Keressen minket, keresse a magyar almát, almalevet! Juttassa el felhívásunkat ismerőseinek!
Tegyünk az egészségünkért, tegyünk a gazdákért! Kóla helyett almalé kerüljön a kosárba!

Bővebb információ: www.elotisza.hu, info@elotisza.hu, Szabadkai Andrea,
06-30/768-8718

Üdvözlettel:
Szabadkai Andrea
Kajner Péter
_________________
***

GYÜMÖLCS ÉS ZÖLDSÉGVÁSÁR A KOMJÁDINÁL November 15-én!

November 15-ödikén, szombaton, reggel hat órától a Komjádi Uszodánál (Budapest, II. ker., Árpád fejedelem útja 8.) gyümölcs- és zöldségvásár a szokott helyen!

Standunkat a Szövetség az Élő Tiszáért embléma jelzi, a piac uszodától távolabbi, Árpádhíd felöli végén, az Árpád fejedelem út felöli oldalon található. Utánunk már csak egy műanyag használati cikk árus szokott lenni. Majdnem szemben a túloldalon (a legvégén) a Kolossy téri pék piac sátra van. Standunkon TÖBB termelő is jelen van, mind külön kasszával.
Megértésüket köszönjük.

* * *
ELŐRENDELÉST FELVESZÜNK A KOMJÁDIHOZ ÉS HÁZHOZSZÁLLÍTÁSHOZ AZ ALÁBBI TERMÉKEKRE (megrendelő lap is csatolva)

  • Jonagold alma/Tarpa
  • Tárolható, édeskés, lédús gyengén savanykás
  • Ár: 140 Ft/Kg (előrendeléssel 120 Ft)
  • Naményi Piros Jonatán alma/Tarpa
  • piros, tárolható
  • Ár: 2000 Ft/20Kg(faládástól)
  • 140 Ft/kg(előrendeléssel 120 Ft/kg)
  • Jonatán alma/Tarpa
  • Tárolható
  • Ár: 140 Ft/Kg (előrendeléssel 120 Ft)
  • Golden alma/Tarpa
  • Márciusig eltartható
  • Ár: 140 Ft/Kg (előrendeléssel 120 Ft)
  • Idared alma/Tarpa
  • Édes-savanykás, Tavaszig eláll, lédús
  • Ár: 140Ft/Kg(előrendeléssel 120 Ft)
  • Idared alma/Nagykörü
  • Kímélő gazdálkodásból
  • Ár: 120 Ft/Kg (házhozszállítással: 130 Ft/Kg)
  • Golden alma/Nagykörü
  • Kímélő gazdálkodásból
  • Ár: 120 Ft/Kg (házhozszállítással: 130 Ft/Kg)
  • Pinova alma/Tarpa
  • Ár: 140 Ft/Kg (előrendeléssel 120 Ft)
  • Desire burgonya/Nagykörü
  • Kímélő gazdálkodásból, tárolható
  • Ár: 70Ft/Kg (házhozszállítással: 80 Ft)
  • Desire burgonya/Izsák
  • Homoki, tárolható
  • Ár: 70 Ft/Kg
  • �Lilla� Krumpli/Nagykörü
  • Kímélő gazdálkodásból, tárolható, fehér húsú krumpi
  • Ár: 75 Ft/Kg (házhozszállítással: 80 Ft/Kg)
  • Sárgarépa/Nagykörü
  • Szabadföldi, kímélő gazdálkodásból
  • Ár: 110 Ft/Kg (házhozszállítással: 120 Ft/Kg)
  • Petrezselyem gyökér/Nagykörü
  • Szabadföldi, kímélő gazdálkodásból
  • Ár: 210 Ft/Kg (házhozszállítással: 230 Ft/Kg)
  • Vöröshagyma/Nagykörü
  • Tárolható, szabadföldi, kímélő gazdálkodásból
  • Ár: 100 Ft/Kg (házhozszállítással: 110 Ft/Kg)
  • Lila Hagyma/Nagykörü
  • Tárolható, szabadföldi, kímélő gazdálkodásból
  • Ár: 230 Ft/Kg (házhozszállítással: 250 Ft/Kg)
  • Cékla/Nagykörü
  • Kímélő gazdálkodásból
  • Ár: 100/Kg (házhozszállítással: 110 Ft/Kg)
  • Kiffer körte/Nagykörü
  • Ártéri gazdálkodásból, nagyméretű, eltenni való.
  • Ár: 150 Ft/Kg
  • Bosc Kobak körte/Nagykörü
  • nagyméretű, enni való Ár: 300 Ft/Kg
  • Dióbél/Nagykörü
  • Ár: 1800 Ft/Kg (házhozszállítással: 1980 Ft/Kg)
  • 100% préselt almalé AKCIÓ!
  • Édes, Gála almából
  • Ár: 1200 Ft/5 liter (házhozszállítással: 1300 Ft/5 liter)
  • 100% préselt rostos meggylé AKCIÓ!
  • Ár: 1200 Ft/5 liter (házhozszállítással: 1300 Ft/5 liter)
  • Szatmár-Beregi Szilvalekvár/Tarpa
  • Kizárólag szilvából készült (�Nemtudom�, Besztercei).
  • Tartósítószer
  • éshozzáadott cukor nélkül. Cukorbetegek is fogyaszthatják
  • Ár: 1600 Ft/üveg (950g) Előrendelés: 1400 Ft/üveg
  • Dióval töltött aszalt szilva (besztercei)/Tarpa
  • Ár: 500Ft/100gr.
  • Aszalt körte
  • Tartósítószer és hozzáadott anyag nélkül. Házi készítésű. 500g-os kiszerelésben
  • Ár: 1400 Ft/csomag, előrendeléssel: 1200 Ft
  • Aszalt szilva
  • Tartósítószer és hozzáadott anyag nélkül. Házi készítésű. Maggal együtt aszalva �Nemtudom� szilvából. 1000 g-os kiszerelésben
  • Ár: 1400 Ft/csomag, előrendeléssel: 1200 Ft
  • Aszalt meggy/Tarpa
  • Ár: 450 Ft/100 gr.
  • Őrölt fűszerpaprika/Nagykörü
  • kímélő gazdaságból, édes
  • Ár: 2640 Ft/Kg, Csak házhozszállításra!
  • Pálinka: Tarpa Fürtösmeggy Pálinka:
  • 0,5 liter, Alkoholtartalom.: 42 v/v%
  • Ár: 3800 Ft/üveg, Csak házhozszállításra
  • Pálinka: Tarpa Kajszibarack Pálinka:
  • 0,5 liter, Alkoholtartalom.: 42 v/v%
  • Ár: 3800 Ft/üveg, Csak házhozszállításra
  • Pálinka: Tarpa Kisüsti Szilvapálinka:
  • 0,5 liter, Alkoholtartalom.: 50 v/v%
  • A TARPAŽ szilvapálinka az aprószemű vadon növő, nagyon aromás és édes "nemtudom"-szilvából készül. Ez a fajta zamata és magas cukortartalma miatt, különösen alkalmas pálinka főzéshez. A cefreérés teljesen természetes módon folyik le, anélkül, hogy valamilyen idegen anyag kerülne felhasználásra.
  • Ár: 3200 Ft/üveg, Csak házhozszállításra
  • Pálinka: Tarpa Szabolcsi Almapálinka:
  • 0,5 liter, Alkoholtartalom.: 42 v/v%
  • Ár: 3200 Ft/üveg, Csak házhozszállításra
  • Pálinka: Tarpa Vilmoskörte Pálinka:
  • 0,5 liter, Alkoholtartalom.: 42 v/v%
  • Ár: 3200 Ft/üveg, Csak házhozszállításra

Az előrendeléseket a helyszínen 9 óráig tudjuk fenntartani. Amennyiben sehogy nem oldható meg 9 óráig az átvétel, akkor jelezze mikor jönne érte.

Házhozszállítás várható idejéről emailban péntek este 10 óráig értesítjük.
Telefonos elérhetőséget kérünk, amin jelezhetjük ha előre nem látott tényező miatt a szállítás ideje módosulna. 20.000 Ft.- felett és Budapest határán belül szállítunk!
Házhozszállítás esetén kérjük Önöket, hogy előre szerezzék be és készítsék ki a termékek tárolására a DOBOZOKAT...! Köszönjük!

NINCS ELŐRENDELÉS, de a piacon lesz:
  • Szőlő (saszla, puritáns)
  • Sütőtök Ár: 150 Ft/Kg
  • Lang alma (ártéri fajta, sárga, lapos, édes, közepesen eltartható).
  • Birsalma/Nagykörü Ár: 250Ft/Kg
  • Héjas dió /Nagykörü
  • Héjas mogyoró/Nagykörü
  • Körték: 150-300 Ft/Kg
  • Bosc Kobak (Alexander), Conferance/Nagykörü, Vilmoskörte

Kérjük, előrendelés esetén legkésőbb Csütörtök (november 13.) 19 óráig jelezze igényét.

Előrendelését, észrevételeit leadhatja:
Szabadkai Andreánál
(Szövetség az Élő Tiszáért) a 06-20-378-0662 számon vagy az info@elotisza.hu címen.

Név:
E-mail cím (ahová a visszaigazolást, vagy a vis maior jelentést is
küldhetjük):
Gyümölcs (pl. alma):
A gyümölcs fajtája (pl. jonatán, stb.):
Megrendelt mennyiség:
Házhozszállítás esetén: cím, telefon.

A kiszámíthatatlan tényezők ellenére igyekszünk a lehető legjobban elősegíteni a termelő és a fogyasztó zökkenőmentes és kölcsönös megelégedéssel záródó hosszútávú kapcsolatát.

Amennyiben előrendelését leadta, abban az esetben kérjük, hogy SZOMBAT reggel, indulás előtt, nézze meg e-mailjét, mert VIS MAJOR esetén (termelő területén hirtelen jött rossz időjárási tényező; a termés ezáltali tönkremenetele, szétrepedése... miatt) még éjjel vagy hajnalban tudjuk jelezni, ha az áru mennyiségével vagy minőségével probléma van, hogy ne induljanak hiába a megrendelt termékért.

* * *
-----------------

SZARVASMARHA HÚS!!!!

A gazda állatai főleg magyartarka fajtájúak a Borsodi Mezőség ősgyepein extenzív körülmények között.
A borjak születésüktől kezdve az anyjuk mellett nevelkednek, együtt járják a legelőket.
"Az állatok nyáron csak az itt növő füvet legelik, télen az innen származó szénát és a magam által megtermelt abrakot fogyasztják.
Sem tápot, sem takarmányadalékot nem használok, ettől mind állataim, mind a belőlük készült hús is rendkívül ízletes és egészséges, amit magam is nagy élvezettel fogyasztok."

Az állatokat EU minősített vágóhídon vágják le, darabolják, csomagolják, címkézik/gyártás, szavatosság, egyed azonosító, stb./ és előhűtik.

I.lehetőség:
Marhahús árak /2 évnél idősebb szarvasmarha/:
Ár kb.(Ft/kg):
-Bélszín 4.000
-Fehérpecsenye, comb, hátszín 1.500-1.700
-lapocka, lábszár, gulyáshús, nyak, 1.000-1.400
-szegy, oldalas 800

Borjúhús árak /2 évnél fiatalabb bikaborjú/:
-Színhús 2.000-2.500
-Csontos hús, gulyáshús 1.500-2.000

Ezek 1-3 kg-os vákuumcsomagolásban lehetnek.

II.lehetőség:
Egységcsomag, ami tartalmaz színhúst és csontos húst kb. azonos mennyiségben,nagyobb, kb.3; 4; 5 kg-os csomagolásban, ugyanúgy előhűtve, címkézve.
Ennek az ára
marhánál 1.300,
borjúnál 2.000 Ft/kg körül lenne.

IGÉNYFELMÉRÉS és megfelelő mennyiségű előrendelés esetén december közepéig a hús értékesítése meg fog történni.

Igénybejelentésüket a következő módon tehetik meg:

  • Név: ...............
  • Email, tel.: ...................
  • Melyik lehetőséggel kíván élni (I; vagy II.): ......
  • Melyik állat húsa érdekli? (Marha hús vagy borjú hús): ...........
  • Melyi hús típus/ok érdekli? (bélszín...oldalas):............
  • Kiszerelés, mennyiség (Ha több féle érdekli, mindre külön.)?
  • ...................Kg
  • Milyen sűrűn tervezne vásárolni, ha elégedett? .................

Nagyobb tételben akár házhoz is szállít a gazda, kisebb tételben egyeztetett helyen és időben.

Megfelelő igény esetén valószínűleg Decemberben vág először.

----------------------------------------------------------

A hírlevelet összeállította, további információk:
Szabadkai Andrea
Szövetség az Élő Tiszáért
06-20/3 780-662
info@elotisza.hu

www.elotisza.hu

Honlapunkon és hírlevelünkben szívesen közzéteszünk minden a termelő és a fogyasztók közvetlen kapcsolatán alapuló kezdeményezésről szóló hírt. A hírek tartalmáért, az árusítás körülményeiért a helyi szervezők felelősek, a Szövetség az Élő Tiszáért csak továbbítja a híreket. Szövetségünk jelenleg dolgozik azon, hogy az árusítás minél több helyszínen elindulhasson, többek között új, budai helyszíneken is. A friss hírekről hírlevelünkben számolunk be.

Ezt a levelet azért kapta, mert jelezte, hogy érdekli a Szövetség az Élő Tiszáért Meggymentő Akciója, illetve a hazai termelők és fogyasztók összekapcsolását, a közvetlen kereskedelem megteremtését célzó munkánk. Ha nem szeretne több ilyen témájú levelet kapni, kérem, hogy jelezze az info@elotisza.hu címen és nem küldünk.
__._,_.___
MARKETPLACE

2008. november 11., kedd

Apró hírek

Rémálom a Hunyadi téren

Orruknál fogva vezették a civileket?
Vállalkozói hasznosításra kerülne a Hunyadi téri vásárcsarnok egy része, a tér alatt 700 gépkocsit befogadó mélygarázs épülne, a téren 14 fát kivágnának – tudták meg civil szervezetek, amelyeket saját állításuk szerint az önkormányzat csak egy látszategyeztetésbe vont be. A fakivágásokat elbíráló szakértő ugyanaz, aki a Jókai téri mélygarázs esetében is az önkormányzat érdekei szerint döntött.

700 személygépkocsit befogadó mélygarázst akarnak építeni a VI. kerületi Hunyadi tér alá, ezért ragaszkodik az önkormányzat 14 fa kivágásához – állítja a Magyar Nemet Online-nak nyilatkozva Krumpli Béla, a Kincsünk a Piac – Hunyadi tér (KAP-HT) civil szervezet aktivistája. A fák váratlan „megbetegedése” ugyanis érdekes módon egybeesik az önkormányzat által tervezett építkezéssel – teszi hozzá. Krumpli azt is furcsának tartja, hogy az önkormányzat ugyanazt a Móczár Bélát kéri fel szakértőnek, aki a Jókai téri mélygarázs építésekor is betegnek, kivágandónak nyilvánított több a téren álló fát. Ezeket a fákat a Nyugat-magyarországi Egyetem Erdőmérnöki Karának szakemberei is megvizsgálták, és arra jutottak: egyik fa sem életveszélyes, nem szabad kivágni.

Ez alkalommal a tér védelmében együttműködő szervezet (amelyet a Levegő Munkacsoport is támogat) fölkereste Verók István polgármestert, aki beleegyezett, hogy Sopronból szakértőket hozzanak újabb véleményezés céljából…

(A teljes cikk elolvasható a Magyar Nemet Online-on.)

 

Egy pénzintézetre szabták a mentőcsomagot?

Egyetlen bank sem jelezte, hogy igénybe venné a kormányzat által kidolgozott bankmentő csomagot. Felcsuti Péter, a bankszövetség elnöke szerint a piac a program nagyságából azt gyanítja, hogy a csomagot gyakorlatilag egyetlen pénzintézetre szabta a kormány.

A jogszabályban előírt feltételeknek egyébként összesen két magyar bank felelne meg : a CIB már közölte, hogy nem él a lehetőséggel, a legnagyobb magyar banknál, az OTP-nél pedig még nincs döntés.

(hírTV)

Ki és mikor döntött az IMF-hitel lehívásáról?



A Fidesz a költségvetési bizottság rendkívüli ülésén vizsgáltatná ki, hogy ki és mikor döntött az IMF-hitel első, 5 milliárd értékű részletének lehívásáról. Az ellenzéki párt elnöksége csütörtökre hívná össze a költségvetési bizottságot.

A keddi elnökségi ülést követő sajtótájékoztatón Szijjártó Péter szóvivő elfogadhatatlannak nevezte, hogy bár a Valutalappal kötött szerződés részletei még mindig nem ismertek, a hírek szerint már le is hívtak a rendelkezésre álló hitelkeretből 5 milliárd eurót. Az elnökség azt is követeli, hogy 24 órán belül hozzák nyilvánosságra az IMF-szerződés részleteit.

A Fidesz szerint egyébként elfogadhatatlan, amit a kormány és Gyurcsány Ferenc tesz a Valutaalappal kötött megállapodás kapcsán. Szijjártó rámutatott: a kormány tagjai össze-vissza nyilatkoznak arról, hogy egyáltalán van-e szerződés, vagy nincsen szerződés.

Ugyanakkor a szóvivő szerint nem életszerű, hogy egy ilyen összegű hitelkeretről ne született volna írásos megállapodás az IMF és Magyarország között. A Fidesz tudni szeretné, hogy a hitelkeretet mekkora kamattal bocsátották Magyarország rendelkezésére, és a hitelt mennyi idő alatt, milyen feltételekkel kell visszafizetni.

(FH)

Elhunyt a Kádár-korszak egyik pénzügyminisztere

82 éves korában elhunyt Hetényi István, aki több mint hat éven keresztül volt Magyarország pénzügyminisztere. Ezt a tisztséget 1980 közepétől 1986 végéig töltötte be.

2008. november 10., hétfő

Ki is az a Mikulás?

Miklós püspök egykor régen,Segített a szegény népen.
Őt dicsérte koldus, árva
Emlékezzünk jóságára!



A szent püspök, aki bőkezű felebaráti szeretetével a Karácsony misztériumának is előhírnöke lett.
Gondoltad volna, hogy a "Mikulás" név az ugyanaz, mint a Miklós? Pedig igen, a Mikulást eredetileg Miklósnak hívják, Szent Miklósnak, azaz Nikolasznak, merthogy görög földön született. Ki is ő, és miért emlékezünk rá a mai napig? Ismerkedj meg Szent Miklós történetével! Miklós, Patara városának polgára, gazdag és szent életű szülőktől származott. Apját Epiphanesnak, anyját pedig Johannának hívták. Mintegy 1800 évvel ezelőtt 272 táján a gyermek rögtön világra jöttét követően, az első fürösztés közben egyenesen megállt a mosdóteknőben; ráadásul szerdánként és péntekente csak egyszer szopott. Fölserdülvén a templom küszöbét koptatta. A fiúcska szépen cseperedett, ám még kisgyermek korában nagy csapás érte: Patara városában járvány tört ki, és elveszítette a szüleit, árvaságra jutott. Nagybátyja, a patarai püspök vette hát magához, így nem csoda, hogy a kis Nikolaosz is csakhamar papnak állt, és kolostorba vonult. Pedig megtehette volna, hogy fényűző, nagyvilági életet éljen, hiszen szülei után óriási vagyont örökölt. Ő azonban úgy döntött, egész másra fogja használni ezt a rengeteg pénzt. Amikor Myra városában meghalt az addigi püspök, az egyházatyák összegyűltek, hogy gondoskodjanak az utódlásról Volt közöttük egy nagy tekintélynek örvendő püspök, aki arra intette társait, hogy kitartóan böjtöljenek és imádkozzanak, hogy az Úr kinyilatkozza az utód nevét. Egyik éjjel hangot hallott:
"Virradatkor figyeld a templom kapuját - akit először látsz belépni a templomba, s akinek a neve Miklós, az legyen püspökké szentelve!"

A jelenést föltárta a többiek előtt, akik továbbra is állhatatosan imádkoztak. Csodálatos módon virradatkor, isteni indíttatásra mindenki előtt ott sietett Miklós. A püspök megragadta és azt kérdezte tőle: "Mi a neved?" Ő pedig, a galamb szelídségű ifjú meghajtott fővel válaszolt: "Miklós, szentséged szolgája." Erre a templomba vezették, s bár igen erősen ellenkezett, beleültették a püspöki székbe, ahol ugyanazt az alázatosságot és komoly erkölcsöt követte, mint azelőtt. Az éjszakákat imádságban virrasztotta át, az asszonyok társaságától távol tartotta magát, alázatos volt az emberek szolgálatában, serény a buzdításban, és szigorú a dorgálásban. Az ő példája szerint ki kell tágítani szívünket, hogy legyen abban hely Istennek, a hitnek, és embertársainknak. Tanítása szerint meg kell tanulnunk szembenézni az igazsággal, korunk minden követelményével, csakúgy, ahogyan azt az egyenes lelkű, nyílt, őszinte magatartású Szent Miklós tette. Figyelemreméltó, hogy legendáiban sokszor felbukkan a hármas szám. Egy ízben például, úgy magyarázta meg hallgatóságának a Szentháromság titkát, hogy felkapott egy téglát és azt mondta:

"Miképpen három elem - föld, víz és tűz - alkotja a téglát, úgy van három személy egy istenségben."

Szent Miklóst Orion apónak is nevezik, ami új, jelképes megvilágításba helyezi attribútumát, a három aranygolyót. Az Orion egy sorban ragyogó három csillaga a téli égbolt legfeltűnőbb csillagképe, amit a magyar népi legendákban Három királyoknak is neveznek. A keleti bölcsek kultusza az ősi Mithrasz-misztériumból került át az evangéliumokba, akik az Orionnal nyáron egyesülő betlehemi csillagban a feltámadó Napistent imádták. Ilyen értelemben a Háromkirályok nem is úton vannak Krisztushoz, hanem Krisztusban megérkezettek!

Esedezve folyamodunk irgalmasságodhoz, Urunk, és kérünk, őrizz meg bennünket az élet veszedelmei között Szent Miklós püspök közbenjárására, hogy az üdvösség útját mindig biztonságban járjuk. Ámen.

Miklós később is segített, akinek csak tudott. Ő maga a kolostorban szegényesen, szűkölködve élt, de másokkal mindig bőkezű volt. Különösen a gyermekeket szerette, s úton-útfélen megajándékozta őket. Jótéteményei miatt az emberek hamar megszerették.Mikor elérkezett a keresztényüldözések szörnyű ideje, Miklóst is elfogták, ám ő csodával határos módon kiszabadult. Hosszú életében még sok csodás esemény történt vele, maga a "halála" is igen különös volt: angyalok ragadták el magukkal az égbe ezt a csodálatos, nagylelkű adakozót, aki az óta is a mi Mikulásunk, és Egyházunkat róla neveztük el, Őt tekintjük névadónknak.Myrai Szent Miklós a keleti egyház egyik fő szentje, a gyermekek Mikulása. Ma minden bizonnyal ő a legnépszerűbb, legismertebb szent az egész világon. Kultusza a bizánci, majd a kopt egyházban bontakozott ki a VI. században. A Miklós név a nicos, azaz "a nép győzelme, ragyogása" szóból ered. Mindaz megvolt ugyanis őbenne, ami ragyogást és tisztaságot ad, hiszen amint azt Szent Ambrus egyházatya is állította: "Megtisztít az Isten szava, megtisztít az igazi bűnvallás, megtisztít a szent gondolkodás, megtisztít a jóban" Az írástudatlan tömeg azonban a Biblia Pauperum mintájára csupán különböző képsorozatokról ismerhette meg kedves szentjének híres cselekedeteit és csodás tetteit. Ilyen képsorozatok voltak a magyarországi elterjedtségükhöz képest csekély számban fennmaradt szárnyas oltárok, melyek közül több a szent csodáit ábrázolja.
1. A kép kontaminációval két csodás eseményt foglal egybe. Az egyik a viharba került hajósok megmentése, melynek köszönhetően Szent Miklós a hajósok védőszentje lett, a másik Diana istennő kultuszának üldözése és szent fájának kivágása miatti bosszújának lelepleződése, az égő-robbanó olaj tengerbe öntése. 2. A kép, Miklós püspök ökumenikus voltát szimbolizálva, egy zsidótól korábban pénzt kölcsönző keresztény hamis esküjét és a botjába rejtett aranyak csodáját ábrázolja.
az angyalok 1087-ig vigyáztak nyugalmára. Amikor is olasz kereskedők rablókkal szövetkezve egy hajnalon sírját feltörték, kirabolták! Maradványai egyrészét ma Bariban őrzik, de lelke szülőföldjén Myrában maradt, ahol az embereknek még ma is vigaszt, reményt és boldogságot ad. Sírjánál egy forrás ered, és ebből a forrásból áradó szeretete küldi ma is hozzánk december 5-én este a
Mikulást !
     1. 2.





Szent Miklós élete, legendái, csodatételei

Életét az emberiségnek és a gyerekek tanítására szentelte. Bárki kérte, mindig segített. Emberszeretete, segítőkészségének híre messze földre eljutott. Az emberek kezdték imáikba foglalni a nevét. 270-ben a Jeruzsálembe tartó zarándokúton történtek miatt a tengerészek védőszentjévé vált! Egy lezüllött, eretnekké vált egyházmegye élére került, melyet nagy gonddal és erős hittel igazgatott. Mindenkivel jótékony volt, szerette és segítette az embereket. Egy legenda szerint püspöksége idején Lyciában hatalmas éhínség tombolt. Szicíliában (ahol viszont bőséges volt a termés) ekkor egy kereskedő olyan álmot látott, hogy menjen Myrába, s adja el ott terményeit. Mikor felébredt, rádöbbent, hogy mindez nemcsak álom volt, hiszen tenyerében három aranyat talált előlegként. Elhajózott tehát Myrába, ahol a város jótékony püspöke felvásárolta tőle rakományát, s szétosztotta a szegények között. Szent Miklós alakjában a fennmaradt legendakincs (elsősorban a Legenda Aurea = Arany Legenda) és a keleti (görög és orosz) egyház hagyományai alapján valószínűleg több szentéletű férfiú alakja keveredik össze. 52 évig volt püspök. Az évek alatt a szeretete, a gyerekekkel, emberekkel való törődése miatt annyira megszerették, hogy nem csak püspöküknek, de még vezetőjüknek is tartottak. Vagyonát a gyerekek és az emberek, megsegítésére fordította. Egyszerű emberként élt a nép között, miközben tanított és szeretetet hirdetett. Éhínség idején a teljes egyházi vagyont a nép étkeztetésére fordította, amiért szembe került az egyházzal, halála után ezért az engedetlenségért egy időre ki is tagadták az Egyházból! Minden este órákig sétált a városka utcáin, beszélgetett az emberekkel, figyelt a gondjaikra. Így történt a legendáját alkotó eset is: A kolostor szomszédságában élt egy elszegényedett nemes ember, aki úgy elnyomorodott, hogy betevő falatra is alig jutott. Három férjhez menés előtt álló lánya azon vitatkozott egy este, hogy melyikük adja el magát rabszolgának, hogy tudjon segíteni a családon, és hogy a másik férjhez tudjon menni. Ekkor ért a nyitott ablak alá Miklós püspök, és meghallotta az alkut. Visszasietett a templomba, egy marék aranyat kötött keszkenőjébe, és bedobta az ablakon. A lányok azt hitték csoda történt. Majd egy év múlva ugyanebben az időben még egy keszkenő aranyat dobott be a második lánynak. Kisiettek, mert lépteket hallottak az ablak alól, s akkor látták, hogy egy piros ruhás öregember siet el a sötétben. Harmadik évben ezen a napon nagyon hideg volt, és zárva találta az ablakot. Ekkor felmászott a sziklaoldalban épült ház tetejére, és a nyitott tűzhely kéményén dobta be az aranyat. A legkisebb lány éppen ekkor tette harisnyáját a kandallószerű tűzhelybe száradni, és az pont bele esett. Az ismeretlen jótevőről kezdték azt hinni - mivel mindig ilyenkor télen történtek ezek a csodák -, hogy maga a Télapó jön el ezekkel, az ajándékokkal. Az idő folyamán mégis kitudódott a titok, hogy a jótevő maga Miklós püspök. Ugyanis a legkisebb lánynak bedobott aranyban volt egy olyan darab, amit a helyi aranykereskedő előzőleg adományozott Miklós püspöknek egy szerencsés üzletet követően. Ezt felismerve, már mindenki tudta, hogy ki a titokzatos segítő! De kiderült ez abból is, hogy december 5-én a névnapja előestéjén a hideg idő beköszöntével rendszeresen megajándékozta a gyerekeket mindenféle édességgel. Ezért az adakozásaiért a nép elnevezte " Noel Baba" -nak, ami azt jelenti " Ajándékozó Apa". Tisztelete a bizánci, majd a kopt egyházban bontakozott ki a hatodik században - azóta ülik temetése emléknapját december 6-án -, majd átterjedt Itáliába is. Ereklyéinek az olasz Bari városába vitele után, 1087-ben vált valóban egyetemes szentté. Szent Miklós volt tehát a Mikulás-figura atyja, akinek nevében szerte a világon megajándékozzák a gyermekeket.
*

Egy szegény embernek három lánya volt, akiket megfelelő hozomány hiányában nem tudott férjhez adni. Így az a sors várt rájuk, hogy hajadonok maradnak, és prostitúcióra kényszerülnek. Miklós elhatározta, hogy segít rajtuk, de szemérmességből vagy szerénységből ezt titokban tette. Az éj leple alatt egy-egy arannyal telt erszényt tett a szegény ember ablakába. Egyes változatok szerint ezt, három egymást követő éjjelen tette, mások szerint három egymást követő évben. Mindkét esetben azonban az apa a harmadik alkalommal megleste az adakozót, hogy megköszönje neki az ajándékot, de Miklós azt mondta, hogy egyedül Istennek tartoznak köszönettel. A viharba keveredett hajósok vészhelyzetben Szent Miklóshoz fohászkodtak. Ekkor megjelent egy csodatevő erőkkel felruházott férfi, átvette a kormányzást, egyenesbe állította a vitorlákat és lecsendesítette a vihart. Ezután ismét eltűnt a tengerben. Amikor a hajósok a myrai templomban hálaimát mondtak megmenekülésükért, megismerték Miklóst és megköszönték neki a segítséget. Nagy éhínség idején a püspök megtudta, hogy a kikötőben horgonyoz egy hajó, amely a bizánci császárnak visz gabonát. Megkérte tehát a hajósokat, hogy rakják ki a gabona egy részét a szükség enyhítésére. A hajósok először nem akarták teljesíteni a kérést, mivel a rakományt a császárnak kellett szállítaniuk. Amikor Miklós megígérte nekik, hogy nem lesz bántódásuk, akkor átadták a gabona egy részét. Megérkezve Bizáncba, csodálkozva látták, hogy a gabona mennyisége nem csökkent. Egy ember elindult Miklóshoz, hogy áldását kérje, hogy végre gyermeke szülessen. Amikor odaért, a püspök már halott volt, így a holttestet takaró vászonból ereklyeként magával vitt egy darabot. A következő év december 6-án a házaspárnak fia született. A gyermeket a hetedik születésnapján arab rablók vitték magukkal. Egy év múlva, ismét pont december 6-án, amikor a házaspár a Miklós-templomban imádkozott a gyermekük megszabadulásáért, egy forgószél kerekedett, amely felkapta a fiút és éppen a templom előtt tette le. Myra városa (Dembre), abban az időben Anatólia fővárosa. Ahogy már az előzőekben írtuk, az egész földrész eredetileg a kalózok Mekkája volt. Az összerabolt kincsek, jó gazdasági alapokat teremtettek az utókornak is. Mediterrán éghajlata kedvezett valamennyi déligyümölcsnek, kertészeteknek. Így a kereskedelem, narancs és olajültetvények gazdagságot biztosítottak a lakosságnak. Myra városában a püspöki kar elanyagiasodott, és korrumpálódott. Ezért a püspökök, rendszeresen váltogatták egymást volt, aki csak néhány hónapig töltötte be ezt a szerepet, de volt, aki kihúzta másfél évig is. Miklós püspök, amellett hogy egyházi vezetője volt a népnek, a szüleitől örökölt jó üzleti érzékkel is rendelkezett.
Búzatöbbszöröző csodája egyszerűen a következő: több éves aszályos esztendőt követően teljesen kifogytak a gabonatartalékok, még a vetőmagokat is megették az emberek. Egyiptomból, Olaszországból hoztak be búzát. Egy alkalommal a myrai kereskedelmi flotta, majdnem teljes egészben odaveszett egy viharban. Így már több hónapja nem volt kenyere a népnek. Ekkor kötött ki egy olasz kereskedelmi flotta vizet felvenni a kikötőbe. Ez tudomására jutott Szt. Miklósnak, és azonnal odasietett. Alkudni kezdett a kereskedőkkel, de azok nem engedtek a gazdájuk utasításából, és tovább akartak állni rakományukkal. Ekkor Miklós azt mondta, " ha partra teszik a búzát, akkor bár néhány héttel később, de kiköthettek a búzátokkal az eredeti célállomáson, s a most kapott búza ára is megmarad, és a hajótok ismét tele lesz búzával!" Erre belementek az alkuba, amikor Miklós a helyi kereskedők tudta nélkül dupla áron kifizette a gabonát. A hajósok visszasiettek Görögországba, ismét megrakodtak búzával, és elszállították azt eredeti helyére. Közben újraépült a myrai flotta, de arra beköszöntött a tél, és a viharos évszak. Ezért a tengerészek nem mertek útnak indulni. Így maga Miklós püspök szállt fel a vezér hajójára, és sikeresen megtették többször az oda - vissza utat tele rakománnyal. Ezekben az aszályos években, Szt. Miklós majdnem a teljes vagyonát a nép étkeztetésére fordította. Hallatlan embersége, bölcsessége olyan hatalommal ruházta fel, hogy Myra város helytartója, vezetősége minden fontos ügyben kikérte véleményét. Hallotta egyszer Miklós püspök, hogy ki akarnak végezni városában három ártatlan embert, ugyanis a helytartó szemet vetett vagyonukra. Miklós futva hagyta magukra a császár éppen nála levő küldötteit, erőszakkal akadályozta meg a kivégzést. Helytartót ezért a cselekedetéért a nép meg akarta kövezni. Miklós püspök nem engedte, hanem felszólította a város elhagyására, és minden vagyonától megfosztotta, azt szétosztotta a szegények között. Amikor a küldöttek dolgukat kiválóan elvégezték, és visszatértek a császárhoz, jó munkájukat a császár hálásan megjutalmazta. Az udvari intrika azonban nem nézte jó szemmel sikerüket, hamis vádakkal börtönbe juttatták őket, sőt már kivégzésüket is kitűzették. A császári küldöttek ekkor, visszaemlékezve Miklós püspök hősies segítőkészségére, reménytelenségükben szentünkhöz fohászkodtak. A segítség ekkor sem maradt el. Szent Miklós megjelent álmában Konstantin császárnak és ráparancsolt, hogy a három küldöttet még az éjjel bocsássa szabadon. Konstantin személyesen nem ismerte Miklós püspököt, nem is akart az álomnak engedelmeskedni. Mivel nem tudott már tovább aludni, felkelt, és még az éjjel elment a császár az ítéletet hozó bíróhoz. Meglepetésükre a bíró ugyanazt a látomást álmodta. Nekiláttak ezért, gyorsan újravizsgálták az ügyet, és kiderült, hogy a három hivatalnok ártatlan. Hálás szívvel mentek Miklós püspökhöz köszönetet mondani. Egy másik történet a szent okosságát mutatja, aki egymaga játszva szembeszállt a felbőszült Diána vélt bosszújával. Történt ugyanis, hogy Miklós püspök kivágatott egy szent fát, amelyet a nép Diána istennő tulajdonának tartott. A bosszúért lihegő Diána robbanó keveréket készített, és az utazókra bízta, hogy vigyék el Myrába, s mint áldozati adományt ajánlják föl Miklós püspök jelenlétében a templomban. Miközben azok a tengeren voltak, Miklós megjelent nekik, és fölszólította a zarándokokat, hogy a veszedelmes folyadékot tartalmazó korsót, vessék a tengerbe. Megtették, s mikor a korsó a vízbe került, tartalma fölrobbant, és lobogva égni kezdett a vízen. Ezzel kinyilvánult a tervezett merénylet.

De Szent Miklós ,,ökumenikus'' szent is, amennyiben segített az akkoriban nem kedvelt zsidókon is, amikor keresztények hazug módon vádolták őket. Így esett meg egyszer, hogy egy keresztény adósa volt egy zsidónak, de nem akarta megadni tartozását, sőt tanúk előtt vallotta, hogy már régen visszaadott mindent. Amikor bírósági tárgyalásra került a sor, a hazug keresztény megjelent egy vándorbottal a kezében, amelynek belsejét előzőleg kifúrta, és arannyal töltötte meg. Amikor esküt kellett tennie, átadta a botot a zsidó hitelezőnek, és megesküdött rá, hogy sokkal többet adott hitelezőjének saját kezébe, mint amennyivel tartozott. Utána pedig visszavette a botját. Miután a csel bevált, és megnyerte a pert, mint aki jól végezte dolgát, elindult hazafelé. Útközben azonban elálmosodott, ezért lefeküdt az út szélére, és elaludt. Egy arra haladó kocsi azonban átment rajta: elgázolta a csalót, és a kocsi kereke alatt eltörött a bot és előkerült a beléje rejtett arany. A zsidó hitelező visszakapta pénzét, de arra kérte Miklóst, gyógyítsa meg az elgázolt embert. Egy gyermektelen házaspár azért imádkozott a szenthez, hogy gyermekük lehessen. Mikor fiúk született és már fölcseperedett, atyja tengerre szállt vele, hogy hálából elvigyen a myrai Szent Miklós-templomba egy díszes fogadalmi kelyhet. Útjuk közben a gyermek éppen ezzel a kehellyel akart vizet meríteni a tengerből, beleesett a vízbe, és megfulladt. Az apa bár vigasztalhatatlan volt, a fogadalmát teljesíteni akarta, de a megígértnél sokkal egyszerűbb kelyhet tett az oltárra. Egy láthatatlan kéz azonban visszautasította a kelyhet, és lesöpörte az oltárról. Egyszer csak látja ez az ember, hogy a halottnak vélt kisfia  beszalad a templomba, és elmeséli, hogy amikor beleesett a vízbe, Szent Miklós püspök vette az ölébe, és megmentette. Most már az igazi hálaajándékot tették le az oltárra. A gyerekek szent fogadalmat tesznek, hogy ezen az éjszakán nem alszanak el, amíg meg nem lesik a Mikulást. A szülők alig várják, hogy az apróságok mély álomba szenderüljenek, és megtölthessék az ablakba kirakott, fényes csizmácskákat. De vajon tudjuk-e, miért éppen Miklós-napon, miért éppen csizma, miért az ajándék? Amilyen kevés hitelesnek tekinthető történeti adat birtokában vagyunk, olyan sok mozgalmas történetet ismerünk a szent püspökről, akiről a hagyomány olyan tisztelettel beszél, hogy népszerűségben, bensőséges tiszteletben és életszerűségben alig találjuk párját a szentek között. A jelen körülmények között - félretéve az összes történeti problémát - Myra szent püspökének történeti arca alig ismerhető föl sűrű szakálla mögött. A hívő ember számára azonban akkor is a szent alakja ragyog tiszteletében, ha sokak számára Szent Miklós ma csak egy Télapó. A bizánci és a kopt rítusban temetése napját, december 6-át ülik ünnepként. Nyugaton a 10. század óta tartják ezt a napot.Miklós nevéhez számtalan legenda fűződik. Már születésekor csodás képességekről tett tanúbizonyságot, s egész élete a csodák és a jótékonykodás jegyében telt. A hagyomány szerint karácsony előtt, névnapja környékén titkos ajándékokat hordott szét a rászorulóknak, akik azt tartották, "Tél Apó" jött el hozzájuk az éj leple alatt. A közös gyökerekből aztán minden nép kialakította a maga szokásait. A mediterrán országokban a Mikulás igazából csak az utóbbi évtizedekben indult hódító útjára, a mai 40-50 évesek még vízkereszt napján (január 6-án) kaptak csak ajándékot, egy jóságos boszorkány képébe öltözött vénasszonytól.A skandináv országokban - érthető módon - régebbre nyúlnak vissza a Mikulás-hagyományok.A finn Joulupukki, az "igazi Mikulás" egy kis faluban (a Korvatonturin, azaz a Fül-hegyen található Napapiiriben) lakik, Lappföldön, de a finn gyerekek már december elejétől találkozhatnak vele Helsinkiben, ahogy rénszarvasok vontatta szánján, járja az utcákat. Nisse, a norvég Mikulás krampuszok helyett manócskákkal vette körül magát, s nem bújik az éj leple alá ajándékaival, hanem a gyerekek tányérjaira vagy a karácsonyfa alá készíti azokat. Amolyan csendes, magának való kobold ő, aki csak karácsony éjjelén bújik elő otthonából. Az amerikai Father Christmas és az angol Santa Claus valódi száguldó Mikulás; mindenhol ott van, bemászik a kéményen, s karácsonykor ő hozza a meglepetéseket a kandallópárkányra akasztott zoknikba. Kedvenc rénszarvasa Rudolf, aki nélkül soha nem indulna óriási körútjára. Az orosz Télapó ("Gyed Maróz") újévkor érkezik, Hópelyhecske kíséretében. Kucsmás, vándorbotos, hosszú kabátos, még hosszabb szakállas öregúr, aki zsákban hozza ajándékait. Orosz szánon (trojkán) közlekedik, és lényegesen soványabb európai társainál. Az ortodox egyház december 6-án, Miklós tiszteletére a szlávát ünnepli; a családok ünnepélyesen gyertyát gyújtanak a püspök emlékére, a családfő ilyenkor töri meg a boldogságot és békét jelképező ünnepi kenyeret. Görögországban, Szerbiában és Oroszország egyes vidékein látványos körmeneteket rendeznek Miklós tiszteletére. Akárhogy ünnepeljük is, kicsiknek és nagyoknak örömteli napokat hoz a mikulás. Patrónusa lett mindenféle hajósoknak és hajóépítőknek, nőknek és gyerekeknek, utazóknak, molnároknak és mészárosoknak, ügyvédeknek, jegyzőknek, kádároknak, bor- és gabonakereskedőknek, ártatlanul bebörtönzötteknek és gyermekre váró asszonyoknak, de még a tolvajok és koldusok is hozzá fohászkodnak. Myrában temették el, de 1087-ben sírját feldúlják, kifosztják. Egyes források szerint olasz kereskedők, akik rablókkal szövetkeztek a sírrablásra, más források szerint egy török támadás következménye, s a keresztesek Myra felszabadításakor találták meg a csontjait - egy biztos, maradványainak egy része ma a dél-olasz Bari városában pihen, nagy tisztelettől övezve. Nem meglepő hát, hogy Szent Miklós kultusza a XVIII. század fordulóján éppen Dél-Olaszországban éledt újjá, s lett egyre népszerűbb szokás a gyermekek megajándékozása névnapjának éjjelén. A kultusz gyorsan terjedt szerte Európában, keveredve természetesen a helyi hagyományokkal, szokásokkal. Mivel ebben az időben a karácsony még tisztán egyházi ünnep volt, Miklós volt az egyetlen "ajándékhozó". A gyerekek kikészítették cipőjüket, hogy reggelre ajándékkal teljen meg, s mellé egy edényben zabot, szénát tettek Szent Miklós lovának. Hosszú - és nem mindig zökkenőmentes - út vezetett azonban a minden házba ellátogató "nagyszakállú Télapó" jóságos nagypapa-figurájáig. Sokan nem is tudják már, honnan ered a Mikulás-hagyomány. Felnőtt fejjel már csak arra emlékszünk ma, milyen érzés volt várni rá, majd örömmel meglesni, mit tett az olyan nagy gonddal kifényesített csizmába, cipőbe. Mostanság könnyen rossz irányba visz bennünket, hogy jóformán csak a Lappföldi Mikulásról (joulupukki ) hallunk. Jómagam is jártam Rovaniemiben, s a sarkkör mellett természetesen meglátogattuk a kései utódot. Valahogy hozzám közelebb áll a régebbi, és sokkal délebbi hagyomány. Ez vallási eredetű és Szent Miklósról, és a köré szőtt hagyományról, legendáról szól, mely az elmúlt évezred elejére visz vissza bennünket. Olvasva a történeteket, azok sokféleségét, ez megalapozottabbnak látszik, mint az egyszerűen a szánra és rénszarvasra épült későbbi történet. Szent Miklós püspök volt, aki egy igazi szakállas öregember volt, aki életét a jócselekedeteknek szánta. Sok száz évvel ezelőtt élt. Nem a szokásos fehérprémes bundában, mint az akkori vallási nagyságok, hanem vörös palástban járta csendben a várost, s adakozott a szegényeknek, kinek mire volt szüksége. Aztán oly sok mozgalmas történetet ismerünk a szent püspökről, akiről a hagyomány olyan tisztelettel beszél, hogy népszerűségben, bensőséges tiszteletben és életszerűségben alig találjuk párját a szentek között. Most is várjuk a Mikulást. Kik azért, mert az apró gyerekeknek hatalmas élmény az ajándék, míg nekünk felnőtteknek az Ő örömük a legnagyobb ajándék. Ezért pucoljuk csak csillogóra azokat a csizmákat gyermekeinkkel, unokáinkkal, hogy arcuk és a mi arcunk is virulhasson december 6-án. Hagyományaink és szokásaink egy része abban a régmúltban gyökerezik, ahol az egyházi liturgia és a pogány ünneplő szokások szerves egységet alkotnak. Minden primitív közösségben a vallásnak az élet rendezésében komoly szerepe van. Az ünnepekhez kötődő szabályok betartása nem csupán ünneplést, a szürke hétköznapokból való kilépést jelentett, hanem komoly életszabályozó rendszert, s gyakran az égiekkel való kommunikálás egy formáját. Ezeken a napokon sok metafizikus elemen próbáltak úrrá lenni jóslás, mágikus varázslás ... stb. útján. Az egyház erős befolyása miatt az ünnepek fölött is “uralkodni akart”, így bizonyos szokásokat megszentelt, vagyis egyházi ünneppé emelt, - hogy ezzel is magához édesgesse a híveket -, bizonyosakat pedig eltűrt; a folyamat azonban fordítva is működött: bizonyos egyházi szokásokat idővel az egyház kivetett, de megmaradt a nép hagyományaiban.
Mit jelentett, s jelent ma is az ünnep? Az ünnep a szent, a hétköznapok pedig a profán. A szent kezdetekben olyan tárgyakat, helyeket jelölt, amelyeket féltve óvtak az evilági hatásoktól. Ilyen értelemben az ünnepnapok is szentek (és ez most független a szent főnév katolikus használatától), amelyeket a profántól, azaz a hétköznapitól, a közönségestől kellett védeni. Miben nyilvánult meg mindez? Az ünnepi öltözetben, az adott napon a munka elhagyásában, ünnepi ételek fogyasztásába stb. A következőkben néhány olyan népi vallásos szokást említünk fel - abban a reményben, hogy nem botránkoztatunk meg senkit -, amelyek inkább ismertek és kedvesek, mintsem "boszorkányosak". Ádvent kezdetét a budai ciszterci templomban éjféli harangszóval jelezték. A révkomáromi szabók céhregulája szerint a hajnali misék előtt a céh legifjabb mestere köteles meggyújtani a templomi gyertyákat.Erdély bizonyos vidékein a gyerekeknek hajnali harangszókor kellett kelniük, hogy egy előre megbeszélt helyen gyülekezzenek, majd csoportosan bejárják a falu házait és csengőszóval, énekkel ébresszék föl a felnőtteket, hogy el ne késsenek roráte-miséről. Ádvent végén, néhány nappal Karácsony előtt ezért a kitartó szolgálatukért ajándékokat kaptak a házaknál. Ezeket az apróságokat azután igazságosan kellett egymás között elosztaniuk. Német nyelvterületen a korai misére beosztott ministráns és orgonafújtató fiúk az iskolában aludtak, hogy nehogy elkéssenek a szolgálatból a korai kelés miatt. Palócvidéken és a Galga-mentén adventon Szentcsaládot jártak. Az ünnep előtt kilenc nappal kilenc család összeállt és minden este más-más családnál tartottak énekes, imádságos áhítatot. A Szent Család képét vagy szoboralakjait vitték magukkal, s ezek mindig az áhítatnak helyet adó családnál háltak - a régiek hite szerint áldást adva a ház népének és minden jószágának.
Az ádventi várakozás hangulata hatással volt a házasodás előtt álló fiatalokra, de főképpen az eladó sorban levő lányokra. Ezért az alföldi lány mézet evett vagy mézet tett a nyelvére mielőtt elindult volna a hajnali misére, hogy előbb-utóbb férjet "édesgessen" magához. Szép szokás Ádventben a búzacsíráztatás: december elején kis edényekben elültetnek búzamagokat, amelyek Karácsonyra kihajtanak, és 3-5 centisre megnőnek. Ezeket aztán el szokás vinni „a kis Jézus” jászolához, amely a fölállított betlehemi barlang makettjében található. Szokás még vízbe helyezet ágak rügyeztetése is. Számos jól ismert népszokás tartozik jeles napunkhoz, Miklós december 6-i ünnepéhez. A kisázsiai Myrában élő Miklós püspök a keleti egyház legtiszteltebb szentjei közé tartozik. A görög katolikusoknál emléknapja még ma is kötelező ünnep, míg a római egyház a 16.sz. végén eltörölte annak kötelező jellegét. Miklós püspök jótéteményeiről vált nevezetessé, s ő lett a halászok, révészek, vízimolnárok ill. a folyók mellé települt magyarországi bencés apátságok védőszentje. A Mikulás szó a Miklós név szlovák megfelelője, csak a XIX. században került be a köznyelvbe. Ma kétarcú Mikulás él a hagyományokban ill. a kétféle elem legtöbb helyen összeolvadt: egyik a szent püspök legendájával összefüggő, éjjel titokban ajándékot osztogató jóságos öregember; a másik a számonkérő, felelősségre vonó, bírói szerepet magára öltő alak. Dunántúlon a közelmúltig élt a szokás, hogy Miklós napján a legények, sőt nős férfiak is bekormozott arccal, kifordított bundában láncot csörgetve ijesztgették a gyerekeket és nagyobb lányokat. Csákányban a Miklós-járásban már két alakoskodó vett részt. Az egyik Szent Miklósnak, a másik ördögnek (vagyis krampusznak) öltözött. Miklós hosszú bundát viselt, kenderszakállat ragasztott, derekát lánccal kötötte körbe, botot vitt a kezében; az ördög rossz ruhába öltözött, néha szalmából púpot is készítettek a hátára. Az ördög vesszőkorbáccsal fenyegette a gyerekeket, nagyobb lányokra rá is vert. A Miklós-napi bírói szerepnek egy másik megnyilvánulása (amely valószínűleg a középkori diákhagyományból ered), amikor a püspököt megszemélyesítő figura kíséretével együtt felkereste a házakat, a gyerekeket vizsgáztatta, imádkoztatta, majd büntette és jutalmazta. A lányoknak, menyecskéknek sorban kellett meggyónniuk, hogy ki a szeretőjük, aludtak-e vele stb. Gyimesbe még a hetvenes években is élt a szokás, s a Mikulást alakító legény a következő versikét mondogatta:

Jani, Mari, PiroskaTudjátok - e mi van ma?Hoz az öreg minden jót,Piros almát, sok diót.Hát még mit, hát még mit?Frissen vágott suhogót.
Az ajándékozó piros Mikulás falvainkban kb. 50 éve terjedt el hazánkban. Bükkön például, ahol néhány évtizede még “láncos Mikulás” járt házról-házra, ma már “ajándékozó-piros” Mikulás kopogtat be az ajtókon. Bukovinában a népi megfigyelések szerint ilyenkor kezdődött az “igazi tél”, vagyis a hóesés. Csodatételei közt emlegetik három ártatlanul halálra ítélt ifjú megmentését, valamint három megölt gyermek feltámasztását, akiket egy mészáros megölt, majd tetemüket egy hordóba rejtette). A keresztényüldözések alatt őt is elfogták, éheztették, kínozták, de kivégezni nem merték. Fogságából végül kiszabadult, hosszú, békés öregkort ért meg. A legenda szerint lelkét (326-ban) angyalok vitték végső nyughelyére, ahol egy tiszta forrás eredt. Ebből a tiszta forrásból áradó szeretettel küldi legendája a mai gyerekekhez utódát, a Mikulást. Demre közepén fekszik a Szt. Miklós templom. Mellette a sírhelye, amely 1956-ban ásatások során került elő. A Myra-folyó teljesen betakarta homokkal, ma 3 méterrel a felszín alatt van. 1087-ben olasz tengerészek a sírt feltörték, és elrabolták Szt. Miklós csontvázát. Sietségükben néhány csontot ott felejtettek, amelyet ma Antalyában őriznek. Már a 4. sz.-ban állt ezen a helyen a templom, de a mai Szt. Miklós templom a 7. sz.-ban épült. A 9. és a 11. sz.-ban megrongálódott a keresztény és arab tengeri háborúban.
A 11. sz. végén helyre lett állítva. A ma látható mozaikok abból az időből származnak. 1860-ban az orosz cár, Anna Galidscha megújította. A Szt. Miklós sírján látható rongálás az olasz tengerészek 1087-es műve, amikor a csontok egy részét és a sírban levő ereklyéket Bariba vitték, ahol ma is őrzik ezeket. A rablás célja az volt, hogy a tengerészek védőszentjének maradványai olasz földre kerüljenek, ezáltal a védőszent nagyobb védelmet biztosít hajózásaik során.
Szent Miklós története nem "legenda", egyszerűen történelem! Ha megkérdeznék Tőled, hogy a Mikulással kapcsolatosan hova utaznál el legszívesebben, úgy valószínű azonnal rávágnád: a Lappföldre, hisz ott lakik a Mikulás! 14 évesen én is ezt válaszoltam volna. Ma már nem. Tudom, mert elutazhattam arra a helyre, ahol született, élt és eltemették Szt. Nicolaus püspököt, aki által ma minden év december 6-én megjelenik a gyerekek várva - várt Mikulása!

Szent Miklós családja



Szent Miklós családja Patara városában élt. Hitüket, vallásosságukat a család leszármazottai magától Pál apostoltól kapták, aki két alkalommal is járt ezen a földön. A család őseire olyan hatással voltak ezek a látogatások, hogy minden generációból a családban kellett lenni egy papnak. Miklós gyermekkorában nagybátyja volt Patara város érseke. Itt már ebben az időben a lakosság fele keresztényként élt. Család is mindennapi hitéletet gyakorolt, miközben 50 hektáros narancs és déligyümölcs ültetvényen gazdálkodott. Több száz ember dolgozott az ültetvényeken, az ő gyermekeiknek is kötelező volt az ingyenes iskola, melyet érsek nagybátyja és Miklós családja tartott fenn. Egyházi ünnepeken minden ültetvényeken dolgozó munkás és gyermekeik, közös ünnepi lakomákon vett részt. Ilyenkor ruhákat osztottak, és a fizetésen kívül pénzadományokat kaptak. A 253-ban egy pestisjárvány tört ki, amelyben szülei odavesztek, s Miklóst több hónapi kezelés után Nagybátyja mentette meg, és vette magához a patarai kolostorban. Patara városában a kolostori életet során, a tanulás és sportoláson kívül más teendője nem volt. Így a mintegy 180 cm magasságú fiatalember, aki napi több órát töltött tornával, egy szikár minden erőpróbát kibíró alkat lett. Kitűnő úszó volt, néha több kilométerre beúszott a tengeren. Így történhetett meg, hogy egy tengeri út alkalmával a bajban bátran vetette magát a habok közé, hogy segítsen másokon. Egy ilyen cselekedete után, amit csodának hittek az emberek, vált a hajózók védőszentjévé

*


SZENT MIKLÓS PÜSPÖK


Amilyen kevés hitelesnek tekinthető történeti adat birtokában vagyunk, olyan sok mozgalmas történetet ismerünk a szent püspökről, akiről a hagyomány olyan tisztelettel beszél, hogy népszerűségben, bensőséges tiszteletben és életszerűségben alig találjuk párját a szentek között. Miklós kiválóan teljesítette püspöki feladatait, s részt vett a niceai zsinaton is. Mikor pedig egy napon viharba került matrózok hívták segítségül, megjelent a hajón, kezébe ragadta a kormányt, és a szükséges manőver után lecsillapítván a vihart is biztonságban hagyta ott őket. Legendája legrégibb rétegéhez tartozik az az elbeszélés, mely szerint megmentett három ártatlanul vádolt katonatisztet. Ezeket koholt vádak alapján bebörtönözték, és halálra ítélték. Miklós azonban Nagy Konstantinnak megjelent álmában, és a katonákat megmentette a hóhértól. Megszámlálhatatlan azoknak a történeteknek a száma, amelyek a segíteni siető Miklósról szólnak, különösen gyermekek esetében, csodatételeiről olvashatunk majd később. E fölismerés birtokában a Szent Miklós-tisztelet alakulását így vázolhatjuk: Keleten, Myra városában és Konstantinápolyban Miklós püspököt a 6. században már tisztelték. Myrából és konstantinápolyi sír-templomából terjedt el tisztelete az egész görög, szláv illetve orosz egyházban. Kappadókia tartományának falusi templomaiban általában más szentek társaságában, mint orvost, de legtöbbször, mint a tengerészek védőszentjét ábrázolják. A régi Oroszországban különleges tiszteletet tanúsítottak iránta: az ország fő patrónusa lett. Az ortodox egyház ma is nagyon tiszteli, az ikonosztázokon mindig megjelenik. A latin egyházban - a dél-itáliai területtől eltekintve - lassan és később terjedt el tisztelete. A 9. században, Rómában, egy bazilikában és három kápolnában tisztelték. Németországba a 10. század végén került a Miklós-kultusz a görög származású Theofanu császárnő révén. Franciaország és Anglia területére a normannok viszik a tiszteletet a 11. század végén. Ereklyéinek 1087-ben Bari városába történt átvitele Európa-szerte fölvirágoztatta a Miklós-tiszteletet. A késő középkor óta Miklós püspököt a tizennégy segítő szent közé sorolják. Számtalan templom, társulat és foglalkozás patrónusa tanulók, gyermekek, leányok, hajósok, foglyok, pékek, kereskedők, gyógyszerészek, jogászok. A 11. században keletkezett a három megölt gyermek története, amit hamarosan dramatizálva is megjelenítettek. Az ártatlan gyermekek napján, december hatodika előestéjén előadott püspökjátékból bontakozott ki a közismert Miklós-est: a gyermekek meglátogatása, kikérdezése és megjutalmazása. 
Ma a Mikulás hagyományának megőrzését és jelképét hazánkban a Myrai Szent Miklós Keresztény Egyház az adakozó szeretet Egyháza” képviseli és jeleníti meg a társadalom felé, illetve teszi azt kézzelfogható valósággá.

2008. november 7., péntek

Jogfenntartás a Nemzetközi Valutaalap Igazgatósága felé



Nemzetközi Valutaalap
Igazgatósága tagjai

szíves figyelmébe
Budapest, 2008. november 05.
A Valutaalap Független Értékelő Irodája útján
feedback@ieo-imf.org
A 2008/11/06-i Igazgatósági ülésre

Excellenciás Hölgyeim és Uraim!
Strauss-Kahn, ügyvezető igazgató úr, 2008. október 28-i, 08/261 számú sajtóközleményben a Magyarországgal megkötni tervezett készenléti keretszerződésre vonatkozóan kiadott nyilatkozatára hivatkozással vagyok kénytelen tájékoztatni Önöket álláspontomról a következők szerint:

Magyarországon folyamatos és mélyülő társadalmi válság van a 2006-os általános választások jól ismert anomáliái, a jelenlegi miniszterelnök és csapata által megelőzően az ország nyilvánosságra hozott gazdasági adataival történő, általa később bevallott manipulációk óta.

A 2008. március 09-i népszavazás megmutatta, hogy a választók a jelenlegi kormány - mellyel a Valutaalap tárgyalásokat folytat - által a korábban a választók felé tett ajánlattal ellentétesen bevezetett intézkedéseket hatálytalanították. A kisebbségi kormány immáron nem bírja az emberek többségének támogatását és csak az alkotmányos garanciák hiánya akadályozza a választókat az Országgyűlés feloszlatásában.

Ebben a kellemetlen helyzetben a feltűnően nagy pénzügyi mentőöv, amelyet a Valutaalap a kormánynak dobni szándékozik nem egyszerűen a nemzeti prosperitás maradékának a megsemmisítését, de tízezrek életének a kifejezett tönkretételét jelenti, amint az a Pénzügyminisztérium weboldalain közzétett rövid közleményből és a 2009. éves költségvetési törvény harmadik verziójának tervezetéből kiderült. Ez ellentétes a Valutaalap létrehozataláról szóló egyezmény I. cikkének (V) bekezdése szerinti célokkal.

Ez a túl nagy segély nem oldja meg az elmulasztott politikai, gazdasági és költségvetési változások problémáját, amely az elmúlt két évtizedben rég esedékessé vált Magyarországon. Ezek a források csak a kisebbségi kormány túlélését tudják szolgálni és feleslegesen túlterhelik a közszolgálatban állókat, a nyugdíjasokat és az adófizetőket.

Bár ez nevetségesen hangzik, jogfenntartással kell élnem; a jogállamhoz méltóan megválasztott új Országgyűlés jóváhagyásának hiányában a magam és nemzetségem részéről nem vállalunk felelősséget semmilyen személyes vagy dologi biztosítékért és nem ismerünk el semmilyen jogátruházást, amelyet a jelen kormány és annak hatóságai vállalnak fel ebben a szerződésben.

Remélem, hogy sikerült Önöket megfelelőképpen tájékoztatnom.

Excellenciás hölgyeim és uraim, kérem, fogadják őszinte nagyrabecsülésem:
Mácsay József

A jelen jogfenntartás az Interneten nyilvánosságra került: www.macsay.hu

2008. november 6., csütörtök

Ismerős Arcok-Nagypénteken holló mossa két fiát (Mojo)




Ismerős Arcok - Szélbe kiáltok




Ismerős Arcok - Fellegajtó nyitogató




Hosszabb dalszövege:
Én vagyok az aki nem jó
A fellegajtó nyitogató
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Nyitogatom a felleget
Sírok alatta eleget
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Ifijúságom így telik el
Azért a szívem hasad el
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Ifjúság gyöngykoszorú
Ki elveszti de szomorú
Áj ná ná ná...

Szabad volnék nem búsúlnék
Vígasságnak helyet adnék
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Szép hazámnak rabja vagyok
Idegenben búslakodok
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Ha még egyszer megláthatnám
Apám házát kopogtatnám
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Nem lesz többé soha ilyen
Belé szakad árva szívem
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Édesanyám rózsafája,
én voltam a legszebb ága.
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Bár sohase nyíltam volna
maradtam volna bimbóba.
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Fényes csillag az udvarom
Mikor megyek azon lakom
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Nyitogatom a felleget
Mikor nyílik elmehetek
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Túloldalról várnak reám
Édesanyám, drága apám
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Édes csókkal köszöntenek
Szép helyemre elvezetnek
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Bolond volnék ha búsulnék
Ha a búnak helyet adnék
Áj ná ná ná ná ná ná ná

Én a búnak utat adok
Magam pedig vígan járok
Áj ná ná ná ná ná ná ná

"Kérlek, segíts meg minket!" - hírek röviden

Nincs pénz bérre és segélyre a Békés megyei Kisdombegyházán, mert a bank zárolta az önkormányzat számláját. November 5-ig a közalkalmazottak és a köztisztviselők nem kapták meg munkabérüket, és a segélyesek is hiába várták a pénzt - írja a Békés Megyei Hírlap.

A település kasszája üres, csakúgy mint a szomszédos Magyardombegyházáé. Ott kifizették ugyan a béreket, ám az önkormányzat nem utalta át a körjegyzőségért és az egészségügyi társulásért járó 2,7 millió forintot Kisdombegyháznak, ahol éppen ebből a pénzből rendezték volna a béreket és a segélyeket. Kisdombegyháza ezért felbontja a körjegyzőséget a szomszéd településsel.

Most mindkét falu számára az a kérdés, befogadja-e őket valaki. Körjegyzőség nélkül sem az önhibájukon kívül hátrányos helyzetbe került települések támogatására, sem a leghátrányosabb helyzetben lévő települések minisztériumi forrásaira nem pályázhatnak ugyanis - olvasható a lapban.

(FH)


 
Van, aki csak léccel a kezében és tégladarabbal a táskájában mer kimenni az utcára Makó Honvéd nevű városrészében. Éjjel-nappal figyelik egymás házát a szomszédok - írja a Délmagyarország. Az ott élők azt mondták a lapnak, hogy a saját házukban sincsenek biztonságban a bűnözők miatt.

Újra tárgyalják Budaházy perét

Újra tárgyalják Budaházy György büntetőperét, amelyben az alkotmányos rend erőszakos megváltoztatása előkészületével vádolják. A Fővárosi Ítélőtábla csütörtökön hatályon kívül helyezte az idén született elsőfokú ítéletet és a Fővárosi Bíróságot az ügy újra tárgyalására kötelezte.

Tóth Éva a Fővárosi Ítélőtábla büntetőtanácsának elnöke hangsúlyozta: a bíróság sohasem politizál, mindig csak a tényeket vizsgálja, azokból vonja le a jogi következtetéseket.

A Fővárosi Bíróság bűncselekmény hiányában január végén felmentette Budaházyt, de az ítélőtábla szerint a Fővárosi Bíróság nem tárta fel kellően a történteket. Tóth Éva bírónő kiemelte az elsőfokú ítélet indoklása, elvi okfejtése rendkívül színvonalas, ez azonban nem pótolja a tényállás hiányosságait, ami miatt az ítélőtábla csütörtökön nem tudott érdemben dönteni.

(FH)


"Kérlek, segíts meg minket!" - Gyurcsány könyörgött Putyinnak? Lécci, lécci!

Kérlek, segíts meg minket! - ezzel hívta fel két hete Vlagyimir Putyin orosz kormányfőt Gyurcsány Ferenc a HVG szerint. A hetilap a kormányfő környezetéből származó információkra hivatkozva azt állítja, hogy az orosz érdekeltségbe tartozó Malév finanszírozása és a Magyarországot is érintő pénzügyi válság volt a téma.
A kormányszóvivő továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy a két miniszterelnök telefonbeszélgetése a magyar-orosz gazdasági kapcsolatok fejlesztéséről szólt. Budai Bernadett a lap értesüléseit nem kommentálta, azt azonban fontosnak tartotta cáfolni, hogy Gyurcsány Ferenc ezekkel a szavakkal kért volna segítséget orosz kollégájától.

„Meg nem nevezett kormányzati forrásokra nem tudok reagálni. Nem is szeretnék. Hiszen azok vagy igazak, vagy nem igazak. Arról, hogy mi történt ebben a telefonbeszélgetésben, adtunk ki közleményt. Egyébként meg a megszólítás, az első mondat az egészen bizonyosan nem így hangzott” - jelentette ki Budai Bernadett kormányszóvivő.