Blogarchívum

2009. április 9., csütörtök

Egy eszme, amely egyesít, és nem megoszt


petibatya | szerda, 2009. április 8. IndyMedia

Azt a feltételezést, - ha tetszik a pártok közvetítésével megvalósuló képviseleti demokrácia alapvetését - hogy a pártok által a szavazók kegyeiért folyó verseny, és a pártok cserélődése a hatalomban közelebb vinne bennünket a közjó megvalósulásához, az élet nem igazolta vissza.

A vágyak, az érdekek és a valóság

Sokan sok félék vagyunk. Eltérő látásmóddal, világképpel, kötődésekkel bírunk, más-más vágyak és egyéni célok irányítják cselekedeteinket. És ez így van jól. Amiben talán egyformák, vagy legalább is hasonlóak lehetünk, az a társadalmi béke, a társadalmi jólét és a természeti környezettel harmonizáló társadalom utáni vágy, és az ezek megvalósulásában testet öltő közjó óhajtása.

Ennek a közös érdekként is meghatározható óhajnak a teljesülését sajnos nem látjuk a mindennapokban, sőt a valós folyamatok inkább ezzel ellentétes irányba hatnak. A társadalom egyre mélyülő megosztottsága és élesedő konfliktusai, a leszakadó és elnyomorodó társadalmi csoportok, valamint a természeti környezet megállíthatatlannak tűnő pusztulása mind-mind ezeket a nem kívánatos tendenciákat jelzik.

A negatív folyamatok lassítását, még inkább azok megfordítását célzó egyéni és társas kezdeményezések fontossága felbecsülhetetlen, ám önmagukban, mint ahogy azt tapasztaljuk nem elégségesek. A kívánatos és szükséges pozitív változások nélkülözhetetlen feltétele az is, hogy a politikai döntések, és azok eredményeként maga az állam is ezt a célt, nevezetesen a közjó érvényesülését szolgálja.
Tudjuk, mert látjuk, hogy nem ezt teszi.

Azt a feltételezést, - ha tetszik a pártok közvatítésével megvalósuló képviseleti demokrácia dogmáját - hogy a pártok által a szavazók kegyeiért folyó verseny, és a pártok cserélődése a hatalomban közelebb vinne bennünket a közjó megvalósulásához, az élet nem igazolta vissza.
A miértre egy lehetséges válasz "A demokrácia hamis paradigmája" címmel itt olvasható.

A zsákutcás eszmékről

A történelmi múltban és a napjainkban uralkodó eszmék és eszme-rendszerek a társadalmi valóságot a társadalmi egyenlőtlenség különböző szintjein létező egyének eltérő csoportjainak a helyzetéből vizsgáló, és a társadalom működtetésének feltétel-rendszereit más és más társadalmi csoportok érdekei mentén újra konstruáló, absztrakt társadalomképek.

Ebbéli minőségükben az uralkodó eszmék társadalmakat megosztó szerepe vitathatatlan.

Ezen eszmék és eszmerendszerek megalkotói az absztrakció folyamatában a társadalmi valóság elemeinek - a társadalmi viszonyoknak és folyamatoknak - a vizsgálatánál a "kiemeléseket" önkényesen végezve, a felállított "jobb modellt" a társadalom egészére kivetítve alkották, alkotják meg.

Az így megalkotott modellek időlegesen szolgálhatták, mint ahogy szolgálták is a társadalmak fejlődését, de a különböző eszmék szellemében létrehozott társadalmi rendszerek - a hatalmi hierarchiák törvényszerű bemerevedésének következtében - a megújulásra, az elkerülhetetlen társadalmi változások megrázkódtatások nélküli befogadására alkalmatlannak bizonyultak.

A történelem során rendszeresen ismétlődő társadalmi kataklizmák létrejöttében kétségtelen szerepet játszottak a dogmákká merevedő eszmék, melyeknek - mint a társadalmi tudatot alapvetően meghatározó tényezőknek - szerepe az idő előre haladtával az elavult hatalmi hierarchiák létezésének igazolására korlátozódott.

A történelmi múltban megalkotott, társadalmakat megosztó eszmék ma már nem tekinthetők másnak, mint dogmákká merevedett tézisek kiselejtezendő gyűjteményének.

A világ fejlettebb és persze a kevésbé fejlett demokráciáiban is a politikai diskurzus - ha egyáltalán a felek szóba állnak egymással - leginkább ezeknek a zsákutcás eszméknek az érvrendszerei mentén zajlik.
Jó szándékú és kevésbé jó szándékú írástudók, a közember számára értelmezhetetlen, vagy nagyon is értelmezhető módon habosítják a semmit, amivel akarva, vagy akaratlanul a társadalmakat megosztva különböző érdekcsoportok hatalmi ambícióinak állítanak paravánt.

Ez a "diskurzus" - a hazai minden képen - inkább hasonlítható egy olyan, vég nélküli háborúhoz, ahol a baloldali, a liberális és a konzervatív lövészárkokból mindenki tüzel mindenkire. Eközben a "széleken" is készülnek az új lövészárkok, a régi küzdő felek legnagyobb felháborodására természetesen.
Mi pedig megtévesztett, balga polgárok, hol ide segítünk be, hol oda és közben csodálkozunk azon, hogy a lövészárkok között elterülő csatamező - a hazánk, ahol igazából mindannyian boldogulni szeretnénk - aktív közreműködésünkkel egy gazdasági és morális romhalmazzá változik.

A közjó, mint társadalomegyesítő eszme

A közjó nem más, mint egy racionális cselekvési minták és társadalmi viszonyok által meghatározott olyan értékrend, amely a társadalom tagjai számára elfogadható egyenlőtlen viszonyok mellett képes az embernek, mint közösségi lénynek az érdekeit szolgálva a társadalom fejlődését (fennmaradását) biztosítani.

A társadalmi közjó, mint elméleti kategória tartalmát illetően az emberi társadalmak fejlődésével párhuzamosan folyamatosan változó, viszont célját tekintve történelmileg változatlan értékrendként határozható meg, és ily módon felfogható a mindenkori társadalom ideális értékrendjeként, az adott társadalom kívánatos jövőképeként is.

A társadalmi közjónak az egyén által közvetlenül is jól érzékelhető két eleme a társadalmi béke és a társadalmi jólét. A társadalmi közjónak mára a legmeghatározóbb részévé vált harmadik alkotó eleme a társadalom és a természeti folyamatok harmóniája.

A közjó - ha a három meghatározó elemét el is fogadnánk - konkrét elemeiben mindenki számára más-más tartalommal bírhat. Éppen ezért a közjó vitatható, egy valódi demokráciában vitatandó, és csak a diktatúrákban kisajátítható.

A közjó eszméje a társadalmat, mint rendszert külső kapcsolatainak és korlátainak figyelembevételével vizsgáló olyan absztrakt társadalom kép, amely "a társadalom működtetésének feltétel-rendszereit" a hosszú távú fennmaradás céljának alárendelten rendezi újra.

Ezeknek a feltétel-rendszereknek a gondolati megalkotásánál első sorban racionális szempontok lehettek és lehetnek a meghatározóak, amelyek valóban szolgálhatják is a társadalmi béke, a társadalmi jólét és a környezettel harmonizáló társadalom megteremtésének morálisan is elfogadható, sőt kívánatos céljait. Szolgálhatják tehát a közjót.

A közjó eszméje - az én felfogásom szerint - egy olyan demokráciát, egy olyan rugalmas társadalmat vizionál, amely a külső rendszerekhez való alkalmazkodó képességét az egyes emberek tudatosan vállalt cselekedeteinek köszönhetően, a harmónia újból és újbóli megteremtésével, a lehető legtávolabbi időpontig kitolhatja az emberi létezés végső határát.

petibatya

10 megjegyzés :

  1. Bocs a tájékozatlanságomért, de ki ez a "petibatya"...én már gyanakvó vagyok. A cikk meg - nekem - kissé zavaros...

    "A közjó eszméje" - ezzel most az "újraéledő" liberálisok hozakodtak elő és lobogtatják, mint újdonságot pedig hát ez sem új:

    "A közérdek, vagy egyszerűen csak az érdek, egy kettéosztott valóság – emitt a lét, amott a tudat – magyarázó és konstituáló kategóriája, a XIX. században kialakuló modern társadalomtudományok kulcsfogalma, amellyel a teológia és a morálfilozófia fennhatósága alól megszabadított társadalom folyamatait és cselekedeteit próbáljuk már hosszabb ideje leírni. ...Pandanja az ideológia, amely ugyan képes az érdeket kifejezni, befolyásolni, vagy éppen eltakarni, de mindenképpen másodlagos jelentőségű valóságot jelöl. A „komoly” beszéd, vallja ez a tradíció, mindig az érdekről szól a politikai praxisban és a tudományban egyaránt, hiszen csak ennek ismeretében lehet „kezelni” az embereket és irányítani a társadalmat. Az érdek szó példátlan karriert futott be az elmúlt százötven évben. Sikerének oka, hogy „az érdekelmélet összeforrasztotta a politikai spekulációt a politikai harccal” (Geertz 1994: 31.), és kézenfekvő magyarázatot kínált minden társadalmi-politikai jelenségre. Sok bírálat éri egyoldalúsága és trivialitása miatt, azonban hadállásai szilárdak. Érvényességét az a diszkurzív praxis tartja fenn, amely a kinyilvánított konkrét érdeket mindig objektívnek, szubjektivitástól mentesnek, retorikailag tekintve pedig cáfolhatatlannak ábrázolja.
    A közjó a közérdek strukturálisan rivális fogalma. Tartalmilag többé-kevésbé ugyanazt jelenti, de eleve tartalmazza a szubjektivitás mozzanatát: aki a közjóról beszél, az tudja, hogy a kategória jelentését meg lehet vitatni; hogy realizálása érdekében beszélni kell róla; hogy ezt a „jót” a jó akarása tartja életben. A közjót tematizáló diskurzusokban nyoma sincs a kategória objektivizálásának: az aktuális közjót a politizálók nem felfedezik vagy kikutatják, hanem megfogalmazzák, meg- és elvitatják, átgondolják, emlékeztetnek rá, elutasítják, és így tovább. Az emberek nem objektivitást, hanem érvényességet tulajdonítanak neki, ez adja értelmét és cselekvést vezérlő szerepét. Ez igen figyelemreméltó fejlemény. A politikai közbeszéd olyan kategóriája áll tehát előttünk, amely eleve diszkurzív karakterű, magyarán mondva, a közjó köztudottan is csak azért létezik, mert tudunk és beszélünk róla. Segítségével nem olyan állapotot és folyamatot jelölünk, amely láthatatlanul és sorsszerűen alakítja életünket. A közjó egy politikai közösségben nyilvánosan megfogalmazott és megvitatott „jó”, amelyet egy konverzációs praxis, a beszéd s a nyelv teremt és tart életben."
    Igen ezt én is értem.
    Az idézetet innen való:
    A diszkurzív politikatudomány alapjai
    Elméletek és elemzések
    Szabó Márton
    L'Harmattan Kiadó 2003

    VálaszTörlés
  2. Az biztos, hogy a cikk alá nincs odaírva, hogy "Ez Isten igéje".
    Tényleg nagyon hasonló ahhoz, amit idéztél, csak annak a stílusa nyakatekertebb.
    Igazad lehet.

    VálaszTörlés
  3. Híg duma!

    Mikor a nép tart a kormánytól-diktatúra
    Mikor a kormány tart a néptől-demokrácia

    Székelyesen: Kázicsókolom....:D

    Lehet ezt ragozni amíg nem kel fel többet a nap...

    Én, Te, Ö, mi vagyunk A Demokrácia.
    Ha teszünk érte van, ha nem teszünk érte nincs.

    Kész. Pássz. Zene...

    VálaszTörlés
  4. "Székelyesen: Kázicsókolom....:D
    (...)
    Kész. Pássz. Zene..."


    Ez aranyos. :-)

    VálaszTörlés
  5. Észbontó mennyit pofáznak róla, egyik politológus licitálja túl a másikat és egy Gyurcsány vagy egy Bajnai kormányfő lehet a sok pofázás közepette.

    Demokrácia ez?

    Egy túrót, hogy ne az operarajongók kevenc kifejezését használjam!

    VálaszTörlés
  6. Sajnos a gyakorlott "demokracia" ugyan olyan hazugsag mint a "kommonizmus". Vissza kell terjunk a regi ertekekhez, es akkor tobb fog osszekotni mint csak az a nehany kozos kozjo ami "politikailag korrekt". Kinek van leginkabb elonyere az allando "elorehaladas" (ami megint csak hazugsag, mert az egyik ember elorelepese a masik hatralepese)? Az Amcsi vezeto retegnek!, mert nincs multjuk amire igazan buszkek lehetnek, ugyhogy folyamatosan, sot eroszakosan a jovo eszmejit kell mindenkire kenyszeritsek sajat anyagi gyarapodasuk vegett, persze mindenki mas kizsakmanyolasaval.

    VálaszTörlés
  7. Ezzel az elmélettel nem tudok vitatkozni. :-)

    VálaszTörlés
  8. Emberi jogok? Ez is amolyan fatyolozott Ami hazudozas, amivel elviszik a munkakat a harmadik vilagba, mig oket meg etetik a sok T.V. (akar mindenki mast is, csakhogy mi nem ingyen kapjuk oket) propagandaval mig ra veszik oket az Ami kapitalizmusra (nem az Europai verziot igyekeznek leginkabb terjeszteni), aztan meg majd oket is fizettetik.

    VálaszTörlés