Blogarchívum

2013. október 1., kedd

Sikerember vagy a nagykoalíció embere? Levél Gráf József miniszterhez (2008. december 2.) | Kirekesztett véleményem - Dr. Szabadi Béla blogja

Ami nem folyik a csapból.

Visszatekintés 2008.dec.2-ra

Sikerember vagy a nagykoalíció embere? Levél Gráf József miniszterhez (2008. december 2.) | Kirekesztett véleményem - Dr. Szabadi Béla blogja

Részlet:

"A folyosón ölelgette az ügyészt, gratulált neki fellebbezéséhez és kegyelmes úrnak nevezve hízelgett neki. A sajtónak bizalmasan susogott és közben a vádlottakra mutogatott. Ónódi úr fellépését és a további tárgyalási napokon tapasztalható – most már inkább a tárgyalótermen kívüli – hasonló magatartását nehéz elképzelni „önjáró alapokon”.  Különösen, hogy írtam Neked e megmagyarázhatatlan fellépés miatt.
Vannak más FVM-es bírósági ügyek is, de ott – minő véletlen – nem jelent meg a Képviselőd!
Tisztelt Miniszter Úr!Kérjük, hogy szíveskedjél az alábbi anyagokat, adatokat rendelkezésünkre bocsátani:
1.) Boros Imre feljelentésének mellékleteiBoros 2001. március 7-i névre szóló feljelentését évek múlva ismerhettük meg, de annak mellékleteihez a mai napig nem jutottunk hozzá. Sem a titkosnak nevezett jelentéshez, sem a nyilvánosakhoz. Egy kivételével: ez a cégek címjegyzéke. Pedig a felsorolásból is kitűnik: ezek feltételezhetően nem kis horderejű írások lehetnek és a védekezéshez, akár a rágalmak elleni fellépéshez nélkülözhetetlenek. A mellékleteket maga Boros is igen fontosnak tartotta, azokat bizonyítékként terjesztette elő. Feljelentését ezzel fejezte be:
„Mellékelten csatolom a feljelentésben foglaltakat alátámasztó belső vizsgálat anyagát és egyéb dokumentumokat.”
Az ügyészség is így ítélte meg, ezért is kérte a vizsgálati jelentés titkosságának feloldását.
A mellékletek (Boros Imre megfogalmazásában):
1)    Titkos jelentés dr. Szabadi Béla politikai államtitkár által folytatott tevékenység szabályszerűségének, indokoltságának és hatékonyságának vizsgálatáról) (2001. március);
2)     2001. február 17-én készült jegyzőkönyv az iratmegsemmisítésről. 2001. február 21-én készült jegyzőkönyv az iratmegsemmisítésről.
3)    2001. március 1-én készült nyilatkozat az iktatás elmaradásáról
4)    Feljegyzés (Nemzetközi Kapcsolatok Főosztálytól)
5)    Részanyag (Vagyongazdálkodási Főosztálytól)
6)    Megállapodás 2000. május 2-án kelt (Agrárinnovációs Kht. – Ferencvárosi Torna Club között jött létre)
7)    FVM politikai államtitkárának 2000. május 16-i keltű levele, Osváth László, az Agrárinnovációs Kht. ügyvezető igazgatója részére
8)    Címlista a 100%-ban FVM tulajdonú társaságok vezetőiről és elérhetőségi adataikról.
Mindezek az anyagok léteznek, különben Polt Péter akkor legfőbb ügyész reklamált volna, hogy ezt vagy azt nem kapta volna meg. A titkosnak nevezett melléklet is létezik és el is jutott a végrehajtókhoz. Rendelkezésre áll dr. Kandikó Gyula fővárosi főügyészhelyettes, fővárosi ügyészségi hivatalvezető Kovács Zoltán közigazgatási államtitkárhoz intézett 2001. április 28-i keltezésű levele (Nyom.414/2001.) és az abban megfogalmazott célzott kérdései. „Kérem továbbá, hogy a feljelentés mellékleteként csatolt 036/2001. számú vizsgálati anyag „Titkos” minősítését felülvizsgálni, annak minősítését törölni szíveskedjék, mert a vizsgálati jelentésben szerepeltetett adatokat, megállapításokat a büntetőeljárásban fel kívánjuk használni.”C é g e k
2.) Az FVM-es cégekre vonatkozó okiratok és adatoka.) Minden 100 százalékos vagy többségi állami tulajdonú FVM-cégre vonatkozóan (1997–2002):
–    Teljességi nyilatkozatok (egyedül a Concordiára van);
–    Alapítói okiratok (aktában kérjük: aktafedél és iratok);
–    Mérlegadatok (eredmény, nettó árbevétel, létszám stb.)
–    Vezetők bér- és prémiumadatai;
–    A cégek jogászainak listája.
b.) Tanácsadók három cégnél: a TIG, a Concordia és az Agrárinnováció vezetőjének és helyetteseiknek tanácsadói (név, megbízatás, juttatás);
3.) Az FVM-cégeknek juttatott költségvetési fejlesztési pénzek (1995–1998);
4.) Az FTC-nek juttatott költségvetési pénzek (1995–1998).M i n i s z t é r i u m
5.) Megbízások–    A minisztérium dolgozóinak külső megbízatásai (it, fb tagság, másodállás stb.)  beleértve a magáncégeket is (név és beosztás stb.)
–    tanácsadói tisztségek a minisztériumban (a miniszter és az államtitkárok tanácsadói 1997—2002, név szerint és jövedelem szerint, továbbá a végzett munkára való utalással);
6.) Aktafedelek és az aktákban levő valamennyi irat rendelkezésre bocsátása: aktákbanMinden, a perben szereplő irattal kapcsolatosan, amelyek legtöbbje ma „meztelen papírként” akárminek a bizonyítására felhasználható. Nem derül ki sem a kezdeményező, sem az esetleges vita, sem a vélemények stb., mert általában nem szerezték be az aktafedelet. Ennek pótlását az eljárás kezdetétől folyamatosan kérem, 2004. július 13-án több oldalas bizonyítási indítványt terjesztettem elő. A bíróság szerint erre az indítványra sem reagált a minisztérium.  Egyszerűen nem válaszolt!
Külön felhívom a Figyelmed a Tejgazdasági Kísérleti Intézettőkeleszállításának aktájára (aktáira), valamint telekvásárlásának aktájára (aktáira), benne e teljes levelezéssel. Ez utóbbival kapcsolatban kérem az előtörténetet is: annak dokumentálását, amikor az ATEV Rt. vásárolta meg azt a telket, amit aztán a Tejgazdasági vett meg.
7.) A tulajdonosi jogosítványok gyakorlását alátámasztó iratokNagy András és Ziskó Ferenc írásban kezdeményezte dr. Torgyán Józsefminiszternél, hogy dr. Szabadi Béla politikai államtitkár – a miniszter gyakori távolléte miatt – lássa el képviseletében az FVM-hez tartozó cégek tulajdonosi jogainak gyakorlását. Ezt az aktát is kérjük! Dr. Torgyán József az írásbeli javaslat mérlegelése alapján úgy döntött, hogy határozatlan idejű meghatalmazást ad dr. Szabadi Bélának, hogy az alapítói okiratokat aláírja.
8.) Utazások, repülőjegyek–    ki utazott az FVM-ből repülőgépen I. osztályon (1997–2002). Név, beosztás, út stb.
–    kimutatás arról, hogy az FVM-ben az állami vezetők utazásain mikor, milyen úton vett részt titkárságvezető és név szerint ki;
–    eltértek-e Dr. Szabadi Béla politikai államtitkáron kívül még valakinél (bárkinél) a Kehi táblájától (amit az utazási jelentés kitöltéséhez küldött) az FVM-ben? Dr. Szabadinál ugyanis eltértek a Kehi által megadott táblától, amely szerint az utazásokat két rovatban kellett feltüntetni: egyrészt a Business Classra és az első osztályra együtt, illetve külön a turista osztályra;
–    A közölt adatok a valóságnak megfelelőek-e?
–    Hol vannak a repülőjegyek, amelyek az ügyészség feljegyzései szerint is hiányzott (hiányzik)?
–    Ha előkerültek, mikor kerültek elő?
–    Létezhet-e olyan eset, hogy a tömbpéldány „megvan”, a borító és a beszállókártya nincs? (Holott éppen ezeknek kell meglenniük felhasznált utazás esetén.)
–    Érvényes-e a repülőjegy tömbpéldánya, ha nincs lepecsételve?
–    Repülőgép bérlése (1997–2002).
Az OTP Travel szerepe:
–    a szokásosnak megfelelően adtak-e a minisztériumnak visszatérítést és ennek elszámolása hogyan történt?
–    Kérjük a még mindig ismeretlen OTP Travel/FVM szerződést.
8.) Kehi-jelentések, amelyek az ún. agrárügyeket indították el egyes cégeknélAz érintettek egyedül az utazási jelentést ismerhették meg, azt is utólag (a titkos változatot átírták). A többit így sem. Ezekben feltehetően tényállást adtak, ami determinálta a nyomozást.
Annak ellenére, hogy az érintettek nem ismerhették meg, így nem is reflektálhattak, Szanyi Tibor államtitkár ezeket ismerte és interjút is adott belőlük. Ld. pl. Az AMC és a szingapúri ruhaszámla. Ma sem tudjuk: kié a ruhaszámla?
9.) Csúcs László jelentése a Fradi átvilágításáról
A munkát az FVM fizette, az anyagnak meg kell lennie
10.) Akták, amelyek Dr. Torgyán József miniszter szerepét mutatják be anyagi ügyekben
Vagyis azt, hogy miniszterként természetesen foglalkozott anyagi ügyekkel. Feltétlenül szükség van arra az aktára, ami a Prímagáz árvízkárosultaknak szóló támogatásáról szól (benne a Teréz Anya Alapítvány szerepével). Továbbá a Kárpátaljának menő segélyakció aktájára (vemhes üszők stb.), az IIER aktára. Természetesen aktafedéllel együtt, hiszen a rájegyzéseket ez dokumentálja. Arra az iratra, amin a napraforgó több milliárdos támogatását javasolták, de végül elvetettek. E kérdéskörben ismét javaslom, hogy a minisztérium konzultáljon velem.
Tisztelt Miniszter Úr!Ismételten kérem a fenti anyagok átadását. És várom válaszod a felmerült kérdésekben.
Budapest, 2008. december 2."
Tisztelettel:
Dr. Szabadi Béla

 A bejegyzés a következő kategóriákban lett közzétéve: AktuálisGazdaság,JogLevelekPolitikaSport. Címkék: ,,,,,,,,,,,,permalink kedvencek közé helyezése.

2013. szeptember 25., szerda

Pető semmiről semmit nem tud

Pető semmiről semmit nem tud:

'via Blog this'

A móri ügyhöz hasonlóan egyszer majd előkerülhetnek a romagyilkosságok valódi elkövetői – jelentette ki Pető Zsolt, az ügy harmadrendű vádlottja a Hír TV Riasztás című műsorában tegnap. Állította: egyetlen bizonyíték sincs ellene, csak úgynevezett kevert DNS-nyomok, nem szerzett be fegyvereket, és nem követett el egyetlen gyilkosságot sem

A mai napig nem tudja, mi alapján vádolták meg a romagyilkosságokban való részvétellel – állította a Hír TV Riasztás című műsorában Pető Zsolt. A bűncselekmények harmadrendű vádlottja – akit a hat áldozattal és több sebesülttel járó romagyilkosságok ügyében tényleges életfogytiglanra ítélték nem jogerősen – filmforgatókönyvnek nevezte az ellene megfogalmazott vádakat, mert szerinte ezeket bizonyítékokkal nem támasztották alá. Sem azt, hogy a felderítés miként történt, sem azt, kik vettek részt a bűncselekmények elkövetésében.
„Volt olyan bűncselekmény, ahol egy fegyvert használtak, nincsen lábnyom sem, és mégis hárman vagyunk megvádolva, hogy hárman követtük el. Pedig semmi nem utal arra, hogy három személy járt ott, vagy több, vagy kevesebb” – fogalmazott az interjúban Pető.
A férfi tagadta, hogy ő szerezte volna be a fegyvereket, szerinte ez az első- és másodrendű vádlottak, a Kiss testvérek védekezési taktikája volt, így próbálták meg a felelősséget áthárítani. Pető kijelentette: fogalma sincs, ki lehet az a negyedik személy, aki részt vehetett a gyilkosságoknál használt fegyverek elrablásában Besenyszögön. A sértettek szerint a megjelölt testfelépítésű elkövető nem is volt az elkövetők között.
Riasztás - A nyugodt cukrász
Riasztás - A nyugodt cukrász
Pető leszögezte: egyik gyilkosság helyszínén sem járt, egyik bűncselekményben sem vett részt, ezt szerinte bizonyítani sem lehet, mert ellentmondások vannak a szakértői véleményekben, tanúvallomásokban, probléma van a bűnjelkezelésben a rendőrségi munkában. Mint említette: a szakértő sem tudta megmondani, hogy a DNS-e hogyan került rá a fegyverre, amely úgynevezett kevert DNS volt, vagyis bármikor mások is rátehették a puskákra.
Bonyolódó ügy
Várhatóan az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága is foglalkozik a romagyilkosságok kapcsán nyilvánosságra került információkkal. Azzal, hogy nem csupán megszüntették a későbbi tettesek megfigyelését, hanem le is váltották a további telefonlehallgatást kérvényező főtisztet. A bizottság MSZP-s elnöke szerint a kettő között összefüggést találni „nagyon bátor következtetés”, ám a politikus sem zárt ki semmilyen lehetőséget – írta szeptember 20-án a Magyar Nemzet.

Ismert, Orbán Viktor miniszterelnök utasítására egy hónapja különleges nyomozó csoport alakult, amelynek a szigorúan titkos iratok minősítését kell felülvizsgálnia, és minden olyan dokumentumot át kell tekintenie, amely a bűncselekményekkel öszszefüggésben bármely hatóságnál vagy szervezetnél keletkezett.

Fenyegetés

Halálosan megfenyegették a családját, a tartótisztjét is meg akarták ölni, ezért külföldre kívánt szökni a romagyilkosságok negyedrendű vádlottja – tudta meg a Magyar Nemzet. Csontos Istvánnak, a katonai elhárítás egykori besúgójának ehhez kellett volna a százmilliós nyomravezetői díj is.

Haraszti Gyula
A teljes cikket a szerdai Magyar Nemzetben olvashatja.

2013. szeptember 24., kedd

Lajdi Tamás: Az Árpád-ház szelleme új életre kelt


Benedek Lipto fényképe.
A Magyar Szent Korona az Ige megjelenése a világban, ami nyomatékosan aláhúzza azt, hogy a Szent Koronával megjelent, visszatért Jézus az emberi történelem idõsíkjára. Mivel a Szent Korona nem jelkép, hanem valóságos személy, jelképisége is realitás, tehát megjelenése annak megjelenése is egyben, aki és amit a rajta lévõ jelképek kifejeznek.

János Jelenéseinek idézett kijelentése nem a levegõbe beszélt, amikor kijelentette : tíz nap türelem még, s 'az Élet Koronája' visszatér a világba.

A Szent Korona azt a pillanatot rögzíti anyagba, amikor az Ige már belépett közénk, s teremtõ aktivítását éppen megnyitja, amirõl János apostol is ír evangéliumában. Az abroncs kör formájában Isten Teremtõ Energiája veszi körbe a beavatandó király fejét, mely fölé védelmezõ sátorként borul az abroncs kereszt alakja, a tériesített körkereszt. A magyar király ebben a pillanatban a Világ közepén áll, s Istennel kerül közvetlen kapcsolatba, hiszen ha nem síkban, hanem térben tekintjük a Koronát, akkor egy félgömböt kapunk. A Magyar Szent Korona azonban, mint anyagvilágra vonatkozó isteni szándéknyilatkozat hordozója, a teljes valóságnak csupán a felét, az evilági felét mutatja, hiszen koronánk egy félgömb. Akinek fejére kerül ez a Korona, az közvetlen kapcsolatba kerül a Teremtõvel, de magával a teremtés egészével is, hiszen módot kap a Titkok Titkának megértésére is. Fontos tudni azt is, hogy a szkíta-magyar királykoronázás egészen Mátyásig minden esetben a Pilisben zajlott. Ennek jelentõsége abban állt, hogy a magyar király a koronázási aktussal a világ közepén és Isten teremtõ, nemzõ, azaz nemes energiáinak forrásában állt. Innen csak késõbb, a török kitakarodása, a már nem beavatott, idegen királyok idején került át ez az aktus Budára, ill. Pozsonyba. Sok uralkodónk volt, aki alkalmatlan volt erre a szerepre, s akikre a Szent Korona semmiféle áldásos hatással nem volt, sõt némelyikükre egyenesen károsan, kórosan hatott. Volt olyan Habsburg, aki a koronázást követõen megõrült, mert szellemileg alkalmatlan volt magyar királynak, s emberileg felkészületlen volt ennek az õs-szentségnek befogadására. Közömbösnek egyik uralkodónk sem maradhatott vele szemben. Ugyanígy képtelenek közömbösen viselkedni vele azok az egyébként magukat ateistának, materialistának nevezõ rongy politikusok is, akik minden erõvel a Szent Korona megalázására törnek, s megkísérlik mindig újra kivonni e szent tárgyunkat a magyarság tudatának homlokterébõl. Ez volt -szerencsére kudarcba fulladt- törekvése a Magyar Szocialista Párt óvilági 'szkarabeuszának' (mondhatnánk 'ganajtúró' bogarat is), e kommunista külügyminiszternek is, aki újbóli regnálásuk elsõ pillanatában, 2002-ben vissza akarta vitetni a Szent Koronát a múzeumba. A Korona azonban mûködik már, s nincs olyan emberi erõ, amely megakadályozhatná Istennek e jelenlétét, s céljainak elérését.

Istvánnak a Szent Korona általi királlyá kenésével, a Szent Magyar Királyság földi alakulatával tehát visszatért a káldeus-szkíta-hun kultikus uralkodói eszme, s a Mennyei Birodalom a földre.

Azóta megint eltelt ezer esztendõ. S mit látunk ? Mintha errõl az idõszakról prófétálna ismét János apostol a Jelenések könyvében ? 'Akkor trónokat láttam, azok ültek rajtuk, akikre az ítéletet bízták. És láttam azok lelkeit, akiket Jézus tanúsága és Isten Igéje miatt lefejeztek, akik nem imádták a vadállatot és bálványképét, és jelét nem viselték homlokukon és kezükön. Ezek életre keltek és Krisztussal ezer esztendeig uralkodtak. A többi halott csak akkor kelt életre, amikor eltelt az ezer esztendõ. Ez az elsõ feltámadás. Boldog és szent az, akinek része van az elsõ feltámadásban ! A második halálnak nincs hatalma rajtuk, Isten és Krisztus papjai lesznek és ezer esztendeig uralkodnak vele.'. S valóban, az Árpádház királysora, kevés kivétellel, Isten szándékainak megjelenítõi, s az Ítélet idõszakának törvénytevõi. S mintha korábban kivégzett szentek, a Saul rabbi alias Szent Pál által megkövezett István vértanú, vagy a római cirkuszi porondokra hurcolt, kínjukban is Jézus dicsõségét éneklõ vértanúk szellemisége kelt volna életre e család uralkodóinak zömében. Uralkodásuk legfõbb lényege a törvényalkotás és a törvény betartása. Haláluk után nem hagynak romlandó testet maguk után, s amíg testük itt van a földön, nemegyszer finom illatot áraszt, mint Szent László táltos királyunk, Szent Margit és Szent Erzsébet esetében. Még a reneszánsz kor 'humanista' lápvilágába süppedt Janus Pannoniusunk, ez a romlott szellem is megemlékezik Lászlóról, amikor búcsút vesz a szeretett Váradtól, ahol László teste nyugszik : 'Vérted szép aranyából pirkadt fenség, / bátor szent lovasunk, te harci bárdos, / márvány oszlopû sírját kinek egykor / a nektár-veríték verte ki fénylõn, / légy te uti vezérünk, segíts minket!'.
Már István Intelmei gyakorlatilag egy törvénykönyvet adnak, amit az utána következõ egyeneságú királyok beteljesítenek és tovább alkotnak, bõvítenek, szélesítenek. Az Árpád-ház csupán néhány évszázadig uralkodott a tényleges magyar történelemben, de az eszme, amit a magyar idõk, mint Korona-eszmét ma is életben, viruló egészségben tartanak, túlélte a dinasztia kihalását, megszállásokat és idegen hatalmak évszázados, pusztító, magyarírtó korszakait, s ma, újabb ezer év múltán, amikor a magyar szellem erõsödik, ez a csodálatos tan is májusi virágzásnak indul. S valóban, napjainkban soha nem látott virágzásnak indul ez a csodálatos eszme azon magyar szószólóink tevékenysége nyomán, akik az országot járva fáradhatatlanul ontják a világosságot a magyar fejekbe. Íme, van már Jézus-hívõ, nemzeti elkötelezettségû magyar fiatal értelmiségünk, vannak könyvkiadóink, s általuk és bennük valóban életre kel a magyar tetszhalott. Amit a Turul-dinasztia a világba kiáltott, az a mi idõnkben visszhangzik. Csodálatos jelek mutatkoznak szemünk elõtt, csak mivel hozzánk túl közel zajlanak az események, hajlamosak vagyunk leértékelni jelentõségüket.
Ma lépünk abba az idõperiódusba, amit a Jelenések Könyve prófétál, ti. itt állunk eme újabb ezer esztendõnek a határmesgyéjén. A föltámadás küszöbén állunk. A magyarság a Jézus utáni második ezredfodulón vízválasztó idõhöz érkezik, s tanúja lesz, hogy miként támadnak új életre szeme láttára az egykor élt szentek lelkei. Tanúja lesz az idézett írás szerint, hogy föltámad az Árpád-ház. Hogy ez egy bújdosó, eddig lappangó családi ág felbukkanásával és egy e házbeli királynak a fellépésével történik-e, most még nem lehet tudni.
Az Árpád-ház szelleme akkor kel ugyanis új életre, amikor a Magyar Szent Korona végre elnyeri méltóságát a nemzet életének középpontjában, a sokszori rontást avatott és gondos kezek korrigálják rajta, s realizálódik Magyarországon a Regnum Marianum állameszménye.

Ennek elsõ lépése, Szûz Mária a Szent Koronával való megkoronázása már megtörtént 2000. augusztusában, Nagyboldogasszony napján, az ország szívében, Budán. A közeljövõben meg kell szûnnie a szovjet mintára szerkesztett, ma is alkalmazott rákosista alkotmánynak, melynek helyébe minden idõk legcsodálatosabb 'törvénykönyvének', a Szent Korona-eszmének kell belépnie. Hogy ezt követõen, milyen módon alakul ki az uralmi megoldás az országban, az már részletkérdés. Erõnek erejével királyt keresgélni pedig ostobaság, hiszen István óta van Királynõje Magyarországnak, aki csak azért nem mondható Árpád-házinak, mert az árpádoknál korábban élt. Esetleg az Árpád-házat nevezhetnénk leszármazási alapon Jézus-, vagy Mária-házinak. A Szent Korona Eszme és -Tan tehát a magyarság megmaradásának záloga és letéteménye.

2013. szeptember 19., csütörtök

Műsorajánló: Miért nem történ elszámoltatás? - MNO - Címlap - Lánchíd Rádió

MNO - Címlap - Lánchíd Rádió:

Hallgasd MOST negyed óra múlva!

Noha a műsorajánlóban elrejtették, de most igen tartalmas és tanulságos beszélgetést hallgathatunk a KULISSZA c. műsorban, a felderített és ellaposodott ügyekről, kinél és hol akadtak el az igazságszolgáltatásra váró gazdasági visszaélések ügyei. A linkre kattintva interneten IS meghallgatható.


'via Blog this'

2013. szeptember 18., szerda

Elfeledett magyar festő: Pentelei Molnár János, Mûvészet, 1912

Pentelei Molnár János, Mûvészet, 1912:

'via Blog this'

   Tizenegyedik évfolyam, 1912    |   Kilencedik szám    |    p. 348-352.

PENTELEI MOLNÁR JÁNOS



Ezerkilencszázhatban, a Mûcsarnok elsõ termében, feltûnõ helyen, ahová rendszerint a tárlat legjelentõsebb dolgait helyezik, egy kép volt kiállítva, címe: "Piéta". Nagyon sokszor hallott cím, a téma is olyan, amivel lépten-nyomon találkozni múzeumokban. Mégis a kép nem juttatta a nézõ eszébe a múzeumok festõit, az ismert, híres, sokszor reprodukált és utánzóit Pietákat. A kép festõje Pentelei Molnár János. Oly név, amit elõször hallottak ekkor a tárlat látogatói. Elõbb is kiállított, 1904-ben egy vadász csendéletet, de ezt csak kevesen vehették észre, csendben megvonult sok más száz kép közt. A "Piéta" azonban feltûnést keltett, valójában még egészen ismeretlen új nevet dobott a felszínre. Magára terelte figyelmét a kritikának, mûértõk-nek és a kormánynak. Kitudódott, hogy a festõje, Pentelei Molnár János egészen fiatal ember, mindössze pár év a festõi múltja, két-három esztendõ, hogy piktornak készült, s máris ott van, hogy az akadémiákban, nyilvános jellegû iskolákban nincs tovább keresnivalója. Ezt másképpen úgy hívják, hogy siker. A Piéta tehát sikert aratott s Pentelei Molnár János ekkor huszonnyolc esztendõs. Egy fél évvel, sõt egy fél nappal még maga se hitte volna, hogy ennyi elismerés jár neki, mint aminõben ekkor része volt. Mert ha alig néhány éve, hogy a pikturához pártolt a büró mellõl, hogy a piktura iskoláscipõit hordta, még tele volt kétségekkel, még egész közel voltak mögötte a küzdelmes évek, amelyek egyrészt a mûvészet felé hajtották, meg akarták tartani a mûvészetnek, másrészt ezer akadályt állítottak, megnehezítették az útját az élet sokféle bajával, gyötrelmével. Nagyon küzdelmes fiatalságon ment keresztül Pentelei Molnár János, hol szaladva kitárt karokkal, a mûvészet csillogó mezeje felé, boldogan és örömmel, hol meg elpártolva tõle, keserû lemondással és szomorúan, amig elért e Pietá-hoz. A siker meglepte, ily fokban talán maga se várta, de bizonyos, hogy nem szédítette meg, nem csalta a munkának könnyebb megfogására, hanem ellenkezõleg: fokozta energiáját, s még komolyabbnak rajzolt eléje feladatokat. Egy sikkerrel, amely tudvalevõ, hogy amint fejlesztõje, épp úgy megölõje is lehet a mûvésznek, egy sikerrel a vállán ment ki a Mûcsarnok termeibõl Pentelei Molnár János de nem úgy, hogy késõbb aztán megfogyva, szegényebben térjen vissza. Tanult, dolgozott, nem úgy, hogy munkaközben arra nézett volna, mivel ér el sikert. A mûvészetnek úgy dolgozott, hogy magának dolgozott s mégis egyre-másra kap díjakat, a nevét ott olvasni, azok közt, akik kitüntetést kapnak. Kiállít s újra jut neki elismerés, a "Harminc ezüst pénz" címû képre még teljesebben, mint a Piéta alkalmával. Fiatal mûvészek közt ily gyors egymásutánja a sikereknek nem megszokott, s kétségtelen, hogy ennek okait kvalitásokban kell keresni. A mûvész komoly törekvésében, fiatalságának nem mindennapi, szolid, biztos, józan úton haladó tudásában. Pentelei Molnár János mûterme öt éven át volt a Benczúr-féle mesteriskola a földszintjén. Ma már kiköltözött onnan, tovább nem lehetett, szabály szerint, maradnia. E kényelmes és ugyancsak olcsó - - sõt egyenesen ingyenes — mûtermet otthagyva, az Aréna-út 17. szám alatt dolgozik most.
A mûteremben különféle idõbõl való dolgokat találtunk. Akt-tanulmányokat a mûvész tanuló korából, portrét, csendéletet, plein-airt és kotnpoziciót.
Az elsõ képe, amit a Mûcsarnokban kiállított, egy vadászcsendélet volt 1904-ben. Ezt követte néhány plein-air - - közülök a kertben ülõ vörösruhás nõvel, amit a Mûvészet e száma is közöl, talán még emlékeznek Pentelei Molnár János ismerõi. Amikor ezt festettem - - mondta nekünk annak idején a mûvész —, valóságos plein-air láz fogott el. Hat hét alatt egy nyáron megfestettem vagy harminckét plein-airt.
A "Piéta" után két nagy figurális kompozíció jött, a "Harminc ezüst pénz" és az "Ego eimi". Utóbbi idõben a mûvész úgyis csak csendéleteket fest, legújabb sikereit is - Bécsben, Berlinben - ezekkel érte. Ez azonban, ahogy kivettük szavaiból, nem hûtlenség a figurális kompozíciók iránt.
A mûvész figurális képeire gondolva, s az "Ego eimi" elõtt állva, amely a mûtermében van, föltettünk egy kérdést. Azt, hogy mi hajtja a mûvészt e biblikus történelmi piktura felé, belsõ szükség-e, s általában mivel magyarázza ehhez való kedvét, ambícióját, amikor tudása, tehetsége a csendéletekben nem kisebb sikert jelentett, sõt sokak szerint meggyõzõbb, szimpatikusabb. A mûvész ily formán felelt:
- Nem lep meg a kérdése és teljesen értem a felfogását. Viszont kérem, vegye õszintének, egyedül való meggyõzõdésemnek, amit most magamról mondok, amiért különös szeretettel foglalkozom ily témákkal. Az emberek nagy része kifelé a világnak él. Vannak azonban, akik befelé élnek, s ne vegye szerénytelenségnek, ha ezek közé sorolom magamat is. Engem ezek a bibliai témák megfognak, magukhoz kötnek, s legbelsõbb érzéseimben foglalkoztatnak. Ilyenkor, higyje el, a gyermekkoromat élem. Az oka ennek valószínûleg az - ha már éppen magyarázni kell —, hogy az apám nagyon vallásos ember volt. Minket is így, vallásos szellemben nevelt. Kis, csöndes miliõben nevelkedtem, ahol vasárnaponként minden a templom körül fordul. Gyermekkorom emlékének is nagyrésze ide köt a templomhoz. Amikor még az volt a legszebb örömöm, hogy vasárnapi miséken ministrálhattam. Ma nem mondhatom, hogy vallásos ember vagyok a szó dogmatikus értelmében, viszont azt sem mondhatom, hogy nem vagyok az. Csak az bizonyos, hogy ha gyermekkoromra gondolok, ilyenkor ez jut eszembe, a misék, a halk egyházi kórusok és higyje el, sok meghatottságot érzek. Amikor kezembe veszem a bibliát, vagy ily kompozíciót festek, akkor lássa, ez az emlék jön elém, akkor gyermekkoromat élem, át újra, s majdnem azt mondhatnám, hogy ilyenkor ministrálok. Nagy öröm ez, belsõ szükség és nem - - mint esetleg némelyek gondolnák - - külsõség, affektálás. Mert például a "Harminc ezüst pénz" se készült megrendelésre, s ez a kompozíció, amit itt lát, ennek sincs gazdája. Nem is törõdöm vele, hogy vajjon lesz-e? Festem, mert szeretem, festem, mert enyém. Ha nem így volna, sok kínlódással készülne. Nem azért festem, hogy vele sikert erõszakoljak. Pedig bizonyos, hogy sokan ma tisztán ily okból festenek efféle pikturát. Abból, hogy valakinek sikere volt megpróbálják utána csinálni. Én függetlenül minden mástól, elsõ sorban magamnak csinálom ezt, s ha némelyek talán nem is hiszik el, azzal nem törõdöm. Elég alkalmam volt szembeszállni az élet küzdelmeivel, éppen eléggé ismerem az emberek kicsinyességét. Ezért valósággal menekülök a bibliához. Ez teljesen elvág a külvilágtól, visszaad gyerekkoromnak, amikor minden szép, tiszta és zavartalan volt, s gyönyörû poémáinak nem hidegen számításból próbálok festõje lenni. Talán szentimentális voltam, de hát ön kérdezett.
Pentelei Molnár János most harminchét éves. Született 1878-ban, Dunapentelén. Apja szegény ember volt, szûkös viszonyok közt élt, nyolc gyereket kellett nevelnie. Gyerekkorában Pentelei sokat rajzolt, sokkal nagyobb kedvvel töltött idõt a rajz mellett, mint az iskolában. E miatt nem egy elemi osztályt kétszer járt, ismételt. Ez egyébként rendes momentum, megszokott biográfiai kezdés azoknál, akikbõl piktorok lesznek. Az eredendõ hajlam is lehetõleg tehát már gyerekkorában nyilvánult, az útja, a további fejlõdése azonban nem oly egyenes, mint azoknál, akik kedvezõbb életkörülmények közt indulnak mûvészi pályára. Jó ideig Pentelei Molnár János nem is gondolhatott komolyan arra, hogy mûvész legyen. Az élet sokfelé sodorta, míg beléphetett mûvészi iskolába, már nem volt pelyhedzõ ifjú, amikor elõször került professzor oldala mellé.
Bizonyos idõn át stagnált benne a rajzoló kedv, megállt, ahelyett, hogy elõre fejlõdött volna. A mûvész szavaiból egyébként itt a következõket jegyeztük fel:
- Pesten reáliskolába jártam, de hogy felsõbb iskolába menjek, erre, sajnos, apámnak nem igen volt módja. Sokan voltunk, arra kellett törekednünk, hogy minél hamarább kerüljünk kenyérkeresõ foglalkozásba. Apám hajóskapitány volt, azt akarta tehát, hogy én is erre a pályára menjek, hogy tengerész legyek. Öt reáliskola után kerültem tehát a tengerészeti akadémiára (1895.). Sokáig azonban nem maradtam itt, részint mert kedvem se volt ehhez a pályához s egy másik hátrány, hogy idegen nyelveket se tudtam. Újra felkerültem tehát Budapestre, vissza megint a reálba. Érettségi után elvégeztem az építõ felsõ ipariskolát, s rövidesen bekerültem a mezõhegyesi kataszteri hivatalba. Az önkén-tesi év után gondoltam csak elõször arra, hogy mûvészszé leszek. Eddig is festegettem szabad idõmben, most azonban erõsen megfogott a vágyakozás, nyugtalanított, izgatott. Persze, komolyan még mindig nem foghattam hozzá, nem lehetett beszélni róla. Az elsõ tény volt, hogy a hivatalt otthagytam s feljöttem a fõvárosba (1902). Hogy itt hogyan éltem, mily körülmények között, errõl nem beszélek, mert életemnek ez a legküzdelme-sebb fejezete. Egyedül állni egy nagy városban, segítség és jó tanácsok nélkül s emellett mûvészi álmokkal telve: ennél nincsen kegyetlenebb valami. Az úgynevezett bohémélet minden nyomorúságán átmentem, oly körülmények közt éltem, hogy például irigyeltem azt, boldogságnak ítéltem azt, ha valakinek húsz forint havi jövedelme, fizetése van. Nem is bírtam ezt, kimerültem s újra visszamentem a kataszteri hivatalba, ott legalább ha szerény is, de biztos a megélhetés s mellette — így vigasztaltam magam — még festhetek is. Csakhamar azonban forduló történt az életemben, oly hirtelen és oly gyökeres, amit magam sohase hittem volna. Megismertem azt, aki a feleségem lett, s aki egyenesen azt kívánta, hogy lépjek ki a büróból, fogjak komolyan a pikturához s menjünk ki mindketten külföldre, tanulni. Nõs voltam tehát és kezdõ diák. Elõször Münchenbe mentünk, Hollósyhoz. Csupa szenzáció volt, amit ekkor keresztül éltem. Hollósynál szénnel láttam aktot rajzolni; ez új volt, imponált, a szén is, az akt is. Feleségem persze megkérdezte mindjárt az elsõ napokban, hogy vélekedik rólam, a tehetségemrõl, mit gondol, vajjon lesz-e belõlem valami. Hollósy persze nem mondott semmi különöst. Mit is mondhatott volna, amikor még csak az abc-nél tartottam. Egyébként négy esztendõt jósolt, ami alatt nála tanulva, mehetek valamire. Öt hónap múlva azonban már mosolyogva jelezte, hogy elég volt, nála már több újat nem tanulhatok. Ismét egy kis idõre hazajöttem, aztán pedig Parisba (1903 õszén). Parisban a Julian akadémiára iratkoztam, Jean Paul Laurens volt a professzorom. Azt, amit itt tanítottak, teljesen ellentétesnek találtam avval, amire Hollósy tanított. Tulajdonkép itt nem is tanultam semmi újat, jobbat. A lehetõ legaprólékosabban tanítottak itt bennünket rajzolni, csupa detail-ban felfogni mindent. Kihegyezett ceruzával kellett rajzolni állandóan. Tehát épp ellenkezõje Hollósy módszerének. Hollósy széles, összefoglaló látásra tanított, ezt igyekszem követni ma is, amit tudok neki köszönhetem.
- Parisból hazakerülve, eleinte Dunapentelén laktunk, itt dolgoztam, majd Orosházán s 1906-ban, ekkor jöttem fel Budapestre. Ugyanekkor lettem tagja a Benczúr mesteriskolának is. 1908-ban Hollandiába mentem, utazási ösztöndíjjal. Itt fõleg Rembrandtot tanulmányoztam, csináltam is egy Rembrandt kópiát (Zsidó jegyesek). A régi mesterek közül az õ nagyságát érzem legerõsebben. Ami a festõi gondolkodást illeti, talán mondtam már, hogy a kompozíciót tartom legelõbbvaló feladatomnak. Ellenben kevésbé se tartok akadémikus szabályokkal, nem követek iskolát, szabályoknak igenis egyedül az egyéni meglátást, elrendezést tartom. Épp ezért egy-egy témánál sohase köt az, sohase keresem, hogy ezt mikép fogták fel és oldották meg a régi mesterek. Késõbb, amikor elkészültem, akkor igen, akkor nagyon is érdekel az, de elõtte soha. Épp ezért nagyon meglepett, hogy amikor a "Harminc ezüst pénzt "-t kiállítottam, azt mondták rá, hogy Repines. Megvallom, szégyellem bár, de megvallom, hogy Repin nevét ekkor hallottam elõször. Egyébként a kompozíciót is mindjárt színnel kezdem, elõzetes tanulmányokat nem készítek, legfeljebb egy kis gyors vázlatot. A "Harminc ezüst pénz" is így készült, mindjárt színnel s ezért van, hogy ön például oly kevés grafikus dolgot talál nálam.
Az egész mûteremben csakugyan alig találtunk grafikus dolgokat, pedig ugyancsak kerestük õket, reprodukció céljából, a "Mûvészet" számára. Alább idõrendben adjuk a mûvész eddigi kitüntetéseinek és az állam által megvásárolt képeinek jegyzékét: 1905/906. évre megkapta a Nemes Nándorné-féle ösztöndíjat, 1906. õszi kiállításon "Õsszel" c. képét megvette a király. 1907-ben megkapta a Pável-féle ösztöndíjat. 1907 tavaszán 1600 koronás állami ösztöndíj. 1907. õszi tárlaton "Kaszálón" címû képét megvette a király, 1907/908. téli tárlaton "Bárányfertály" címû képét megveszi az állam. 1908. tavaszi tárlaton "Finis" c. képre megkapja a Wahrmann-díjat, 1800 koronás utazási ösztöndíj. 1908-ban kapja meg a 4200 koronás Andrássy-díjat. 1908/909. téli tárlaton az Erzsébetvárosi Kaszinó díját csendéletre, 1909. tavaszi tárlaton "Kereszlevétel" címû képét megveszi az állam, 1909/910. évi téli tárlaton megkapja a Rudics-díjat s "Harminc ezüst pénz" címû képét a Képzõmûvészeti Társulat veszi meg a Szépmûvészeti Múzeumnak. 1910/11. téli tárlaton megkapja a kis állami aranyérmet az "Ego eimi" címû képe alapján, 1912 tavaszán kiállítást rendez a bécsi " Künstlerhaus "-ban, ahol az osztrák állami kis aranyérmet nyeri. Jelenleg a berlini Schulte szalonjában van nagyobb csendélet-kollekciója.


CHRONIQUEUR



LEVÉTEL A KERESZTRÕL ÁLLAMTULAJDON. SZT. IMRE-KOLLÉGIUM PENTELEI MOLNÁR JÁNOS FESTMÉNYE
LEVÉTEL A KERESZTRÕL
ÁLLAMTULAJDON. SZT. IMRE-KOLLÉGIUM
PENTELEI MOLNÁR JÁNOS FESTMÉNYE


PIETA PENTELEI MOLNÁR JÁNOS FESTMÉNYE
PIETA
PENTELEI MOLNÁR JÁNOS FESTMÉNYE


KERTBEN. 1908 PENTELEI MOLNÁR JÁNOS FESTMÉNYE
KERTBEN. 1908
PENTELEI MOLNÁR JÁNOS FESTMÉNYE


CSENDÉLET PENTELEI MOLNÁR JÁNOS FESTMÉNYE
CSENDÉLET
PENTELEI MOLNÁR JÁNOS FESTMÉNYE


CSENDÉLET PENTELEI MOLNÁR JÁNOS FESTMÉNYE
CSENDÉLET
PENTELEI MOLNÁR JÁNOS FESTMÉNYE


CSENDÉLET PENTELEI MOLNÁR JÁNOS FESTMÉNYE
CSENDÉLET
PENTELEI MOLNÁR JÁNOS FESTMÉNYE

   Közreadja a Magyar Képzõmûvészeti Egyetem Könyvtára, 2002-2003