Blogarchívum

2011. május 14., szombat

Lentner Csaba : Csata a szabadságharcban

 Bővebben                    a mai Magyar Hírlapban



A polgári kormány mögött dolgozó közgazdasági műhelyek máig adósok azzal, hogy közérthetően elmagyarázzák az Új Széchenyi-terv növekedéspárti és a közelmúltban napvilágot látott Széll Kálmán-terv bürokráciacsökkentő programját.

A Széchenyi-terv alapfilozófiája a gazdasági növekedés elősegítése. Új munkahelyekre van szükség, mert két és fél millió adózó állampolgár nem képes tartósan fenntartani sem a közszolgáltatásokat, sem a nyugdíjrendszert, sem pedig a jóléti ellátásokat tízmillió ember számára. Tehát több százezer új, adózó munkahelyre van szükség. Ebben a növekedéspárti gazdaságpolitikában az államnak nem az a dolga, hogy magas adókkal, járulékokkal elvegye a vállalkozók és a munkavállalók jövedelmét, majd azt saját kénye-kedve szerint az általa preferált társadalmi csoportoknak és saját klientúrájának adja. A növekedéspárti gazdaságpolitika célja, hogy mindenki tehetősebb legyen, szemben a szocialista újraelosztással, hogy senki ne legyen szegényebb. A mi programunkhoz pedig dinamikus, fenntartható gazdasági növekedés kell, aminek hozadékából mindenki részesedik, igaz, nem egyformán, mint ahogyan a növekedésért viselt kockázat is eltérő a vállalkozó, a munkás és az állami alkalmazott esetében. A Széchenyi-terv sarokpontjain, az egészségipar, az otthonteremtés, vállalkozásfejlesztés alrendszerein jöhetnek létre új, adózó munkahelyek.

Az európai gazdasági térségben lejátszódó pénzügyi folyamatok további cselekvésre szorították a kormányt. A görög és az ír pénzügyi válság után Portugália, de várhatóan a kimerült, eladósodott gazdasággal, és 20,7 százalékos munkanélküliségi rátával rendelkező Spanyolország is az eurózóna csődbe menő tagjává válik. Itt, ezen a ponton azonban már az Európai Unió és benne az eurózóna fennmaradása a tét. Egy kisebb érdekérvényesítő képességgel, ráadásul nem is eurót használó ország pénzügyi megsegítésére már nincs külső segítség. Erre a nem várt helyzetre kellett betartalékolni a 250 milliárdot, ami nyilván az egyetemeket, közigazgatást, egészségügyet egyaránt érinti. Egyidejűleg nyilvánvalóvá vált az is, hogy mára az extenzív fejlesztés lehetőségei kimerültek. Az államháztartás konszolidációja és az adósságteher fokozatos leküzdése nem teszi lehetővé az állami forrásokból folyó látványos felsőoktatási, közoktatási és egészségügyi kapacitásbővítések folytatását.

Amennyit elvon most a kormány, annál jóval többet ad. A Széll Kálmán-terv egy éven belül 500, majd további 1500 milliárd forinttal csökkenti a vállalkozások adminisztrációs terheit, a könyvvizsgálati kötelezettség, a társasági adózás és más adatszolgáltatási kötelezettségek mérséklésével. Tehát a beruházások, vállalkozások segítésén túl, amik a gazdasági növekedést szolgálják, a kormánynak – egyidejűleg – a pénzügyi stabilitás megőrzését is szem előtt kell tartani.

De vannak aggasztó jelek. Évente százezer új munkahely nyilván a győri, a kecskeméti és a szentgotthárdi autóipari beruházások révén nem valósul meg. Nincs az Audi, a Mercedes és az Opel számára munkahelyenként 6,5 millió forint, tíz év alatt 6500 milliárd forint állami hozzájárulásunk. A területi zárványokban, Észak- és Dél-Alföldön, az Ormánságban élő munkanélküliek, volt mezőgazdasági szövetkezeti tagok munkához juttatására nem az autóipar a megoldás. Bizony tétlenkedik a mezőgazdasági tárca. Elmúlt egy év. Semmi érdemleges. Bár nő a fű, híznak a disznók, mára 80 százalékkal kevesebb, ami megmaradt a húsz évvel ezelőtti állományhoz képest. Közben külföldről hozzuk be az alapvető élelmiszereket. Romokban a termelői bolthálózat. Állnak a konzervgyárak. Megszűnt a cukoripar. Máig nem kezdődött el a kiszámítható jövedelmet garantáló élelmiszer-vertikumok újjászervezése. Az agrárállamtitkár pedig – a Jobbikkal egy szakmai platformon – a helyi pénz mellett agitál. A helyi pénz, amely válságban lévő országot a bajból még soha nem húzott ki. Sőt stabil helyipénz-kibocsátó bank nélkül, és technikai biztonsági követelmények hiányában akár államcsődöt is okozhat, alááshatja a kormány eddigi stabilizációs politikáját.

Pedig kezd felzárkózni a magyar gazdaság a térség országaihoz. A Commerzbank londoni elemzői szerint egy évig nincs szükségünk devizahitel felvételre, főleg a Nemzetközi Valutaalap kölcsönére. Megszűnt a sebezhetőségünk. A szabadságharc eddig sikeres volt.

De ahogy egyre közeledik a nyár, már tisztán látszik, hogy még komolyabb fordulatra van szükség, főleg a Csipkerózsika-álmukat alvó minisztériumoknál. Mert záporoznak a nyilak a miniszterelnök felé. Matolcsy György és a másik gazdasági tárca kapkod a pajzsával, védik a kormányfőt, a magyar gazdaságot. De vannak, akik együgyű bágyadtsággal nézik ezt. Nem lesz ez így jó…
Lentner Csaba
Hozzászólások Hozzászólások (7)

13 megjegyzés :

  1. Evvel nagyon egyetértek, a mezőgazdaság talpraállítása hozná a munkahelyek növekedésének tetemes részét és állítaná helyre a helyi élelmiszertermelést és -ellátást...., ...viszont üres zsebbel ezt sem lehet sikeressé tenni egyik napról a másikra....

    VálaszTörlés
  2. Kovács László alkudta alul az úniós kvótát annak idején. "Hála" legyen néki. :-((

    VálaszTörlés
  3. "Amennyit elvon most a kormány, annál jóval többet ad."

    Valójában éppen fordítva van: Amennyivel többet elvon most a kormány, annál kevesebbet ad.

    VálaszTörlés
  4. Évente százezer, tíz év alatt egymillió új munkahely?

    Nevetséges. Pláne akkor, ha a kormány a korkedvezményes és korengedményes nyugdíjasok százezreit akarja "visszaaktiválni", plusz korhatár előtti rokkantnyugdíjasok felülvizsgálata, meg vasárnapi nyitvatartás megszüntetése. Józan ésszel ezek többsége a munkanélküliek táborát fogja növelni.

    Még a közmunkahelyek növelése is hazugság, hiszen kevesebb pénz áll erre rendelkezésre, mint korábban. Igaz, a munkaidő a korábbi 8 óra helyett már csak a fele, azaz 4 órás, amely az előző mondat miatt korántsem jelent kétszer akkora közmunkaahelyet, hanem legfeljebb ugyanannyit, ugyanakkor csak fele akkora járandóságot.

    VálaszTörlés
  5. Az egymillió munkahely nemes gondolat, de az előttem sem világos, hogy HOGYAN?!

    VálaszTörlés
  6. Azért túlzás a nemzeti átverést nemes gondolatnak nevezni.

    VálaszTörlés
  7. A munkehelyteremtés, és a megélhetés biztosítása nemes gondolat. A kérdés, hogy mikor, és hogy valósul meg?! Momentán jókora szakadékot látok a szociális ellátások csökkentése és az önálló jövedelemszerzés lehetősége között. Ebbe a szakadékba belezuhanhatnak pár százezren. :-((

    VálaszTörlés
  8. Azt a nagy szakadékot a hazugság tengere tölti ki.

    VálaszTörlés
  9. lerövidítve a dolgokat:

    1. Mikor kiszabadul a gazdasági élet a sok értelmetlen megszorítás alól, megnövekedik a vállalkozási kedv és fokozatosan nő....
    2. Mikor levágják az adókat, több pénz marad a vállalkozó zsebében, amit nagy valószínűséggel a vállalkozása fejlesztésére fordít.
    3. Mikor a vállalkozó fejleszt, munkahelyeket kreál.
    4. Az új munkahelyek megnövelik az állam adóbevételét, serkentik a fogyasztást és evvel megint megnő az állam adóbevétele
    5. Specifikusan magyar szempontból, ha beindul az ipar, a kereskedelem és a szolgáltatás, abból lehet majd beindítani a mezőgazdaságot és ott jönnek be majd a nagy számok a munkahelyteremtésben....

    Az 5. pont az én véleményem, az előtte levő négy többszörösen és sok helyen kipróbált és mindeddig sikeres gazdaságfilozófiai elvekre épül.

    Egyébként ingyen van, csak annyi kell hozzá, hagyják békén az embereket, végezzék a dolgukat és ne nyomorítsák őket mindenféle mondvacsinált adókkal és szabályozásokkal....

    VálaszTörlés
  10. Ez az elmélet a klasszikus liberalizmus idején még úgy-ahogy működött, de a mai neoliberalista globalista világban már a gazdag országok esetében sem működik, nemhogy az olyan kicsi és teljesen kiszolgáltatott országban, mint amilyen mi vagyunk. Más utat kellene választani, de a mai kormány ehhez nem eléggé "forradalmi". Így az emberek számára továbbra is marad a megszorítás megszorítás hátán, ameddig türik. Majd ha lesz - ismét - vagy 6 nagy cukorgyára az országnak vagy a sertésállomány a valamikorinak csak a felére emelkedik, akkor lehet mondani, hogy valami elindult. Jelenleg azonban nemhogy plusz álláslehetőség nincs, hanem emelkedett a munkanélküliség, amely a tervezett kormányintézkedésekkel (rokkantnyugdíjasok felülvizsgálata, korkedvezményes nyugdíj megszüntetése, a már nyugdíjasok visszaaktíválása, állami-önkormányzati szféra karcsúsítása, oktatás "racionálása", vasárnapi nyitvatartás megszüntetése stb.) több százezerrel is növekedhet.

    VálaszTörlés
  11. A kétkedők számára:

    Leállhat az USA hiteltörlesztése, nyugdíjat már nem fizetnek

    (2011. május 17. 7 óra 42 perc)

    Az Egyesült Államok államadóssága hétfőre ismét elérte a kongresszus által korábban megállapított plafont - ezúttal a 14 294 milliárd dolláros szintet -, amelynek emelése nélkül a kormány hiteltörlesztési kötelezettségeinek megszegésére kényszerülhet.

    Timothy Geithner pénzügyminiszter hétfőn bejelentette, hogy augusztus 2-ig visszatartja a szövetségi nyugdíjalapokba történő befektetéseket, hogy addig is megmaradjon az állam hitelképessége, és sürgette a kongresszust, hogy az Egyesült Államok erkölcsi hitele érdekében - és "elkerülendő az állampolgárokat érintő katasztrofális következményeket" - ismét emelje meg az "adósságplafont." A republikánus honatyák azonban, számos demokratával kiegészülve ehhez a kormányzati kiadások jelentős csökkentését szabják feltételül.

    A helyzet elemzők szerint Geithner dörgedelmes szóhasználata ellenére sem olyan súlyos, mint amilyennek tűnhet. Az "adósságplafon" szintjét a kongresszus szabja meg, amelyet átlépve a szövetségi kormányzat elvileg törvényesen már nem vehet fel hitelt. Az első ilyen limitet, az állam finanszírozásának gördülékenyebbé tétele érdekében 1917-ben szabták meg, 11,5 milliárd dollárban. Korábban minden egyes állami hitelfelvételhez törvényhozási hozzájárulásra volt szükség. 1962 márciusa óta az "adósságplafont" 74 alkalommal emelték meg Amerikában, ebből tíz alkalommal 2001 után. A következő évtizedben hasonló lépésre legalább ennyiszer lesz szükség.

    A honatyák rendszerint - és hallgatólagosan - akkor hajlandóak a plafont megemelni, amikor egyúttal kiadásnövelésről vagy adócsökkentésről is dönthetnek, de ugyanakkor adnak arra a látszatra, hogy ügyelnek a fiskális takarékosságra - írta a CNN Money.

    Megfigyelők elképzelhetőnek tartják, hogy a honatyák augusztus 2-ig legalább egy olyan áthidaló megoldásba belemennek, amely lehetővé teszi, hogy a költségvetés a törlesztési kötelezettségek áthágása nélkül is ki tudja húzni a szeptember 30-án befejeződő pénzügyi év végéig.

    ( Forrás: MTI )

    VálaszTörlés
  12. Teljesen egyetértek. Magam is így gondoltam, 8, sőt 18 évvel ezelőtt is.

    VálaszTörlés
  13. Amikor egy országnak sem arany- sem munkafedezete, sem előállított terméke nincs, ott a puszta bankárkodás sem tud működni. Pénznyelő és teljesen inproduktiv tevékenység pl. a merketingeseké: elegáns irodában üldögélve biztosítás megkötésére, élményfürdőre, luxusnyaralásra csábítani a munka- és megélhetés nélkül maradottakat. Végül már nincs mit és nincs kinek eladni.
    Amikor meg nem forog a pénz, akkor a bankárok forognak - éjjel álmatlanul az ágyikójukban. Az értékek előállítása és a pénz forgatása csak együtt lehetséges. Az uzsora-ideáknak leáldozott.

    VálaszTörlés