Blogarchívum

2010. december 30., csütörtök

Hírek a pénzről...

Százmilliárdokat bukhattunk az elmúlt nyolc év ügyletein


Több száz milliárdra rúghat az a kár, ami a magyar államot érte az elmúlt nyolc évben a különféle privatizációk és visszaélések kapcsán az elszámoltatási kormánybiztos szerint.

Budai Gyula szerint az elmúlt időszakban végzett munka bizonyítja, hogy a Fidesz komolyan gondolja a feladatot és végigcsinálja az elszámoltatást. Azt azonban leszögezte, hogy a vizsgálatok nem célirányosan személyek ellen irányulnak, hanem konkrét ügyek mentén haladnak. Az elmúlt napokban is körülbelül 30 bejelentést kapott magánszemélyektől és állami szervektől egyaránt. Budai Gyula szerint akkor érik el céljukat, ha a jogtalanul kifizetett állami támogatások és a magyar államot érő károk visszakerülnek a költségvetésbe. Erre pedig – úgy látja – lehetőség is van, azok a magánszemélyek ugyanis, akiknek a neve eddig felmerült, rendelkeznek akkora vagyonnal, ami ehhez szükséges.

Az elszámoltatási kormánybiztos az eddig nyilvánosságra került vizsgálatokon túl – mint a sukorói telekcsere vagy éppen Álomsziget-beruházás – több újat is bejelentett. Így például a Bakonyerdő Zrt. területén kialakított 6000 hektáros vadászterülettel való visszaéléseket, ahol Tátrai Miklós neve merült fel. Ugyancsak zajlik a vizsgálat a taszári repülőtér hasznosítása és ingóságokkal kapcsolatos sikkasztási ügyében, illetve a Honvédelmi Minisztériumban is ellenőrzik Fapál László megbízási szerződéseit. Budai Gyula külön kitért a 4-es metró beruházása kapcsán a BKV-Alstom szerződésének vizsgálatára, amellyel kapcsolatban az iratokat január elején kapja meg Tarlós István főpolgármestertől.

A kormánybiztos úgy látja, hogy a mostani vizsgálatok körülbelül 100 milliárdos kárt okoztak az államnak, ez pedig még csak „a jéghegy csúcsa”. Szerinte összességében az elmúlt nyolc évben több száz milliárd forintos kár érte az államot.

(FH)


Vitézy: Minden kérdést tisztázunk a 4-es metróval kapcsolatban


Először a 4-es metró első szakaszát kell befejezni, az ott felmerülő kérdéseket tisztázni, és csak ezután lehet a továbbépítés mikéntjéről beszélni – mondta Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója csütörtökön. Hozzátette: azért nem terveznek a második szakaszra forrást a főváros 2011-es költségvetésében, mert reálisan senki nem gondolhatja, hogy a munkálatok a következő évben valóban elindulnak. A vezérigazgató cáfolta, hogy emiatt veszélybe került volna az uniós támogatás.

Vitézy Dávid elmondta: azért nem terveznek forrást a 4-es metró második szakaszára a jövő évi költségvetésben, mert senki nem gondolhatja reálisan, hogy jövőre itt valóban elindulnak a munkálatok. A főváros amúgy is szűkös forrásait nem célszerű lekötni egy olyan beruházásra, amelynek a feltételei nem adottak – tette hozzá. A vezérigazgató szerint először az első szakaszt kell befejezni, az ott felmerülő kérdéseket tisztázni, valamint a metrókocsi-problémára, a kivitelezők követelésére, a beruházás finanszírozására megoldást találni.

Mint a vezérigazgató fogalmazott, ha már látszik a kiút ezek után, akkor lehet a folytatásról beszélni, de addig is felül kell vizsgálni a szakmai koncepciót. Kifejtette: ennek kapcsán több szakmai vélemény is ismert, van, aki a Virágpiac felé tartó vonalat tartja szükségesebbnek, mások szerint a Bosnyák térnél távolabb kell vinni a végállomást, megint mások pedig inkább gyorsvillamost szeretnének az újpalotai lakótelephez. Az alternatívákat elemzik és azután szakmai döntést hoznak – mondta a BKK vezetője.

A vezérigazgató kitért arra: amikor a korábbi városvezetés a 4-es metró ütemterveit készítette, úgy tervezték, hogy 2010-re elkészül az első szakasz. Akkor úgy gondolták, hogy 2011-ben már a második szakasz munkálatai kezdődhetnek, ezért a költségvetés tervezésénél is ezt tüntették fel - tette hozzá. Mint mondta, jelen helyzetben irreális lenne 2011-re ilyen forrással számolni, a beruházás nincs olyan állapotban.

Vitézy Dávid arról is beszélt: jelenleg a metrókocsik ügye a legnagyobb bizonytalanság a beruházásban, az előző városvezetés nehéz helyzetet hagyott örökül. Hozzátette: amíg nem látszik ennek a bonyolult történetnek a vége, addig nem érdemes céldátumokat kitűzni, de az mindenesetre irreális, hogy 2013-ban utasokat szállítson a 4-es metró, ahogy Demszky Gábor korábbi főpolgármester állította.

A BKK vezetője határozottan cáfolta, hogy az uniós támogatás veszélybe került volna. Bihary Gábor, az MSZP fővárosi képviselője azt mondta, hogy az első szakaszra úgy adott az Unió támogatást, ha a második is megépül. Vitézy Dávid ezt rémhírterjesztésnek nevezte. Szerinte nem igaz, hogy az első szakasz támogatásának feltétele lenne a 2011-es továbbépítés. Mint mondta, ha valami veszélyeztette az uniós támogatást, akkor azok a szabálytalan közbeszerzések és az az átláthatatlan szerződésrendszer, amit az előző városvezetés és a korábbi BKV-vezetés létrehozott az egész projekt kapcsán.

(FH)

2 megjegyzés :

  1. "Erre pedig – úgy látja – lehetőség is van," De szép is lenne, ha ez megtörténne.

    VálaszTörlés
  2. Hogy a kifizetett, elkótyavetyélt milliárdok visszajutnak-e a költségvetésbe...? - hát abban nem vagyok biztos, hogy mindenhonnan vissza tudják szerezni. De hogy azokat, akik mindezt elkövették rács mögé dugják, azt erősen kívánom.

    VálaszTörlés