Blogarchívum

2008. június 25., szerda

Madjarok

Madjarok


Kazakisztán Kosztanaj- megyéjében (Zsangeldi járás) a Szarikopa tó vidékén él egy Madjar (ejtsd: magyar) nevű törzs, amely a nagy kazak törzsi szerveződésen belül a Középső Horda tagja (Orta Zsüz) és azon belül az Argün törzzsel alkot törzsszövetséget. A törzs tagjai magukat madjarként határozzák meg (a kazakságon belül). Emlékhelyeik feliratain, temetői sírköveiken mindenhol jelzik a madjar törzshöz való tartozást.


A torgaji magyarok nem ott őshonosak, ahol ma élnek: saját legendáik szerint Madjar batir vezetésével délkeletről, a mai Karatau-hegység területéről, Dél-Kazahsztánból vándoroltak oda nagyjából három–négyszáz éve.


A történeti kutatások szerint 1847-ben a madjar a harmadik legnagyobb törzs volt a Szarikopa-tó környékén 375 jurtával. Az orosz hódítók elleni hadjáratokban létszámuk megfogyatkozott, és 1866-ban már csak 260 jurta állt.

Tovább: http://www.kurultaj.hu/node/7



Blog elejére   Oldal tetejére

7 megjegyzés :

  1. ezt megpróbálom az agyamban menteni. Mint infó, elég fontos lehet még. Köszi:)

    VálaszTörlés
  2. No, kedves Tamás, kezdheted fényesítgetni az emlékezetedet. ;-))
    Közeledik augusztus 8.
    A terv szerint (ha lesz rá engedély) a Kurultajra érkező lovas seregek történelmi öltözetben Budapestet is érintve vonulnak díszmenetben a táborhelyükre: a Kunszentmiklós melletti Bösztörpusztára.
    Látványnak sem lesz semmi. :-)

    VálaszTörlés
  3. Lehet, hogy hivatalosan is delegálva leszünk oda. Van ugyanis Dunavarsánynak egy hagyományőrző íjjászegyesülete, aminek már én is tagja vagyok.

    Egyébként 74-78-ig Mongóliában éltem, és ott igaz gyerekként, de maradandó ismereteket szereztem a valamikori nomád életmúdunkról. Akkoriban arrafelé kétmillió volt az összlakosság, és ebből másfél élte a hagyományos nomád életmódot. Én tehát még emlékszem rá, hogy a jurtába lépve nem szabad a küszöbre lépni, mert az egy hatalmas sértés a háziaknak, és emléklszem a hosur (húsos lángos), és a bóc (húsos gombóc) ízére és illatára. Ezzek a most érkező vendégek is hasonló hagyományokat ápolnak. Jaj bocs! Nem dicsekedni akartam,csak olyan ritkán beszélhetek ezekről az élményekről, mert senkit nem érdekel.

    VálaszTörlés
  4. És persze köszönöm az infót ismét! :-)))

    Tudtad, hogy a Mongolokkal vannak közös szavaink? Így kapásból csak a bátor jut eszembe, de sokat felfedeztünk ám.

    VálaszTörlés
  5. - Jelentkeztetek a KURULTAJ-ra? Ez nagyszerű! :-)
    - Tényleg vannak közös szavak, bár kapásból én sem tudok csak egyet: pl. a karám is hasonló hangzású.

    VálaszTörlés
  6. szabados.., bocs, de engem erdekel, es szerintem egyre tobbet megint, ugyhogy nyugodtan meseljen! Jon Turania, mer jonnie kell!

    VálaszTörlés