Ólevendula Blogja



Időkép doboz



2016. január 15., péntek

Holnap minden megváltozik Budán | Híradó

Holnap minden megváltozik Budán | Híradó




Szombattól kevesebb átszállással, vagy átszállás nélkül lehet utazni Budán, ugyanis január 16-án indulnak el a budai fonódó villamoshálózat megépülésével bevezetett villamosjáratok. A korábbi 17-es villamosvonalat egyesítették a 19-es, a 41-es és a 61-es vonalakkal, így észak-déli irányban egész Budát átszelő vonalak jöttek létre. Óbudáról átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat épült ki a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé. Emellett számos egyéb változást is eredményez a fonódó projekt.
Több évtized után szombattól újra egységes hálózatot alkotnak a budai villamos vonalak, amivel új, átszállásmentes kapcsolatok jönnek létre Észak-, Közép- és Dél-Buda között. A megújult vonalakon vadonatúj, akadálymentes CAF-villamosok is közlekednek majd.


CAF-villamos közlekedik a Margit híd budai hídfőjénél a budai fonódó villamoshálózat tesztüzeme során. MTI Fotó: Marjai János


Holnaptól a 17-es villamos meghosszabbított útvonalon, a Margit híd budai hídfőjétől - a Széll Kálmán téren, az Alkotás utcán és a Fehérvári úton keresztül - a Savoya Parkig jár.

Megszűnik a 18-as villamos, szerepét a Hűvösvölgytől a Széll Kálmán tér-Krisztina körút-Fehérvári út útvonalon a Budafok, Városház térig közlekedő 56-os, illetve az56A villamos veszi át. Az 56-os csak hétköznap csúcsidőben jár majd, azon kívül a Móricz Zsigmond körtérig közlekedő 56A villamos szállítja az utasokat.

19-es és a 41-es villamos várhatóan március közepétől a jelenlegi dél-budai végállomásától meghosszabbított útvonalon, a Batthyány téren át a Bem rakpart-Frankel Leó út-Bécsi út vonalon a Bécsi út/Vörösvári út végállomásig közlekedik. A Clark Ádám téri munkák elkészültéig mindkét járat két szakaszon, megosztva közlekedik, mind a Bécsi út/Vörösvári úttól, mind a dél-budai végállomástól a Clark Ádám térig, ahol a Lánchíd alatti gyalogosalagúton átsétálva másik villamosszerelvényre átszállva lehet továbbutazni.

61-es villamos a Fehérvári út elejéig közlekedik, végállomása a 47-es villamos Móricz Zsigmond körtéri megállójába kerül át.
A budai fonódó villamos az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Programjának segítségével európai uniós és hazai forrásból, másfél év alatt épült meg, összesen 15,9 milliárd forintból.

Változások a buszmenetrendben is 

Véglegessé válik a 9-es busz jelenlegi, Kőbánya irányú útvonala a Nyugati pályaudvarnál: a busz a Podmaniczky utca érintése nélkül, a Szent István körútról közvetlenül a Bajcsy-Zsilinszky útra kanyarodva közlekedik.

A fonódó villamoshálózat elindulásával párhuzamosan változik a 33-as és a 133-asautóbusz menetrendje is. A 133-as busz késő este és hétvégén is közlekedik, és megáll a Budafoki út/Karinthy Frigyes út csomópontban is. A 33-as busz késő este és hétvégén sűrűbben jár.

Megszűnik a 86-os busz, szerepét Budán a 9-es busz, a Bogdáni út és a Batthyány tér között közlekedő új 109-es busz, a Batthyány tértől meghosszabbított útvonalon, szintén az óbudai Bogdáni útig közlekedő 111-es busz és a 17-es, 19-es, 41-es villamos veszi át. Igyekszenek méltóképpen búcsúztatni a 86-ost, ezért péntek délutántól késő estig nosztalgiajáratokon utazhatnak az utasok.


Nosztalgia Ikarus 180-as busz halad a Lajos utcán, Budapesten 2016. január 15-én. MTI Fotó: Máthé Zoltán


Meghosszabbodik a 111-es busz útvonala, a Batthyány tértől a Kolosy téren át az óbudai Bogdáni útig közlekedik. Óbuda felől a fonódó villamosokra a Kolosy téren lehet majd átszállni.

Lerövidül a 160-as, a 260-as és a 260A busz útvonala: a buszjáratok külső végállomásuktól az óbudai rendelőintézetig közlekednek majd.

Az előzetes tervekkel ellentétben azonban nem lesz változás a 7-es, a 29-es, a34-es, a 65-ös, a 65A, a 106-os, a 134-es és a 253-as buszközlekedésében.

Segítenek a táblák és az internet 


A budai fonódó projekt keretében komplexen felújították a meglévő Frankel Leó utcai és Bécsi úti villamosvonalat is a Margit hídtól egészen a Tímár utcáig. A rekonstrukció eredményeként ezen a szakaszon korszerűsödött a vonal áramellátása, a villamospálya teljesen átépült, a Bécsi út és a Frankel Leó utca is új út- és járdaburkolatot kapott, továbbá felújították az ott húzódó közműveket. A villamosvonal felújítása érintette a környező tereket és zöldfelületeket is.

A Budapesti Közlekedési Központ azt tanácsolja, hogy mindenki figyelje a kihelyezett tájékoztató táblákat, és próbáljon az interneten is tájékozódni. Az autósoknak sem ajánlott rutinból közlekedniük. A BKK szerint néhány napba is beletelhet, míg mindenki megszokja a budai fonódó hálózat miatti változásokat.