Járatsűrítések és fejlesztések az új BKV-paraméterkönyvben
Alapos utasszámlálásokat követően eldöntött járatsűrítéseket és jelentős fejlesztéseket tartalmaz a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által előkészített új fővárosi tömegközlekedési menetrend, amely májustól lép életbe.
A Népszabadság mai cikke(http://nol.hu/belfold/20110305-ritkabban_jar_a_2-es_villamos) ezzel szemben hemzseg a valótlan állításoktól.
A paraméterkönyv legfőbb változása a 6-os villamos éjjeli közlekedése: a BKK javaslatára májustól minden nap és minden éjjel, 24 órán át közlekedik a nagykörúti villamos. A járatok biztonságát folyamatosan szolgálatot teljesítő őrök biztosítják majd, az eddigi kényelmetlen és túlzsúfolt 906-os éjszakai járat pedig megszűnik. Régebben is közlekedett éjszakai villamosjárat a körúton: 1989-es megszüntetését követően indult be a most búcsúzó buszjárat.
Jelentős járatsűrítések is lesznek Budapest buszhálózatának kritikusan zsúfolt vonalain: ezt az intézkedést alapos utasszámlálások és elővizsgálatok előzték meg, ellentétben a Népszabadság mai állításával. A 7-es autóbuszcsaládon (7-es, 7E, 173-as, 173E) új, sűrűbb menetrend lép életbe, Budapest legforgalmasabb, az Újpalotai lakóteleptől a Kelenföldi pályaudvarig közlekedő 173E vonalán 10%-kal nő a napi járatok száma.
Sűrűbben közlekedik a 99-es autóbusz is (15 helyett 10 percenként hétvégén), illetve az Alacskai úti lakótelepet kiszolgáló 254E autóbuszon is eggyel több autóbusz közlekedik majd munkanapokon, lecsökkentve ezzel a követési időt. Ezek a járatok Budapest legzsúfoltabb járatai, a pontos intézkedéseket és menetrend-módosításokat részletes utasszámlálás előzte meg. A zsúfoltságkezelési intézkedéseket a BKK és a főváros szakügyosztálya a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesülettel (VEKE) is egyeztette, a civil szervezet javaslatára került be az intézkedéscsomagba a 99-es autóbusz sűrítése. A 7E autóbuszon alacsonypadlós járművek is forgalomba állnak az esélyegyenlőség biztosítása érdekében.
Fontos fejlesztés a ferihegyi repülőtér kiszolgálásának javítása: gyakran kaptunk panaszt arra, hogy az utolsó repülőgépekről (különösen járatkésések esetén) nem érhető el a budapesti tömegközlekedés, ezért a Ferihegyről induló 200E autóbusz üzemidejét éjjel 1:16-ig meghosszabbítjuk. A helyi lakosság és a Moholy-Nagy Egyetem kérésére a Zugligeti úton közlekedő 222-es autóbuszjárat üzemidejét is bővítjük. A fejlesztések ellentételezésére a legkevésbé kihasznált járatokon valóban lesz menetrend-módosítás: a napközben szinte teljesen üresen közlekedő 225-ös buszjárat helyett a 25-ös buszjárat közlekedik sűrítve, emellett a délutáni csúcsidőszakban – a 2009-ben történt jelentős sűrítés enyhe korrekciójaként – módosul a 2-es villamos menetrendje.
Szemenszedett hazugság azonban a Népszabadság állítása a 20%-os járatszám-csökkenésről: az utasszámlálás alapján napi 434 indulás helyett 418-szor indul majd a villamos, ami a délutáni csúcsidőben 3 helyett 3-4 perces követést jelent majd, más időszakokban nem változik a menetrend, az utasok tehát ebből szinte semmit nem vesznek majd észre. Szintén utasszámlálás előzte meg a 79-es troli üzemidejének módosítását is.
A főváros vezetéséhez és a BKK-hoz érkezett javaslatok alapján megváltozik a járatok közlekedésének rendje a 28-as és 37-es villamoson, mellyel mind az Új köztemető, mind az Izraelita temető megközelíthetősége javul. Szintén alapos előkészítés után döntöttünk a 105-ös buszjárat útvonalának módosításáról: a járat nem köt magára hurkot a Deák térnél, hanem a József Attila utcából egyenesen halad majd tovább az Andrássy útra, ezzel a többségében átutazó utasok indulásonként 3-4 perces menetidőt takarítanak meg.
A paraméterkönyv tartalmazza a HÉV-vonalak beszámozását is:
- a szentendrei vonal H5,
- a ráckevei H6,
- a csepeli H7,
- a gödöllői H8,
- a csömöri H9 számozást kap.
A Népszabadság – és ennek nyomán számos más híradás - tehát ma valótlanul és alaptalanul állította, hogy jelentős járatritkítások lennének a paraméterkönyvben, ahogy az sem igaz, hogy ne lett volna alapos előkészítés és utasszámlálás a döntés előtt. Való igaz, hogy bizottságok és a közgyűlés nem tárgyalta az anyagot, de ez így van rendjén: a közgyűlés soha nem foglalkozott ilyesmivel, a hatáskört korábban egy bizottsághoz utalta, ez a bizottság azonban 2010 őszétől épp a takarékosság jegyében megszűnt, és a Fővárosi Közgyűlés maga döntött úgy, hogy ezt a hatáskört átruházza. A hatáskört György István főpolgármester-helyettes jogszerűen gyakorolta tehát, amikor a paraméterkönyvet jóváhagyta, azt a szabályoknak megfelelő módon nem tárgyalták bizottságok és azon – a cikk állításával ellentétben – Tarlós István aláírása sem szerepel, hisz nem is az ő feladata az aláírás. (A főpolgármester egyébként egyetért a paraméterkönyvben foglaltakkal.)
Valótlan és légből kapott állítás az is, hogy a városháza szakügyosztálya „nem támogatta” a változásokat, a valóság ezzel szemben az, hogy a BKK, a BKV és az ügyosztály közösen készítették a javaslatot és vezetőik aláírásukkal jegyzik azt (mind Pálfy Gábor városházi főosztályvezető, mind Kocsis István BKV-vezérigazgató, mind Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató). A mai híradások tehát torzított, valótlan és teljesen légből kapott információkkal próbálják félrevezetni a budapestieket és egy jelentős fejlesztéseket tartalmazó menetrend-változást próbálnak botrányként beállítani.
A valóság az, hogy a paraméterkönyv az utazási igényeknek megfelelően jelentős fejlesztéseket és előrelépéseket tartalmaz, akár a buszjáratok sűrítésére, akár a járatok útvonal-módosítására, akár a 6-os villamos éjszakai közlekedésére gondolunk. Joggal reméljük, hogy ezek a változások sikeresek lesznek a budapestiek körében, és hozzájárulhatnak az utasszám növekedéséhez. A zsúfolt járatok felmérése folytatódik, tehát a következő hónapokban a legzsúfoltabb vonalakon járatsűrítések, menetrendi korrekciók és az utazási igények követése ismét várható.
Főpolgármesteri Hivatal
Budapesti Közlekedési Központ
És tessen mondani, hogy ha a BKV kezelésében lévő járművek száma nem növekszik, akkor az egyik helyen csökkentett követési idő a másik helyen nem jár növekedéssel?
VálaszTörlésAz éjszakai közlekedés fenntartása nagyon költséges. Igy van ez a busz esetében is, igaz a költség itt a többinél alacsonyabb. A villamos már drágább, ezért is szüntették meg előbb a 4-6-os kivételével a teljes hálózaton, majd ott is. A HÉV esetében is ezért szüntették meg. A legdrágább metró esetében meg el sem kezdődött. Ezért oldották meg eddig busszal.
VálaszTörlés