Blogarchívum

2009. július 15., szerda

Szavazhatunk a legszebb magyar szóra

„Hagyj egy szót magad után!” elnevezéssel országos szavazás indult szerdán a Magyar Nyelv Éve alkalmából. Balázs Géza nyelvész elmondta, hogy azzal a céllal szervezik az internetes voksolást, hogy kiderüljön, a XXI. század embere melyik magyar szót szeretné megőrizni az utókornak. A szoszavazo.hu és a magyarnyelveve.hu internetes oldalon november végéig lehet véleményt nyilvánítani.

Balázs Géza elmondta, hogy Kosztolányi Dezső indította az első hasonló szavazást francia mintára, 1933-ban a Pesti Hírlapban. Akkor a következő szavakat találták a legszebbnek az emberek: láng, gyöngy, anya, ősz, szűz, kard, csók, vér, szív és sír. Azóta szinte minden évtizedben volt olyan kezdeményezés, hogy összegyűjtsék a legjellemzőbb, legérdekesebb vagy legszebb szavakat. Legutóbb 1991-ben indított az egyik újság egy ilyen akciót. Az édesanya, a szerelem, a boldogság, a szeretet, a gyermek, a csillag és a haza szavak kerültek fel akkor a listára - közölte Balázs Géza nyelvész.

Megfigyelhető, hogy korábban elsősorban egy szótagú szavak és főként főnevek kerültek be a legszebb szavak közé, míg az utóbbi évtizedekben már hosszabb szavakra is voksoltak az emberek - mondta Balázs Géza.

Az országos szavazás része a Balassi Intézet által szervezett Magyar Nyelv Éve programsorozatnak. A szoszavazo.hu és a magyarnyelveve.hu internetes oldalakon lehet voksolni egészen november végéig.

(FH)

Kapcsolódó:

Petőfi Irodalmi Múzeum

A "Nyelvet öltünk" mozgó kiállítás Önt is meglátogatja!
http://www.pim.hu/object.c1163fef-bf7f-47aa-bf66-d67d1394cd8f.ivy



9 megjegyzés :

  1. Köszönöm szépen ! Szavaztam én is .
    Érdekesnek találom, hogy a "cipőfűző" is a legszebb szavak között szerepel !

    VálaszTörlés
  2. én is hagytam egy szót, szerintem nagyon jó kezdeményezés.

    VálaszTörlés
  3. Szavaztam én is:)
    Köszi a linket..

    VálaszTörlés
  4. Alsós magyarórán volt egy tollbamondás, ami arról szólt, hogy idegeneket kérdeztek meg a legszebb magyar szóról.
    És egy francia (azt hiszem) mondta, hogy a legszebb szó a cipőfűző.
    És ha elvonatkoztatunk a tartalmától tényleg egy szép dallamos szó.

    Megyek én is megnézem!

    Kösz!

    VálaszTörlés
  5. Igen, a cipőfűző és a lenolaj volt a külföldiek szerint a legszebb magyar szó.
    Nehéz feladat, mert mi értjük is, nemcsak a hangzás alapján osztályozzuk a szavakat.

    Nekem a legszebb szó a MAGYAR:-))))

    VálaszTörlés
  6. Igen, tényleg így volt, aki nem érti a nyelvet, annak a számára a cipőfűző hangzása volt olyan szép és sejtelmes, mint valami szerelmi vallomás.
    :-)
    Ha én ezt előbb tudom! ;-))

    VálaszTörlés
  7. Szívesen mindenkinek!
    November végéig még lehet szavazni. :-)

    VálaszTörlés