Blogarchívum

2009. július 30., csütörtök

Dr. PAPP LAJOS EGY KÓMÁBAN LÉVÕ BETEGÉRÕL MESÉLTE:

"- Egy hölgy olyan állapotba került egy budapesti kórházban, hogy a vezetõ professzor - aki egyébként jó barátom és nagy tapasztalatú ember - azt mondta róla, hogy nem is érdemes megkísérelni a mûtétet. A professzor hazament, és fiatal tanítványa, beosztottja - aki engem egyébként jól ismert és tisztelt - felhívott, és részletesen elmondta az esetet. A hölgy az eszméletlenség határán volt, kínlódott az életéért. De ez a fiatal orvos hitt abban, hogy én tudok és merek segíteni ebben.
Amikor a beteggel találkoztam, ha homályosan is, de eszméleténél volt. Leletei alapján már nem szabadott volna, hogy éljen. Mindennek ellenére az élet levegõje ott vibrált a beteg körül. Én csak egyet kérdeztem tõle: hisz-e abban, hogy életben marad. Mondta, jelezte, hogy hisz. Abban a pillanatban eldöntöttem, hogy megoperálom.. Ez nem egy racionális döntés volt, hanem inkább egy intuíció. A mûtét után nem tért eszméletéhez. Hat napig eszméletlenül feküdt. Lélegeztetõ gép tartotta életben. Ezt az állapotot hívják kómának. Én ennek ellenére mindennap többször is odamentem a beteghez, megfogtam a kezét, megsimogattam a fejét. És mivel nem akartam, hogy a többi kollégám megmosolyogjon, ezért egészen halkan a fülébe súgtam ezeket a mondatokat:
"Ugye megígérte nekem, hogy nem hagy cserben? Önnek élnie kell. Értse meg: van esélye. Nem szabad föladnia." 
A beteg hat nap múlva eszméletére tért, és egy hónap múlva a körülményekhez képest gyógyultan távozott.
Ami a döbbenetes, az most következik. A beteg azt mondta nekem, hogy köszöni a mondataimat. Elmondta percre pontosan, hogy kedden, szerdán, csütörtökön, pénteken mikor voltam nála, és miket suttogtam a fülébe. Utólag leellenõriztem, valóban akkor voltam ott, amikor õ mondta. Elmondta pontosan, hogy szerdán tizenegy óra húsz perckor megállt ez és ez az orvos az ágya végénél, és akkor õt ott halottnak nyilvánították. Azt mondta a
hölgy: 
- Szerettem volna nekik odaszólni, hogy ne temessenek el, mert nem haltam meg. Nagyon rossz érzés volt, hogy nem tudtam velük szemben védekezni. 
Ez a nõ mindent elmondott. Azt mondta: 
- Alig vártam, hogy maga odajöjjön hozzám, és beszéljen az életrõl.
A beteg szemén a hat nap alatt végig egy nedves labdacs volt, nehogy a szemhártyája kiszáradjon. Életfunkciói nem voltak. Nyilvánvaló, hogy a szemével nem láthatott és a fülével nem hallhatott, hanem valami mással, amirõl mi nem tudunk. Persze az, hogy valamirõl mi pillanatnyilag nem tudunk - vagy nem tud még az orvostudomány -, nem azt jelenti, hogy az nincs is. Az biztos, hogy ezek után nekem már senki nem mondhatja azt, hogy a kóma állapotában lévõ beteghez nem érdemes szólni, mert az úgyis meghalt.
De számos más esetben is a betegek beszámolnak a mûtét alatti élményeikrõl, pedig elvileg semmilyen élményük nem lehetne. A nagyobb szívmûtéteknél megállítjuk a beteg szívét, és gép pótolja a keringést és a szívmûködést. Megállítani a szívet nagyon könnyû, beindítani már nem annyira.
Miután megoperáltuk a szívét, újraindítjuk. Az újraindítás számomra mindig egy katartikus pillanat.. Sokszor a betegek a szív újraindításának élményérõl pontosan beszámolnak. Ez azért döbbenetes, mert arról az idõszakról, amelyrõl õ beszámol - nevezetesen a szívújraindításának élményérõl - abban az állapotban õ a tudomány mai álláspontja szerint nemhogy nem érezhet semmit, de nem is élhet."
 

13 megjegyzés :

  1. Meséltem jó pár hónapja, hogy meghallgattam az előadását. Elmesélte ezt a történetet is. Akkor is, és most is lenyűgözött.

    VálaszTörlés
  2. Márciusban megállt egy kedves ismerősöm szíve, azóta nem beszéltem vele, de Csaby megtalálta a beszámolóját.
    Nem gondolom, hogy hazudik, annál sokkal jobban ismerem, mégis furcsa végighallgatni.
    http://stress.freeweb.hu/

    VálaszTörlés
  3. Érdekes volt a "beszámoló"...

    VálaszTörlés
  4. Csak az a baj, hogy Papp doktor a magyar társadalom ütőerén hiába tartja a kezét, azt már nem tudja feléleszteni...ez a szövege amolyan sajtónak szánt könnyfakasztó szöveg....

    VálaszTörlés
  5. Vajon tényleg nem lehet feléleszteni?

    VálaszTörlés
  6. Vajon mennyire maradandók és mennyire életveszélyesek azok a sérülések, amelyeket a magyarságnak el kellett szenvednie?
    Meggyőződésem, hogy mindezt senki más nem élte volna túl.
    Ahhoz képest "az állapotunk válságos, de stabil" - azaz stabilan válságos. :-((

    VálaszTörlés
  7. "azaz stabilan válságos. :-(("
    Ebbe fogunk beledögleni.

    VálaszTörlés
  8. Nagyon fontos írás, ismételten köszönöm!

    VálaszTörlés
  9. Őszintén hiszek abban, hogy fel lehet éleszteni. Elsősorban, és mindenek felett az hitet kell visszaadni az embereknek. Hinniük kell( hinnünk kell) magunkban. Abban, hogy maradt még annyi ereje ennek a nemzetnek, hogy újra talpra tudjon állni.
    HIT nélkül nem fog menni. (Hit alatt nem a különféle egyházak tanításait értem, természetesen.)

    Ha elegen hiszünk, és bízunk, akkor lehet magyar feltámadás. Addig biztosan nem.

    VálaszTörlés
  10. Professzor Papp Lajos, nagytudású kardiológus és mélyen hivő ember.
    Nem Isten félő, hivő-- sokunkkal együtt. Erdélyi barátunk készitette azt az aprócsaka ajándékot, melyet átadunk majd neki, amikor vendégelőadónk lesz.
    A Bayer- cikkel kapcsolatos jelzőhasználatomért, a most olvasottak után, elnézést kérek.

    VálaszTörlés