Blogarchívum

2013. február 22., péntek

InVictus / Szeptember 2011

 Urmánczi Nándor díjat kapott Kövér László
III. évfolyam 1. szám

 MAROSHÉVÍZI HÍRLAP

Februári előzetes

Február 1.-én „Maroshévíz” Kupa alpesi síverseny a Magyarosi sípályánFebruár 4.-én és 5.-én Kelemen Kupa a maroshévízi és borszéki sípályákonFebruár 15.-én lesz megtartva a 2. Urmánczy Kupa alpesi síverseny, a Magyarosi sípályán.
Február 22.-én a Dr. Urmánczy Nándor Egyesület egy budapesti meghívásnak tesz eleget, mely keretén belülrészt vesznek a Magyar Országházban tartandó eseményeken.

InVictus / Szeptember 2011 - Urmánczy Nándor

Az ember, akit nem győztek le

InVictus / Szeptember 2011 by m6902

2013. február 12., kedd

Hagyni kell a bankokat csődbe menni

www.nemzetihirhalo.hu *************
Hagyni kell a bankokat csődbe menni
2013. február 12. kedd http:komlomedia

Az idei davosi Világgazdasági Fórumon, amely az üzleti világ legfontosabb konferenciája, több mint 100 ország 2500 képviselője vett részt, köztük 1500 vezető üzletember és 50 kormány- vagy államfő.

Az idei konferencián az előadások három téma köré csoportosultak: "Hogyan vezessünk viszontagságos időkben?"; "Hogyan állítsuk helyre a gazdasági dinamizmust?" és "Hogyan erősítsük meg a társadalom ellenálló képességét?".

Izlandi forradalomA konferencián részt vett Olafur Ragnar Grimsson izlandi elnök is, akitől egy riportban kérdezték meg, mi az izlandi siker titka? Sokaknak meglepő dolgokat mondott.


A riport szövege itt olvasható:

Eddig az egyetlen dolog, ami némi reménységre adott okot itt a davosi konferencián, az Olafur Ragnar Grimsson izlandi elnöktől származik, aki itt áll mellettem.
- Elnök úr! Miért is lettek Önök a remény utolsó fénysugara? Mitől van az, hogy Izland túlélő, míg Európa megbukott? Mi az, amit Önök másként csinálnak?

- Azt hiszem, nagyon sokakat meglepett, hogy négy évvel a mi pénzügyi rendszerünk volt az, amely kudarcot vallott, most pedig újra talpra állunk, gazdaságunk erősödik, és nagyon alacsony a munkanélküliség.Olafur Ragnar
Azt hiszem, ennek az a fő oka, hogy elég bölcsek voltunk, és rájöttünk, ez egy alapvető társadalmi és politikai válság is volt, de mégsem követtük a nyugati világ utolsó 30 évében uralkodó hagyományos vaskalaposságot.
Bevezettük a deviza-ellenőrzést, hagytuk csődbe menni a bankokat, segítséget nyújtottunk a szegényeknek, nem vezettünk be megszorító intézkedéseket az Európában most tapasztalt mértékben. Négy évvel később ennek az lett az eredménye, hogy Izland a pénzügyi válságtól szenvedő többi európai országtól teljesen eltérő módon fejlődést és haladást élvezhet.

- Az a politika, hogy hagyták a bankokat tönkremenni, működött volna Európa többi részében is?

- Azt hiszem, igen. Sokszor kérdeztem meg embereket, hogy miért tekintik a bankokat a modern gazdaság szent egyházának. Miért nem hagyják a magánbankokat ugyanúgy tönkremenni, ahogyan a légitársaságokat és a távközlési cégeket, ha azokat felelőtlen módon irányították?
Ez az elképzelés, hogy a bankokat kisegítik, egyet jelent azzal, hogy a bankok aratják le a siker gyümölcseit, az átlagpolgárok pedig tönkremennek az adók és a megszorítások miatt, ez pedig a felvilágosult demokráciákban az emberek nem fogadják el hosszútávon.


- Ez nem működne ugye az Egyesült Királyságban, ami a pénzügyi szektorra támaszkodik?

- Ez egy érdekes kérdés, mivel az izlandi bankok összeomlása után egy dolgot megtanultunk, mégpedig azt, hogy az izlandi bankok, a brit, az amerikai és más bankokhoz hasonlóan, lényegében csúcstechnológiájú cégekké váltak, amelyek mérnököket, matematikusokat, számítógépes szakembereket alkalmaznak, és amikor ők tönkremennek, akkor a gazdaság innovatív ágazatai, az informatika, a csúcstechnológia szektor virágzásnak indul. Ezek az ágazatok sokkal jobban fejlődtek az elmúlt három izland_verne3évben, mint bármikor azelőtt.
A tanulság tehát az, hogy ha azt akarjuk, hogy a gazdaság versenyképes legyen a 21. század innovatív ágazataiban, akkor az erős pénzügyi ágazat, amely elszívja a tehetségeket ezektől az ágazatoktól, még ha egy sikeres pénzügyi ágazatról is van szó, az valójában rossz hír, ha azt akarjuk, hogy a gazdaság versenyképes legyen a 21. század igazi ágazataiban, ezek pedig az innováció, technológia, informatika.

A riport itt látható:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=al8vwqk43NM

Aki lemaradt volna az eseményekről, annak egy kis emlékeztető 2008-ból:
http://www.youtube.com/watch?v=RVuL-OlmGZ4

2013.02.11. Jobbik: a kormány kövesse Izland példáját!
2013.01.28. Nem kell kárpótlást fizetnie Izlandnak
2013.01.10. Világgazdaság: a 2013. esztendő reményei és félelmei
2013.01.08. Amerikai bankok 8,5 milliárd dollár kártérítést fizetnek
2012.12.27. Az idén a világ bankjai rekord szintű bírságot fizettek
2012.12.14. Az Európai Központi Bank átveszi a bankok feletti ellenőrzést

2013. február 2., szombat

Rovásírás KITEKINTŐ A Szent Korona lappangó titkai

Rovásírás KITEKINTŐ A Szent Korona lappangó titkai

 A Szent Korona lappangó titkai

A Szent Korona kutatása életre szóló, gyönyörűséges feladat - nyilatkozta a Demokratának Németh Zsolt, a fizikai tudományok kandidátusa.


Tudósként mit gondol, milyen módszerrel készülhettek a Koronán lévő zománcképek díszítései, alakjai, parányi feliratai, hiszen még nagyítóval is alig kivehetők?
Jermine professzor, a zománcképek legkiválóbb grúz szakértője szerint rövidlátó szerzetesek közül választották ki a tehetségeseket és őket képezték ki a zománclemez készítés művészetére. Náluk sokkal kisebb a tisztánlátás távolsága, mint az ép látásúaknál és szabad szemmel látják azt, amihez másnak nagyítóra van szüksége.

A Szent Korona sérüléseinek és átalakításának krónikája című néhány hónapja megjelent könyvében is olvassuk, hogy megdöbbentően sok rajta az átalakítás, ezekről mégis szinte alig akadnak feljegyzések, dokumentumok.

Ez mutatja, hogy a változtatások nem jó szándékkal történtek, hiszen akkor nem kellett volna azokat titkolni. Éppen a leglényegesebb átalakításokról, sérülésekről nincsenek dokumentumok, ami a Korona felügyeletével megbízottak nemtörődömséget is mutatja. 1608 előttről bizonyító erejű ábrázolásunk nincs a Koronáról, a meglévő képekből kell kikövetkeztetnünk a változtatásokat.

Mi indokolhatta ezeket a változtatásokat? Tudjuk-e, vagy csak feltételezzük, hogy miért Kón(sztantinosz), Dukász, Geóbitzász zománcképeit helyezték a korábbiak helyére?

A változtatások valószínű oka, a Szent Korona képi üzenetének és ezzel együtt az erőrendszernek az átprogramozása, ezek megtörténte azonban csak viszonylag tág időhatárok közé tehető. Arra is csupán feltételezések vannak, hogy miért éppen ezek a képmások kerültek az eredetiek helyére.

Azt írja, hogy a csüngőkben lévő almandin a hun ötvösség kedvelt ékköve volt, amit megtalálunk az avar és honfoglalás kori magyar ötvösségben is, de azt követően megszűnt. Lehet-e ebből következtetni a Korona készítésének időpontjára?

Ebből inkább arra a kultúrkörre lehet következtetni, ahol a Korona készült.

Mit tudunk a Korona csüngőiről?

A Koronához eredetileg öt lánc és csüngő tartozott, ezek az abronccsal egyanyagú, ahhoz keményen forrasztott fülekkel rögzültek. Abban viszont nem lehetünk biztosak, hogy ez az öt lánc és csüngő eredeti, a fülecskékbe ugyanis bármit be lehetett fűzni. A másik négyről biztosan tudjuk, hogy nem eredeti, mert utólag fúrták át az abroncsot.
A csüngők rendszerét meglehetősen felforgatták, szinte egyik lánc és csüngő sincs az eredeti helyén.

Ismerjük-e az adott korok ötvösmesterségének fogásait, hiszen a piramisok építését is sok esetében napjaink építészeti módszereivel akarják megmagyarázni?

Mivel az ötvös szakma technológiai része viszonylag keveset változott, legfeljebb kisegítő eszközök, mint például nagyító, elektromos kemence teszi könnyebbé a munkát, sokat tudunk arról is, hogy ezer évvel ezelőtt milyen módszerrel dolgoztak a mesterek. Ismerjük Theofilosz szerzetes ötvösségről szóló "tankönyvét" 1120-ból, melyben számos munkafolyamatot leír, egy kunszentmártoni avar kori sírból pedig olyan ötvösszerszámok kerültek elő, amelyek nagyon hasonlatosak a mostaniakhoz.

Müller Lajos pesti aranyműves 1867 áprilisában Ferenc József koronázáshoz hozta használható állapotba a Koronát, de ónozta, amit Ön megállíthatatlan "mérgezésnek" tekint. Valóban végzetes hiba történt?

Igen, és mindezt már Szvetnik Joachim ötvösmester is leírta három évtizeddel ezelőtt. Már az ókorban is tudták, hogy az ón "megmérgezi" az aranyat, azt be sem volt szabad vinni aranyműves műhelyek öntödéjébe. Az ón az aranylemez felületére diffundál, ott ötvözet képződéséhez vezet, ami a forrasztott felületet merevvé és könnyen olvadóvá teszi. Szobahőmérsékleten ez a szétterjedés igen lassú folyamat, akár évezredekig is eltarthat, ha azonban tűz ütne ki
és felmelegítené a Koronát, mindez egy-két perc alatt is lezajlana, ami végzetes következményekkel járna.

Az Ön vizsgálatainak melyek a legfontosabb eredményei?

Szelényi Károly nagyszerű fényképeit használva geometriai és matematikai módszerek segítségével igazoltam, hogy a három uralkodókép nem annak a kéznek a műve, amely az abroncs biztosan eredeti zománcképeit készítette, sőt, hogy a két császárképet más alkotta, mint Geóbitzász ábrázolását. Tényként állapíthattam meg, hogy a Dukász-kép nem lehetett eredeti a Koronán. Ezt már számos alternatív kutató kijelentette, következtetésüket elsősorban arra alapozva, hogy az sokkal gyatrább munka, mint a szentek és arkangyalok képmásai. Az akadémikus Korona-kutatás gondolatrendszerében, mely szerint a Korona és ékítményei különböző helyen és időben készültek, ez azonban nem döntő érv. A Dukász-kép utólagos felhelyezését az bizonyítja, hogy az 1790-es és 1792-es ábrázolások tanúsága szerint akkor még nem voltak benne a szegecsek. Ezek behelyezése előtt a mögötte lévő keretbe nem férő képet csak alulról tartotta egy keményforrasztott rögzítés, az ún "papucs". A Szent Koronát négyszer vizsgáló Papp László ötvösmester szerint ezzel a rendkívül gyenge rögzítéssel több száz évig nem maradhatott volna a helyén, tehát Dukász Mihály képmása szükségszerűen kései jövevény a Koronán. Egy zománckép a keretben van a "helyén". Semmilyen ábrázolás nem mutatja, és írásos feljegyzés sem említi a három jelenleg látható uralkodóképet 1790 előtt. Éppen ellenkezőleg, Révay Péter koronaőr 1613-ból származó tudósítása a Szűzanya képmását említi a hátsó oromzaton, és II. Mátyás koronázási emlékérméjén egy, a keretébe beférő zománcképet látunk, ami nem lehet a Dukász-kép.
Nagyon fontos, hogy a Korona három legsúlyosabb, pánttöréssel járó sérülését sikerült időrendi sorrendbe raknom, és kettőt közülük viszonylag szűk időszakra behatárolnom.

Mit sikerült megállapítania a pánttörésekkel, ékkőcserékkel kapcsolatban?

A Mű legsúlyosabb, három pánt áttörésével is járó és a Bock-féle 1857-es koronaábrázolásokon is látható sérülése a XIX. század közepén történt, míg a legkorábbi 1790 előtt. Ezt onnan tudjuk, hogy a Johann Nepomuk Schauff által II. Lipót 1790. november 15-i koronázását követően készült ábrázoláson a hátsó pántot már ferdén áttörve látjuk. Jó néhány ékkő- és gyöngycsere időpontját is sikerült meghatároznom, volt, amit napra pontosan. Táblázatba foglaltam, hogy milyen eredeti elemek hiányoznak ma a Koronáról, mik a cserélt elemek. Megállapítottam, hogy a sérülések és átalakítások száma sokkal több annál, mint amit a közvélemény feltételez, illetve az akadémikus kutatás hajlandó tudomásul venni.

Mely vizsgálatok váratnak még magukra? 1981-ben példádul Dave Buckton felajánlotta a színképelemzést, ami azóta sem történt meg.

Számomra igazán izgalmas az lenne, hogy a jelenleg kissé hátradöntött Krisztus képet ki lehetne egyenesíteni és ezzel az eredeti állapotába kerülne. Ennek nyomán meg lehetne vizsgálni a mögötte lévő lemeztöredék eredetiségét. Az 1792-es Koller József-féle Korona-vizsgálatkor a Megváltó még egyenesen álló képe mögött ARTHOLO feliratot lehetett kiolvasni. Az 1983-as aranyműves vizsgálat során ezt már csak tükrök segítségével tudták kiolvasni, viszont megállapították, hogy a felirat alatt nincs semmi, a zománckép többi része hiányzik. Kérdés, hogy az ARTHOLO feliratot hordozó töredék az eredeti Bertalan(Barhtolomeus)-kép része-e vagy csak egy, az eredeti kép ellopását álcázó pótlék. Ez például eldönthető lenne a felirat és az eredeti zománcképeken használt betűk típusának összevetése nyomán. Alaposabban meg kéne vizsgálni a Korona tetején lévő ékköveket is! Közülük hatról igazolni tudtam, hogy cserélték, és a többi esetében is jó lenne bizonyosságot szerezni eredetiségükről vagy másodlagosságukról. További tanulmányozást igényel a Krisztus-kép, melyről igazolni tudtam, hogy más kéz műve, mint az abroncs eredeti képei. Viszonylag könnyen elvégezhető lenne az eredeti és a cserélt zománcképek színeinek összehasonlítása egy standard színskála segítségével. David Buckton ezt ajánlotta föl harminc évvel ezelőtt. Ezzel együtt az esetleges további közvetlen vizsgálatoknál fokozott figyelmet kell fordítani arra, hogy az elvégzendő vizsgálat által nyerhető eredmény arányban áll-e a Korona bolygatásával.

Tervez-e további kutatást vagy ezzel a két könyvével mindent elmondott?

Az első könyvem befejezése után még a másodikra sem gondoltam, most viszont úgy érzem, hogy ez a kötet csupán vessző a mondatban, ami új felismerésekkel folytatódik. Ki tudja, milyen felhasználható adatok kerülnek még elő? A Szent Korona kutatása életre szóló, gyönyörűséges feladat.

Szakács Gábor

Fénykép: Somfai Sándor

    Lexikon:

    Németh Zsolt
    Született 1958-ban Budapesten
    Iskolái: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Purdue University
    Tudományos fokozatai: a fizika tudomány kandidátusa (1988)
    Kiadványai: A Képes Krónika miniatúráinak átfogó elemzése (2005),
    A magyar Szent Korona (2007), Az Őrség Árpád-kori templomai (2009, Simon Attilával társszerzőségben), A Szent Korona sérüléseinek és átalakításának krónikája (2010)
    Családi állapota: nős

Magyar Demokrata 2011/34.


Kapcsolódó hanganyag: 

A műsor később a Lánchíd rádió oldaláról archív felvételként is hallgatható, vagy letölthető lesz,tehát aki épp nem lesz otthon,nem ér rá,nincs ideje,később az is meg tudja hallgatni, ha érdekli a téma, utóbbinak lehetőségéről később lehet majd értesülni ezen esemény alatt!
Zsoltról:
http://www.rovasirasforrai.hu/Kitekinto/A-Szent-Korona-lappango-titkai.htm
A Szent Korona könyvről:
A könyvben friss szemmel tekintek a Koronára, ami azonban nem vad hipotézisekkel való előhozakodást jelent.
A Koronára vonatkozó tények benne szerepelnek a könyvben, s ezek alapján logikus következtetéseket vonok le.
A logika éles fegyverével a kézben messzire lehet eljutni az igazság megismerésében.
Tisztelettel kezelek minden olyan megállapítást, ami tényt közöl, hacsak nincs rá nyomós okom, hogy azt kétségbe vonjam, ugyanakkor megvizsgálom a belőlük levont következtetéseket.
Respektálom minden koronakutató társamat, függetlenül attól, hogy milyen nézeteket vall a Koronáról, mindaddig, amíg nem kapom egyértelmű és vitathatatlan hazugságon”.
(A szerző)
*
„A MAGYAR SZENT KORONA” című ezen kiadványt korhatártól függetlenül ajánljuk minden magyar embernek, a Koronával részletesebben és az eddigiekhez képest másféle szemszögből, megközelítésből is ismerkedni kívánó olvasóinknak.
Figyelembe ajánlás még:
Németh Zsolt könyvei a Szent Koronáról
http://bookline.hu/product/home.action?id=66417&type=22&_v=A+magyar+Szent+Korona
vagy
http://www.magyarmenedek.com/products/1623/A_magyar_Szent_Korona_-_Nemeth_Zsolt.htm
    Tulajdonos Szombathelyi Tamás
    Kategória Egyéb
    Típus Publikus
    Kezdés 2013. január 6. 19:00
    Befejezés 2013. január 6. 20:00
    Helyszín Lánchíd rádió online



a Lánchíd Rádió Hangtárában.

vagy
http://mno.hu/?block=mno_video_popup&param=media_id%3D63552

2013. február 1., péntek

37 millió forintnyi prémiumot zsebelt be az MSZP-s frakcióvezető

37 millió forintnyi prémiumot zsebelt be az MSZP-s frakcióvezető

 37 millió forint jutalmat és prémiumot kapott Szenteczky János a Csepeli Vagyonkezelő Zrt. alkalmazottjaként majd vezérigazgatójaként – értesült a Csepel.info. Szenteczky korábban követelte, hogy az önkormányzat ássa elő az elmúlt évek összes jutalmazását és prémiumkifizetését, mert abban bízott, a kerület fideszes vezetését így tudja majd a sarokba szorítani az általa vélt milliós jutalmakkal. Azonban mint kiderült, a jelenlegi csepeli vezetés egy fillér jutalmat sem vett fel – szemben az előzővel, akiknél a járulékokkal együtt több mint 100 millió forintba került csak a polgármester, az alpolgármesterek, valamint a politikai tanácsadók jutalmazása.

Rendőrségi forrásra hivatkozva a Csepel.info július végén közölte azt közölte, hogy Szenteczky Jánost, Csepel önkormányzati képviselőjét, a MSZP kerületi elnökét jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezeléssel gyanúsítják. Szenteczkynek nem ez az első gyanús ügye. Ugyancsak a Csepel.info adta hírül idén januárban, hogy a Csepeli Vagyonkezelő (Csevak) Zrt. élén töltött évei alatt szocialistákhoz közelálló cégekhez kezdett ömleni a pénz. A Juhász Ferenchez kapcsolódó vállalkozások 2010-ig körülbelül 800 millió forint értékben kaptak tőlük megbízásokat.
Erre ment el a csepeli adófizetők pénze

A Csepel.info információi szerint az eddig felderített adatok alapján Tóth Mihály MSZP-s polgármester 2002–2010 között a fizetésén felül csak jutalmak formájában 16,8 millió forintot, Orosz Ferenc alpolgármester 36,7 millió forintot, Horváth Gyula alpolgármester 17,3 millió forintot, Borsány György alpolgármester pedig 7,7 millió forintot kapott a csepeli adófizetők pénzéből.
Polgár György politikai főtanácsadó, MSZP-s „kerületi cenzor” jutalmai is több mint tízmillió forintba kerültek a csepelieknek. Az önkormányzat adatai szerint így a járulékokat is beleszámítva 2002 és 2010 között csak az MSZP-s kerületi felsővezetés jutalmaira több mint 100 millió forintot költöttek el a csepeli adófizetők pénzéből. A 2010 októberétől kormányzó helyi önkormányzati vezetésből ugyanakkor senki nem vett fel egyetlen fillér jutalmat sem – hívta fel a figyelmet Ábel Attila alpolgármester egy szerdai közleményében.

Rengeteg gyanús ügy

A lap úgy tudja, eddig senki nem vizsgálta, hogy a munkaszerződéshez és munkabérhez kapcsolódó prémiumokból mennyi lett korábban kiosztva, mivel a Szenteczky által korábban irányított Csepeli Vagyonkezelő Zrt.-ben – legalábbis a feljelentések száma és a becsült kár alapján – rengeteg bűncselekmény- és korrupciógyanús ügy volt. A cég új vezetésének már az sem kevés energiájába tellett, hogy a működés gazdaságossá tétele, a munkatársak megkétszerezése és a szolgáltatások „párthaveri” cégektől való visszaszervezése mellett még a büntetőjogi elszámoltatást is felügyeljék. Így nem jutott idő és energia a munka világában egyébként jól leszabályozott és munkabérhez köthető prémiumjuttatások felülvizsgálatára – írja a Csepel.info.
A végösszeg: 37 282 547

Ez a munka kezdődött meg, éppen Szenteczky János 2013. január 29-én kelt nyílt levele után, és derült ki, hogy a politikus vezérigazgatóként felvett prémiumainak kifizetései közül nem egy eleve törvénytelen lehetett. A Csepel.info szerint így történt ez 2009 és 2010 októbere között is, amikor a szocialista politikus 11,5 millió forintot vett fel prémium és előprémium címén úgy, hogy azt sem a cég felügyelőbizottsága, sem pedig a munkáltatói jogokat gyakorló önkormányzati képviselő-testület nem engedélyezte, nem hagyta jóvá – holott ezt törvény írja elő.
A Csepel.info úgy tudja, hogy az önkormányzat vagyonkezelő cégénél a péntekre összegyűjtött adatok alapján Szenteczky összesen 37 282 547 forintot kapott különböző jutalmakra és prémiumokra 2002 óta. Ezzel, ha nem is magasan, de ő Csepel legjobban jutalmazott és premizált politikusa az elmúlt 23 év alatt. Utána nem sokkal Orosz Ferenc korábbi alpolgármester következik a maga 36,7 millió forintos jutalmával, míg a képzeletbeli dobogó harmadik helyén Horváth Gyula alpolgármester áll a maga 17,3 millió forintnyi jutalmaival.

2013. január 23., szerda

Kik a csángók? Hogyan őrizhető meg a kulturájuk, magyarságuk? Beszélgetés Posch Dániellel - Netfolk: népművészet, hagyományok

Kik a csángók? Hogyan őrizhető meg a kulturájuk, magyarságuk? Beszélgetés Posch Dániellel - Netfolk: népművészet, hagyományok



- Mikor kezdett el érdeklődni a csángók iránt?
- A határon túli magyar területeken zajló élet mindig is foglalkoztatott. De volt egy meghatározó élmény az életemben, ami további lendületet adott az érdeklődésemnek.


 - Mi volt az az esemény?
- A 2004. december 5-ei népszavazás másnapján hallottam Hegyeli Attilát, aki a  csángók ügyét leginkább szívükön viselők egyike, no, őt  hallottam beszélni a Kossuth Rádióban. A riport olyan nagy hatással volt rám, hogy elkezdtem utánajárni mindannak, amit hallottam. Decemberben kezdtem el az ügybe belemélyedni, s a nászutunk júniusban már oda vezetett, vadkempingezve jártuk feleségemmel Moldvát és Erdélyt. Egészen bizonyos, hogy ez első nászutas vendégek mi voltunk arrafelé, remélem, hogy nem az utolsók.- Ez a fajta érdeklődés  a családjában hagyomány?
- Többször turistáskodtunk Erdélyben, de az a megszállottság, ami engem jellemez, azért a családtagjaimban nem volt meg.
- Változott-e Moldva az első útja óta?
- A vadkempingezős nászút óta tíznél többször jártam Csángóföldön, és látom a változást. Sok tényező hat egyszerre, de a tapasztalatom az, hogy számít, amit az egyes ember tesz.
- A változások mit jelentenek? Többet tudunk ma a csángókról mint tíz éve?
- Talán többet, de még mindig bántóan keveset.  Sajnos, ahogy a filmemen is látható.
Sokan nem is tudják, hogy Erdély határain túl élnek a  csángómagyaroknak, ahogy mi nevezzük őket.  Ők úgy mondják "nyámok", azaz rokonok vagyunk. Tudnunk kell, hogy élnek Moldvában magyarok, és mi felelősek vagyunk értük. Én ezért tevékenykedem.
- Honnan ered, mit jelent a csángó elnevezés?
- Számos érdekes feltételezés van.  Egyesek szerint a honfoglalásban részt vevő besenyő törzsek   csángur népétől ered a szó. Ezt az elméletet támasztja alá a Csíki Székely Krónika közlése arról, hogy 1049-ben a bessus-ok (besenyők) bizonyos Csángur Pál vezetésével ütöttek be Székelyföldre.
- Milyen egyéb elképzelések vannak?
- Közismert nézet, hogy a szó az elcsángálni igéből származik a szó, és a moldvai magyar népcsoport anyaországtól való elszakadására utal. A Mezőségen a fiatal kóborló legényt "cángó"-nak hívják, Nyíregyháza környékén a csángó szót "csavargó" jelentésben használják.
 - Akad más magyarázat is?
- Bőven. A csángók határőrző szerepéhez kötődő elmélet szerint a szó a "csángat", vagyis kiabál szóból ered: mikor jött az ellenség, akkor kiabáltak,"csángáltak". Ez csak néhány a sok elméletből. 
- Mi az, amit tudnunk kell a moldvai csángókról?
- A középkor óta bizonyítottan léteznek magyar települések a Kárpátoktól keletre. A középkor idején a lélekszámuk folyamatosan nőtt. Ma a moldvai csángók a román települések közt elszórtan találhatóak, még egymástól is elszigeteltek. Összeköti őket a katolikus vallás, a nyelv és a hagyományos kultúra. Érdekes, hogy ők önmagukat elsősorben katolikusként határozzák meg, nem pedig csángónak. Ez elegendő önmaguk meghatározására, hiszen ez megkülönböztette őket az ortodox románságtól, s természetes is volt számukra, hiszen azt a középkorias identitástudatot tükrözi, amely alapján a magamról, közösségemről elmondandó leglényegesebb dolog a vallás volt.
- Hol találhatóak a csángó falvak?
-  Olyan vidéken, amely szinte sosem tartozott Magyarországhoz. A csángó magyarok a Szeret, a Tatros és a Tázló folyók völgyeiben élnek, tehát Erdély határaitól keletre. Ez Budapestről számítva úgy 1000 kilométer. A moldvai Klézsén élő író, költő, néprajzos Duma-István András szerint Csángóföld maga Etelköz, de legalábbis az Etelközből érkező honfoglaló csoportok közül települtek le ott csoportok. Ezt az elméletet néhány honfoglaláskori ősmagyar lelet is alátámasztja.
-Ezek a leletek a honfoglaláskori csángó letelepedés mellett szóló érvek?
-Igen, illetve van még egy érv a honfoglalás kori moldvai magyar letelepedés mellett: ha csak kisebb csoportokban, apránként kerültek volna magyarok a Kárpátok karéján túlra, akkor rátelepültek volna a már meglévő településekre. Ez viszont gyors beolvadáshoz   vezetett volna.
-Mit kell tudunk a csángómagyarok történelméről?
- Árpád-házi királyaink a XIII. századtól, határvédelmi céllal létesítettek magyar telepeket a határsávon. A XVI. században a Szeret folyó partján a magyar települések összefüggő láncot alkottak. A Szeret folyó vonalánál volt az ország határa. A moldvai falvak feladata a határvédelem volt.
- Meddig maradt fenn e települések összefüggő láncolata?
- A XVIII. század végére fellazult a magyar települési lánc.
- Mi történt?
-A  magyarok elvándoroltak, s a helyükbe román lakosság áramlott be.
- Milyen nyelvet beszélnek a moldvai csángók?
- A csángókat nem érintette a Kazinczy nevével fémjelzett mozgalom. Messze voltak ahhoz, hogy a nyelvújítás elérje őket.  Már a reformkorban sem számoltak velük az anyaországban, elfelejtették értesíteni őket a modern, reformkorban szerveződő „kultúrnemzet” megalakulásáról is. Részben az elszigeteltségük eredménye, hogy hagyományaikban, hiedelmeikben, szokásaikban és nyelvükben máig őrzik az  ősi néprajzi kincset. A több száz éves nyelvi időutazás élményét nem lehet szavakba foglalni. Az archaikus magyar nyelv mindenkit lenyűgöz. Jellemző minden csángó nyelvjárásra, hogy szeret kicsinyítőt használni, nemcsak főnevekhez (cinkácska), hanem még határozókhoz is (messzecske). Mondok még néhány ékességet: a kicsi az morzsa, vagy kicsicske. A nyulat  fülesnek nevezik. A vékony kislányt cinkának hívják, de a cenke kutyakölyköt jelent. A csipor a fazék, a sebeske a sóska. A csángó nem mondja, hogy igen, helyette, ha egyetért valamivel, buzgón kiáltja: há-há! Ha a csángó mágáhült, akkor megéhezett. Ha a tátókád rikojtott vót, akkor az apád kiabált. Ha az ember "ott ül fenn a hegyen már 10 esztendeje", akkor évtizede a falu legmagasabb pontján lakik. A csángó láb nem elzsibbad, hanem megaluszik, és persze oldalakon keresztül lehetne sorolni a csángó kifejezéseket, szavakat még. Nagyon különlegesek és sokat elárulnak a csángó emberek nyitottságáról a köszönési szokások. Az üdvözlés vagy egy kívánság, amelyre szintén kívánság a válasz, vagy pedig nagyon bájos és közvetlen módon valamilyen érdeklődő kérdésfeltevés, amelyre egyéb ként nyilvánvaló a felelet. A legáltalánosabb köszönés az "Isten áldja meg!", amelyre "Megáld Isten!" a válasz. A moldvai csángók ma is a nyelvújítás előtti ékes magyar nyelvet beszélik.

-Miért kell magyarul tanítani a csángó gyerekeket, ha ők a  legősibb, archaikus magyar nyelvet beszélő népcsoportba tartoznak?
-Nehéz erre röviden válaszolni. Tudni kell, hogy a múlt századig nagyon zárt és önfenntartó közösségek voltak ezek a falvak, s addig teljes ékességében őrizték nyelvüket és hagyományaikat. A nyelv maga falvanként is eltéréseket mutat.
- Miért?
- Mert a moldvai csángó falvak nyelvszigetek.
- Ez mit jelent?
- A nyelvsziget olyan egymással határos egynyelvű települések gyűjtőneve, melyeket idegen nyelvű környezet vesz körül.  Közben 300 éve jellemző az is, hogy az új fogalmakra román kölcsönszavat vesznek át. A környezethez való asszimiláció kezdete és üteme közösségenként igen változó.  Vannak olyan római katolikus települések, ahol már az öregek sem emlékeznek, hogy ott valaha beszéltek magyarul.
- Honnan tudjuk akkor, hogy ez így volt?
 - Ha elolvassuk az utazók feljegyzéseit, akkor megtudhatjuk, hogy az 1700-as években az adott faluban még magyar volt a közösség nyelve.
- Minden faluban ilyen a nyelvi állapot?
- Van azért néhány település, ahol csak 20 éve kezdtek románul beszélni az újszülöttekhez. E falvakban kifejezetten jó a nyelvállapot, mert bár a gyerekek első nyelve a román, de a családé még a magyar, és mindenki megtanulja azt.
- Amikor egy anyaországbeli, mondjuk pesti pedagógus magyar nyelvet és irodalmat  tanít Moldovában, akkor a sokkal színtelenebb magyar nyelvet tanítja ott?
- A tanárok hihetetlen hamar átveszik a helyi dialektust - hamar meg szoktak ők tanulni csángóul! Külön öröm hallani ! Különben  Hegyeli Attiláék kidolgoztak egy módszertant arra, hogyan tanítsák részben az "irodalmi" nyelvet és a helyi dialaktust is, merthogy Moldvában  most már visszatanításról beszélünk. Ezért vannak külön tankönyvek is Csángóföldön, hiszen rengeteg szót tökéletes másképp mondanak, pedig mi is magyarul mondjuk és ők is, csak mi sok szót már"elfelejtettünk".
- Menyire tudatosan őrzik a csángók a sajátos kultúrájukat?
- Nincs szó tudatos hagyományőrzésről. A családokban sok a gyerek, az életkörülmények igen nehezek. A kultúra ápolásában, népszokások őrzésében, átörökítésében szervezettség, tudatosság nem jellemző Ebben  nekünk kell lépnünk, megtennünk, amit kell. És  bizony hamar, mert a 24 óra vége felé járunk.  A csángók nem képesek a tudatos segítségünk nélkül, egymagukban megőrizni azt az értéket, amit nyelvük és kultúrájuk jelent.
- Mi  a fő oka a csángómagyar kultúra és nyelv  veszélyeztetettségének?
- A baj egyik oka az, hogy  nincs jelen olyan értelmiségi réteg, amely tudatosan őrizné a csángók nyelvét és kultúráját. Meghatározó a kisebbségi létforma, a globalizáció hatásai, a nemzeti identitás  hiánya,  s a politika  évszázados asszimiláló törekvései. Ezek a veszélyek felerősítik egymás hatását. Az ellenpólus pedig folyamatosan hiányzott. A magyar értelmiség az elmúlt 300 évben, mit szépítsük, egyszerűen magára hagyta a csángó magyarokat.
- Létezik- e egyáltalán  csángó identitás ?
-A katolikusság  a legfontosabb az önmeghatározásukban. Persze, ha azt prédikálja a pap, vagy azt mondják a köztiszteletben álló román tanítók, hogy „mind románok vagyunk, a románt tessék bejelölni a népszámláláson”, akkor a többség megrándítja a vállát és hát miből áll, megteszi. Nem tekinti ezt olyan fontos dolognak. Nyilván a  névcsere is az  identitástudat ellen hatott.
-Mi a névcsere?
- A születéskor kapott név megváltoztatását nevezik így. Románia egész területén az 1945–1970 között született magyarokat Andreinak  anyakönyvezték és nem Andrásnak Iosifnak a Józsefet, Floareának a Virágot és Ecaterinának a Katalint.  A modernizációt abszolút pozitívumként  tüntették fel, s ennek részeként fogadtatták el a nevek "modernizációját" is. A csángók pedig elfogadták, hogy ez a világ rendje és ez  így van jól. Ezt tudnunk kell ahhoz, hogy megértsük, miért nem küzdenek a csángók elszántan a magyar identitásért. Vannak, akik nem is tudják, hogy magyarul beszélnek, amíg magyarországi látogatóval nem beszélgetnek. Akkor megdöbbenve tapasztalják, hogy egészen jól megértik "egyikamást".
 -Hogyan   fordulhat ez elő?
- Úgy, hogy a csángó falvaknak  évszázadok óta nincsen kapcsolata a magyarság többi részével.  Közben azt tanulják, a  hogy a csángó nyelv önálló, magyartól független nyelvjárás. Hozzátartozik mindehhez, hogy Csángóföldön földi antennával nem fogható még a Duna TV sem, és nem érhető el semmiféle magyar nyelvű rádióadás sem.
- Hányan vannak ma a csángók?
- A közel 250 ezer moldvai katolikus túlnyomó többsége magyar eredetű. Ha abból indulunk ki, hogy nyelvében él a nemzet, akkor csak a magyar eredetű népcsoport harmadát tekinthetjük magyar nemzetiségűnek.  Közülük 60.000-en beszélik vagy értik a magyar nyelvnek ezt a változatát. De ennél jóval többen őrzik még lelkükben a "régies világot, vagy annak egy-egy darabkáját.
-Miért alakult ez így?
- Azért, mert kimaradtak 19. századi a nemzeti öntudatra ébredés hullámából, hiszen Magyarországhoz szinte soha nem tartoztak. Más kultúrákkal alig  érintkeztek Az asszimilációs  folyamat betetőzése a  magyar szónak a templomokból való  máig fájó száműzése, majd a magyar oktatás megszüntetése volt.
 -Mikor szüntették be az iskolákban a magyar nyelven történő oktatás?
-A csángómagyar falvak iskolarendszere a 20. század elejére alakult ki, és a kezdetektől a román volt a tanítási nyelv.  Csupán 1950-től 1956-ig  működött az iskolai magyaroktatás. Ez nem éppen hosszú idő.  A gyerekek a 90-es nem tanulhattak anyanyelvükön. Sőt, nem használhatták azt például az iskolaudvaron sem. Fenyítés járt érte ugyanis. Általános iskola után román városban tanulhatnak tovább, ahol nem népszerű magyarnak lenni. Így aztán borítékolható az identitásvesztés. A 90-évektől 2012-ig a  Moldvai Csángómagyarok Szövetségének  iskolán kívüli magyar oktatási programjában tanulhattak a gyerekek.( Az Oktatási Program  idéntől nem a Csángó Szövetség keretein belül működik.) Van azért csodás történet is, például a már említett Duma István-András esete. Ő meg tanult magyarul írni és olvasni, és ennek segítségével minden nehézség ellenére visszatalált a magyar gyökereihez. Megalapította a közel 300 klézsei gyermek magyar oktatásával, valamint szociális és kulturális tevékenységgel foglalkozó Szeret-Klézse Alapítványt, és Magyar Házat hozott létre falujában. Látható, hogy  a legfontosabb,  hogy a csángó gyerekek magyarul írni-olvasni megtanuljanak.
-Hány gyerek ért közülük magyarul?
-Legalább hatezer gyermek valamilyen szinten beszéli, vagy érti a magyar nyelv ősi, archaikus formáját, de még el sem jutott a falujukba az oktatási program.  Sajnos a szülők sem fektetnek hangsúlyt arra, hogy a gyerekük beszéljen magyarul.
 - Miért nem szorgalmazzák a szülők, hogy a gyerek magyarul beszéljen? Az érdektelenség miatt  alakult ez így?
-Nem csupán a miatt. A szülők, belátva, hogy gyermekeik érdeke ezt diktálja, igyekeznek a kicsik számára otthon is román nyelvi környezetet teremteni. Még akkor is, ha ők egymás között továbbra is anyanyelvükön beszélnek, a nagyszülők pedig sok esetben rosszul beszélik a román nyelvet. Amikor a mai szülő még gyerek volt, csak kellemetlensége származott abból, hogy nem tudott rendesen románul. Máig azt sugározza minden intézmény, hogy a csángók nyelve mindannak a szinonimája, ami ósdi, elmaradott és szegény. A román viszont a modernitást, a továbbtanulást, az előrejutást jelenti. Természetes, hogy a közösség boldogulni akar, s a gyermekének jövőt akar.
- Mi lesz a csángó nyelvvel ilyen körülmények között?
-El fog tűnni. A nyelvváltás már bekövetkezett, az archaikus csángó nyelv kihalása visszafordíthatatlan.  Moldvában mostanra minden csángó faluban románul szólnak a gyerekekhez.  Még a legjobb nyelvállapotú falvakban is úgy 20-25 éve  lezajlott a nyelvcsere. Fontos azonban, hogy ezekben a falvakban a gyerekek még az utcán, vagy a nagyszülőktől kamaszkorukra felszedik a magyar nyelvet, s értenek magyarul. Némelyik még megszólalni is hajlandó. Gyakran, hogy ha megkérdeznek egy gyereket, hogy minek jár magyarórára, azt mondja, hogy azért, hogy értse, mit beszélnek otthon a szülei.
- Hogyan alakul ilyen körülmények között az identitás? Elveszik az ügy?
- Veszett ügyről nem lenne érdemes beszélgetni. Ebben is egyetértek Hegyeli Attila barátommal: a moldvai csángó identitás most van kialakulóban. Most dől el, hogy a jövő nemzedék románnak vagy magyarnak tartja-e majd magát. Fontos lenne, hogy a csángó értelmiség visszatérjen a szülőföldjére.  Rendkívül vékony egyébként is a csángó értelmiségi réteg. Az pedig különösen ritka, hogy egy diplomát szerzett moldvai magyar hazamenjen szülőfalujába, és ott kamatoztassa tudását, s ott éljen követendő példaként. Talán most kinevelődik egy olyan csángó értelmiségi réteg, amelynek a romániai gazdasági fejlődésnek is köszönhetően lesz ereje talpra állni, és megvívni a harcot anyanyelvi és kulturális jogaiért.
-Miért kiemelten fontos a nyelv megőrzése az egész csángó kultúra megőrzése szempontjából?
 -Nem kiemelten fontos. A gyökerekhez, a nemzeti identitáshoz el lehet találni akkor is, ha a nyelv már elveszett. Ezt bizonyítja a walesiek és az írek példája. Előbbiek nyelve kihalt, de feléledt az igény a régi kultúra, a gyökerek felkutatására. A kelta reneszánsz igazi sikertörténet, valahol nekünk is reményt adhat.  Reméljük, hogy kinevelődik egy olyan tudatos csángó értelmiségi réteg, amelynek lesz ereje talpra állni, és megküzdeni anyanyelvi és kulturális jogaiért.  A 250 ezer csángó előtt példaként állhat a walesi küzdelme a nyelvéért, kultúrájáért. A walesi ugyanis egy, még a csángónál is rosszabb állapotban lévő, gyakorlatilag halott nyelv volt, amikor hosszú harc után a helyi értelmiség elérte, hogy újra tanítsák azt az iskolákban. Ma már hivatalos nyelv az államban, minden felirat kétnyelvű, sőt, walesi televízió és rádióadások is működnek.
 -Miért kell őriznünk a csángó kultúrát, ha ők maguk tudatosan nem törekszenek erre?
- Felelősségünk, hogy meddig marad meg a csángó nyelv és kultúra, és többé már nem bújhatunk ki alóla.  Az ismereteket pedig el kell juttatni minden potenciális érdeklődőhöz.
- Mi segít ebben a tevékenységben?
- Sok minden. Mindannyian észleljük, hogy egyre személytelenedik a világ, amiben élünk. Sokan érezzük, hogy az egyre nagyobb televízió, még okosabb telefon és hasonló kütyük nem helyettesítik a valódi emberi kapcsolatokat, az őszinte érzéseket. Mostanra nemzedékek nőttek úgy fel, hogy az igazi, őszinte emberi kapcsolatokat nem tapasztalták meg. Az már jó, ha valakiben tudatosul a hiány.  Valahol mindenkiben ott az eredendő igény, hogy megélje az őszinte emberi érzéseket. Ezért aztán az egészséges emberekben feltámad az igény a hagyományos emberi értékek iránt.  Ezeket a zene, az irodalom, a néphagyományok és az előbbiek „lelőhelyei” mint úticélok segítenek megtalálni. Sokan akarják megtapasztalni ezt a fajta emberi életet. Többségük csak néhány napokra tud kiszakadni a megszokott világából, de. ezek a néhány napos túrák is „függőséget okoznak.  A minőségi emberi élet iránti vágy mindenkiben ott van.
- Milyen módon teszi ismertté a csángók világát?
- Írtam egy könyvet Csángómagyarok Moldvában címmel, és éppen elkészült 2 részes filmem. Az útjaimon készült 3 részes dokumentumfilm, „A mi Csángóföldünk” bemutatja  a csángók varázslatos világát.  Az egyes részek címei: Utazás a Csángók országába; Ott, hol a nap felserken; Csángók a Feteke-tenger martján. A világhálón is rájuk lehet bukkanni. Természetesen a könyv és a film bevételének is bizonyos százalékával a moldvai Magyar Házakat támogatom. Mostanság ugyanis a Magyar Házakban folyik az iskolán kívüli magyar oktatás.
Egyelőre csak neten van fenn, de talán megy a Dunán valamikor majd. A kisvideók leírásában ott van az e-mail címem, megrendelhető, igen, postán szoktam küldeni, ha néha ráakad valaki)
-Könnyebb  az információt eljuttatni az érdeklődőkhöz ma  mint régen?
-Úgy gondoldom, hogy igen. A fiatalokat el tudjuk érni az általuk használt fórumokon Érdeklődés megvan, úgy látom, csak információ a kevés!
-A Szeretem Csángóföldet facebook oldal sikerrel alkalmazza erre a modern technika lehetőségeit.
- Egy éve működik a Szeretem Csángóföldet oldal és közel 5000   tagja van ma a csapatnak. A csoport célja, hogy segítsen a moldvai csángómagyar megmaradásban. Igyekszünk az oldalon széles körben terjeszteni az információkat, ebben a közösségi oldalak igen sokat segítenek. Szeretettel várunk a csoportban mindenkit, aki magának érzi a határon túli magyarok ügyét, és ismeri, vagy szeretné megismerni a moldvai csángókat, Csángóföldet. Mindenekelőtt a moldvai magyarok csodálatosan ékes, archaikus nyelvéről, kultúrájáról adunk számot, de szervezünk például csángóföldi csoporttúrákat is más, csángó ügyet segítő szándékú terveink mellett.  Tapasztalom, hogy a negatív reklám is reklám: ha az emberek sokat hallanak valamiről, , akkor feltámad a kíváncsiság. A médiában mostanság sok szó esett a csángókról, és még a mesterségesen gerjesztett negatív hírek is segítettek. Ha kialakul az érdeklődés csírája, az már fél siker. És mintha, mintha egyre többen lennénk, akik önzetlenül hozzá akarjuk tenni a magunkét ahhoz, hogy a magyarok újra egymásra találjanak, határon innen és túl. Mára sokunknak lett szívügye a moldvai csángómagyar kultúra fennmaradásához való személyes hozzájárulás is. Jó látni, hogy sok a jóérzésű ember, akik tenni, segíteni akarnak.   Reménykedhetünk, hogy az utolsó utáni pillanatban sikerül megakadályozni a csángó kultúra végleges eltűnését.
-A „ Szeretem Csángóföldet  csapat” járt már Moldovában,  a tagok folyamatosan igénylik  a csángó –erdélyi utazásokat. Mennyiben segítik a hagyományőrzést ezek az utak?
-A faluturizmus a hagyományőrzés egyik legtisztább módja. hisz a turista "fizet" azért, közvetlenül, hogy a csángómagyar ott van a falujában, megmutatja a viseleteit, elénekli az ősi dalokat, őrzi és megosztja a hagyományokat.
-Nem amolyan hortobágyi jellegű turistacsalogatás ez?
-Ugyan! Találkozásokról beszélek, emberek szívmelengető találkozásairól.  A helyiek számára nem elhanyagolható ez a motiváció, és nem csak anyagilag. Felbecsülhetetlen a hatás, amit az vált ki, hogy Magyarországról csodálják azt, amit a környezetükben alig valaki becsül meg. Megtapasztalják, hogy ők értékeket őriznek. Így talán a fiatalok nem tüzelik a régi holmikat, mert belátják, hogy azok pótolhatatlan kincsek.
- Mit tapasztalhatunk egy ilyen úton, hogyan élik a mindennapjaikat a csángók?
- A moldvai falvakban a nagycsalád intézménye a mai napig működik. A családok beilleszkednek a fogyasztói társadalomba, de szükség van a félig önfenntartó mezőgazdaságon alapuló rendszerre, és a nagycsaládra is.
- Hogyan nevelik a gyerekeiket?
-Nagyon máshogy viszonyulnak hozzájuk, mint mi.
-Miben jelenik ez meg?
- Például abban, hogy önállóságra nevelik a gyereket, ami nagyjából annyiból áll, hogy amíg a szülő teszi a dolgát, addig a gyermek is, vagyis iskolába megy (vagy nem megy), játszik a "potoknál", bandázik a többiekkel Ha már elég idős a gyermek ahhoz, hogy dolgozzon a kertben, gazdaságban, akkor ezt elvárják tőle, viszont szinte felnőttként kezelik őket. A faluban természetesen mindenki ismer mindenkit, de így van ez a világ bármely kistelepülésén. A csángóknál azonban sokkal szorosabb kötelékek is kialakulnak a falubeliek között. Azon túl, hogy a falvak lakóinak többsége településenként 4-5-6 dinasztiához tartozik - és őrzik, észben tartják a távoli rokonsági szálakat is - van egy olyan hagyomány, hogy a születő gyermek számára sokan felajánlják a komaságot, vagyis a gyermeknek több keresztszülője is van, és ez egyfajta szociális védőháló. Rájuk ugyanis élete során bármikor támaszkodhat. A falvakban egyébként is él a hagyományos társadalmakra jellemző ősi összetartás. A közösség sosem hagyja magára az elesetteket, rászorulókat. Ezért nem találhatunk magára hagyott, kukázó utcagyereket Csángóföldön.
- Mik a további tervek?
- Szeretnénk minél több csángó falut szeretnék bekapcsolni a faluturizmusba. A természeti és a kulturális adottságok is adottak ehhez Moldvában. A vendég ősi tiszteletén alapuló vendégszeretet pedig szédítő. Önköltségi áron szervezzük ezeket az utakat. A cél az, hogy kiépüljön egyfajta kötődés az anyaországi magyarok és a moldvai csángók közt. Látom, hogy a barátságok, személyes kapcsolatok mindennél többet érnek. A saját életem is ezt példázza.
-Mi  a meghatározó élmény egy ilyen út alatt?
-  A hazatalálás érzés! Először azt hittem, csak nekem jut belőle, vagy a magamfajta éli ezt át Moldovában. De nem. Be kellett lássam, nem kell kiválasztottnak lenni ahhoz, hogy az ember megérezze ott: igen, most hazataláltam. A lelkünkben eredendően ott az igény az elveszett, igazi, emberi értékekre. Egy világra, ahol helye van a beszélgetésnek, a nyíltszívűségnek, a meleg emberi kapcsolatoknak: és ezt Erdélyben, de főleg Moldvában még meg lehet találni. Ez lenyűgöz mindenkit. Volt olyan utasom, aki  vallotta  jóval egy utazásunk után, hogy neki egyetlen Moldvában töltött nap az egész életét megváltoztatta! Könyvem utószavának címe: " Vigyázat, fertőzésveszély!",és nem véletlenül. Aki megismeri a csángó kultúrát, mentalitást, az rendszerint már nem kar úgy élni, mint előtte. 2013. május 13. – május 19.között lesz a következő utunk, címszavakban Csíksomlyó-Gyimes-Moldva túrának nevezném. Egyenlőre lehet még jelentkezni az útra. A Csíksomlyói búcsún ott leszünk, és látogatást teszünk a moldvai csángóknáltehen.jpg
-Mi  változhat, ha sokan gondolkodnak úgy és olyan aktívan, mint ön?  Megvan a változáshoz szükséges kritikus tömeg?
- Egy demokráciában mindent  a kritikus tömeg határoz meg. A moldvai csángók ügyében a kritikus tömeg, amely fordítani tud a helyzeten, még nincs meg, de sokkal többen vagyunk, mint akár néhány éve. Bizakodó vagyok. Aki időt, figyelmet szán a moldvai csángók ügyére, az már megtette az első lépést. Hiszem, hogy elérjük a kritikus tömeget, akkor is, ha az idő nagy ellenfél.


A csángókkal kapcsolatosan megjelent irodalomban elmélyedni vágyó olvasóknak ajánljuk a Kriza János Néprajzi Társaság honlapját, ahol időrendi sorrendben gyakorlatilag a teljes rendelkezésre álló szakirodalom áttekinthető. www.kjnt.hu


A bejegyzés trackback címe:

http://netfolk.blog.hu/api/trackback/id/5035554 

2013. január 20., vasárnap

Ólevendula's site - Hírszemle: Szabadkőműves szertartás a hamburgi Szent Mihály templomban

Ólevendula's site - Hírszemle: Szabadkőműves szertartás a hamburgi Szent Mihály templomban

** www.nemzetihirhalo.hu *************

Szabadkőműves szertartás a hamburgi Szent Mihály templomban 
(forrás: www.fsspx.info - 2012. szeptember 30. és október 5.) 

Szeptember 29-én, Szent Mihály arkangyal ünnepén Hamburg fő protestáns templomában, a "St. Michaelis" templomban szabadkőműves konventet tartottak. 

Normális esetben ezen a napon a templomban evangélikus istentisztelet van, de a St. Michaelis elöljáróinak láthatóan fontosabb volt a szabadkőműves konvent, mint a saját egyházközségük, amelynek tagjait ezen a napon a templom ajtajára kitett tábla fogadott: "Ma egésznapos rendezvény miatt a templom belseje nem látogatható". 

Ez volt az első eset, hogy Németországban szabadkőműves ceremónia egy templomban zajlott le. A fotókat titokban készítő szerint a szabadkőműves rituálét a hagyományoknak megfelelően végezték minden előírással és teljes komolysággal. 

A "Die Welt" című újságban közzétett sajtónyilatkozatban ez volt olvasható: 

A világ minden részéből 1500 szabadkőműves részvételével szombaton a hamburgi St. Michaelis főtemplomban ünnepélyes rituálét tartottak. Ez volt a német szabadkőművesség 275 éves fennállására rendezett jubileumi ünnepség csúcspontja - Hamburgban 275 évvel ezelőtt alapították az első páholyt "Absalom a három csalánhoz" néven. 

Ezzel az eseménnyel a szabadkőművesek erősebben akarnak nyitni a társadalom felé. 

Az fsspx.info internetes oldal valószínűleg az egyetlen, mely eredeti videofelvétellel rendelkezik a keresztény templomban megtartott szabadkőműves szertartásról. 

A felvétel itt látható: 
     http://pius.info/video/diversa/7223-video-aufnahemnen-von-der-freimaurerzeremonie

A felvételen hallható, hogy a szabadkőműves szertartásmester a protestáns imaházat egyértelműen "Tempel"-nek nevezi. [A magyar nyelvben a pogány templomot is templomnak nevezik, de a németben nem, németül a keresztény templom: Kirche, a pogány templom: Tempel.] 
     Vajon a németországi evangélikus felekezetek felelősei mit szólnak ehhez a felvételhez? A pius.info a filmet megküldte az illetékes sajtóirodáknak és a protestáns képviseleteknek. 

A protestánsoknál természetesen nincs általános érvényű tanítóhivatal, de azért vannak még olyan konzervatív hittudósok, mint például a szigorú lutheránusok képviselője, Beyerhaus professzor, vagy a szabad evangéliumi felekezet teológusa, Dr. Lothar Gassmann. Ők még hisznek egy tanban, mely valójában korábban a lutheránusok tanításához tartozott: "Krisztus Isten valóságos Fia, aki csak egy igazi vallást alapított." Számukra ennek a videofelvételnek sokkoló hatásúnak kell lennie. 

A fenti címen látható film a szertartáson kívül még néhány rövid magyarázatot tartalmaz a szabadkőművesség és a zsinatutáni egyház közötti viszonyról, és bemutatja, hogy mennyire beágyazódtak a páholy ideái az igehirdetésbe. 

A szertartásmesternek a filmben hallható szövege így kezdődik: "Első tiszttartó, kedves Nagymester, szólítsa a testvéreket egy ünnepi munkához: Testvéreim, kérem Önöket, kövessenek a Tempel-be ...." 

További képek: 




2012. október 9. 
katolikus-honlap.hu 

*** www.nemzetihirhalo.hu *************

2013. január 18., péntek

Szocialista megbízás egy bűnözőnek

Szocialista megbízás egy bűnözőnek



2013. január 17., csütörtök 04:50

Terhelő információk gyűjtését és gyártását vállalta a Fidesz vezetőiről az olajszőkítési ügyleteiről elhíresült Portik Tamás. Az olajmaffiózóval a polgári elhárítás akkori vezetője, Laborc Sándor a Gyurcsány-kormány titokminiszterének, Szilvásy Györgynek a kérésére teremtett kapcsolatot. A Heti Válasz értesülései szerint a tengerentúlon őrizetbe vették Portik egyik bizalmasát, az évek óta körözött Klivinyi Zoltán



Gyűjtsön és gyártson a Fidesz vezetőire nézve terhelő információkat – a Heti Válasz értesülései szerint ezt a feladatot kapta a Gyurcsány-kormány hivatali ideje alatt a jelenleg három, a kilencvenes években elkövetett leszámolás felbujtójaként előzetes letartóztatásban lévő Portik Tamás. Az Energol Rt. egykori igazgatójának Laborc Sándorral, a Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH) volt főigazgatójával tartott kapcsolatáról a lap egyebek mellett azt közölte: hangfelvételek bizonyítják, Portik vállalta, hogy részt vesz a Fidesz vezetőire nézve terhelő információk gyűjtésében, sőt gyártásában. Az olajmaffiózó a Heti Válasz információi szerint cserébe azt várta, hogy az állam szabaduljon meg a neki útban lévő – szerinte korrupt – rendőri vezetőktől.

Mint arról a Magyar Nemzet beszámolt, Laborc és Portik legalább kétszer személyesen egyeztetett. Laborc az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága előtt a rendhagyó egyeztetésekkel összefüggésben megpróbált mindent tagadni. A rendhagyó beszélgetésekről készült hangfelvételeket az az Alkotmányvédelmi Hivatalban (az NBH jugutóda) találták meg. Kiderült az is, hogy Laborc nem önállóan cselekedett, hanem hivatali felettesének, Szilvásy Györgynek, a Gyurcsány-kormány titokminiszterének kérésére „szervezte be” az éjszakai élet egyik legbefolyásosabb alakját. A Portik-akció célszemélyei állítólag csak a Kósa Lajos-, Rogán Antal-, Lázár János-szintű pártvezetők voltak, bár – miként korábban a lap megírta – Laborc hivatali számítógépéről olyan „Ovi” és „Bajusz” nevű mappák is előkerültek, amelyekben Orbán Viktorról és Kövér Lászlóról szóló adatsorok szerepelnek.
A Heti Válasz úgy tudja, hogy a Portik–Laborc-összejövetelt egyszer Budán, egyszer pedig a pesti Liszt Ferenc téri Menza étteremben ejtették meg, s az AH-nál fellelt számlák tanúsága szerint a fogyasztás költségeit valószínűleg az adófizetők állták. Mint írták, a párbeszéd vélhetően nem merült ki a két személyes találkozóban, mert a folyamatos kapcsolattartás technikai feltételeinek megteremtéséért mind Portik, mind Laborc tett lépéseket.
A Magyar Nemzet információi szerint egy hónapja Portik Tamás amerikai bizalmasát, Klivinyi Zoltánt is elfogták a hatóságok. A Heti Válaszban tavaly ősszel jelent meg az a cikk, amelyben arra hívták fel a figyelmet, hogy egy nemzetközi blogplatform „hungarianvirus” nevű aloldalán valaki professzionális módon fogott hozzá Portik mentegetéséhez. A WikiLeaks-mintára felépített, bizonyítéklerakatként – egyúttal dezinformáció-gyűjteményként – működő internetes napló bevallottan nyomás alá akarta helyezni az alvilági kapcsolatok leleplezését irányító politikai és rendőri vezetőket. A Heti Válasz írása nyomán a Privát Kopó webmagazin azonosította a tulajdonost. Adataik szerint a Vertical-Invest Ingatlanbefektetési Szövetkezet volt alapembere, a nemzetközi körözés alatt álló Klivinyi Zoltán írta a Portik szócsöveként funkcionáló, egyebekben a Fidesz mielőbbi „eltörlésére” buzdító blogot.
A több száz milliós ingatlanbefektetési csalás miatt 2009-ben hat év börtönre ítélt, de már korábban elbujkáló Klivinyit a Nemzeti Nyomozó Iroda nemzetközi elfogatóparancsa alapján tartóztatták le, és biztos értesüléseink vannak arról, hogy a rendőrség a blogszerző azonosítása alapján jutott el a vállalkozóhoz – közölte a lap.
A Portik-ügy titkosszolgálati szálaival – miként a Magyar Nemzet cikksorozatban ismertette – több alkalommal foglalkozott a parlament nemzetbiztonsági bizottsága is. A testület zárt ajtók mögött hallgatta meg a Laborc és Portik találkozóit szervező Vajtó Lajost, a Nemzeti Lóverseny Kft. volt vezérigazgatóját, Laborc Sándort, valamint az AH főigazgatóját, Göbölös Lászlót.
Mint a lap megírta, az akkori főigazgató és az olajbűnözésből ismert Energol Rt. volt igazgatója 2007 és 2008 között legalább kétszer találkozott, és a rendhagyó egyeztetéseken kettőjük mellett jelen volt a kiváló szocialista kapcsolatokkal rendelkező Vajtó, s egy negyedik személy is. A Heti Válasz úgy értesült: Portik az MSZP-s kijáróember hírében álló Vajtó közreműködésével hívta fel magára Szilvásy György figyelmét, és a titokminiszter ezután döntött arról, hogy Laborcot küldi a megbeszélésekre. A találkozókon részt vevő negyedik személyt a lap Glemba Zoltán néven azonosította. Az elhárítás oldaláról megjelenő műveleti szakembert akkoriban a Laborchoz legközelebb álló bizalmasként jegyezték, mivel a férfi a polgári hírszerzés munkatársaként már évekkel korábban együtt dolgozott felettesével. Laborc Sándor tavaly novemberi meghallgatása alkalmával a testület tagjainak általános megdöbbenésére mindent letagadott kettőjük kapcsolatáról annak ellenére, hogy a képviselők megkapták a találkozókról készült hangfelvételek írásos kivonatát.
Tagadott a történtekkel összefüggésben Gyurcsány Ferenc is, aki a Magyar Nemzet kérdésére azt válaszolta, hogy nem tudott a Szilvásy döntése nyomán létrejött kapcsolatról, valamint Laborc és Portik találkozóiról. A volt kormányfő nem kívánt véleményt alkotni a történtekről, mert – mint állította – nincs a birtokában megfelelő mennyiségű, hitelt érdemlő információ.
A parlament nemzetbiztonsági bizottságának fideszes tagja, Kocsis Máté Laborc meghallgatása után úgy nyilatkozott, hogy az AH irataiban olyan adatok szerepeltek, amelyek bűncselekmények elkövetésének gyanúját alapozhatják meg, és azt igazolhatják, hogy a tábornok és Portik kapcsolata törvénybe ütköző volt.
A parlament nemzetbiztonsági bizottsága várhatóan még februárban megkapja a hivatalnak Laborc és Portik kapcsolatáról készülő jelentését. Ebben a polgári elhárítást irányító tábornok arról is állást foglal, hogy az ügyben rendelkezésükre álló, és a grémiummal is megosztott információk közül melyek azok, amelyeknek nyilvánosságra kerülése nem sért nemzetbiztonsági érdekeket. A testület következő, február 12-re tervezett ülésén eldől, hogy a bizottság szükségesnek tartja-e, s ha igen, úgy mikorra idézi meghallgatásra Szilvásy Györgyöt.

Kapcsolódó tartalmak